merlijn2005
door merlijn2005 Jun 30, 2010 om 08:29
Vrije tijd & tuin

Wilde wingerd

Hoe krijg ik wilde wingerd uit mijn tuin? De wortels zijn meters lang en lopen ook bij de buren. Uitgraven is daardoor onbegonnen werk en spuiten met round up hielp niet.
De klimplant slingert zich om alle planten heen en de ranken zijn, net als de overal uitlopende wortels, meterslang.

33063 19 Rapporteer

robert11
door robert11 - Jun 30, 2010 om 08:42
310 Antwoorden / 25 Vragen

Met alle spijt moet ik u meedelen dat u dit niet uit uw tuin eruit bekomen! Wortels kunnen meters diep zijn en als u voorzichtig beginnen te graven, komt u de witte wortels tegen. Maak u de wortel kapot, en blijft een heel klein stuk in de grond liggen, komt het weer tot leven! Dezen worden dik en blijven zich voortdurend ontwikkelen en zoeken telkens een andere plek om omhoog te komen. Round-up help idd niet, en andere sterkere producten (te verkrijgen in het buitenland) willen wel ff helpen....maar nooit voor lang!
Het is elke dag kijken en eruit plukken voordat ze zich ontwikkelen tot een ware wurgplant om waardevolle planten.

globetrotter
door globetrotter - Jun 30, 2010 om 12:10
25 Antwoorden / 11 Vragen

Heel herkenbaar.
Via een collega zijn we aan Roundup Evolution gekomen. Volgens mij had de collega het toendertijd in België gekocht en dat werkt gegarandeerd. Wij zijn het kwijt en het is ook niet meer terug gekomen.

Ik heb wat voor je gevonden op het WWW: http://www.roundup.nl/product/2/Roundup-Evolution

Suc6 ermee!

vedion
door vedion - Jun 30, 2010 om 12:22
54 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb bij toeval een fles onkruid verdelger gekocht
jawel bij de action[groene fles]
ik heb nog nooit zon aggresief spul gezien
en volgens mij krijg je er alles mee dood
ik spoot het op hardnekkig onkruid
en binnen 2 a 3 uur legden ze al het loodje
en kon ik het makkelijk verwijderen
misschien het proberen waard.

jo
door joanna1956 - Jun 30, 2010 om 12:27
17 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb het ooit met Hedera gehad.
Ik hen toen alles tot op 10 cm. van de grond weggeknipt en er daarna eco onkruidbestijder (je moet dit op de bladeren en takjes sprayen) bewerkt.
Het moest nog wel een keer herhaald worden bij een paar terugkerende takjes,
maar toen was het ook weg.

wa
door waalber2 - Jun 30, 2010 om 12:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

Deze plant is moeilijk te verwijderen kan U alleen maar zeggen. Iederdag zoveel mogelijk weg halen wij hebben dit ook gehad en dat was mijn oplossing het werd steeds minder maar je moet er wat voor over hebben. Er is geen onkruidverdelver die dit kan tegen houd

iz
door izi - Jun 30, 2010 om 13:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wil er graag op wijzen dat RoundUp ZEER GIFTIG is.Het verdelgd niet alleen onkruid, maar dood ook dieren!Wanneer bv een nestje vogels gevoedert wordt met zaken die met RoundUp behandelt zijn betekent dit uitroeing van het hele nest.Het zelfde geldt voor egels enz. enz.

gi
door ginyt - Jun 30, 2010 om 13:37
19 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, iedere dag een rondje maken. Op plaatsen waar het niet te verwijderen is, heb ik bergen houtsnippers gegooid om (hopelijk) verspreiding te voorkomen.
Zevenblad is hardnekkig, maar dit m.i. nog veel meer.

sc
door scrabby48 - Jun 30, 2010 om 14:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mij hele tuin zit onder de wilde wingerd. Ben elke dag bezig met trekken en scheuren.
De tip: KIPPEN. het stukje tuin waar onze kippen lopen is vrij van alle onkruid. Milieuvriendelijker kan het niet, maar je moet wel de ruimte er voor hebben. Jammer is het dat ze niet de hele tuin kunnen ruimen want dan blijft er niet veel van de planten over die niet moeten worden geruimd.

du
door dubbelzout - Jun 30, 2010 om 17:07
100 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=scrabby48 De tip: KIPPEN. het stukje tuin waar onze kippen lopen is vrij van alle onkruid. Dus simpel: twee seizoenen veel kippen in de tuin. Zodra ze gewonnen hebben, gaan ze heerlijk logeren bij de poelier en u hebt heerlijke biologische kip in de vriezer. En u kunt zonder problemen de tuin opnieuw gaan inrichten.

dr
door driesnoecken - Jun 30, 2010 om 17:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik had er last van en toen zij een tuinman dat ik het eerst moest laten groeien en later hebben ze het dood gespoten.
Ik weet niet met wat, maar heb het nooit meer terug gezien.
Misschien even informeren bij een goede tuinman

beorn
door beorn - Jun 30, 2010 om 19:16
66 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zou ook een mogelijke oplossing kunnen zijn:

De Wilde Wingerd is op veel plaatsen ongewenst en bijna onuitroeibaar. Bestrijding is gebaseerd op (een combinatie van) drie tactieken en is een meerjarenplan (minimaal drie jaar):

maaien en afvoeren: best omstreeks bloeiperiode (augustus tot september) of meermaals per jaar. Opgepast: het maaisel mag niet vermengd worden met gewoon groenafval, daar elk stukje opnieuw kan uitlopen tot een nieuwe kolonie!
Bij meermaals maaien is eenmaal per vier weken maaien erg effectief: de plant wordt dan gemaaid als er veel energie in nieuwe spruiten is gestopt, maar deze spruiten nog geen energie aan de wortels terug hebben kunnen leveren.

bedekken: best in het begin van de winter door te bedekken met een flexibele, niet-lichtdoorlatende materie. Opgepast: de randen van de oude stengels zijn messcherp en prikken makkelijk door de meeste materialen heen! Niet-flexibele materialen (bv. betonplaten) moeten absoluut glad zijn, want de minste spleet is genoeg om de plaat te doen barsten.
chemisch: producten op basis van glyfosaat kunnen bijdragen aan de bestrijding. Deze producten veroorzaken enkel een verzwakking van de plant en doden deze niet. Toepassing gebeurt via verneveling, bestrijken van verse snoeiwonden of injectie in pas afgesneden stengels.
Uitgraven is niet efficiënt en zeer arbeidsintensief.

Beorn

kleinepier
door kleinepier - Jun 30, 2010 om 20:42
42 Antwoorden / 0 Vragen

dit is heel makkelijk koop maar n fles roundup je ziet het nooit meer terug het is alleen noal duur € 32.00 1 liter kijk even op internet waar het tekoop is je kan het ook in de thuin centras krijgen en dat is al verdunt werkt wat minder

robert11
door robert11 - Jul 1, 2010 om 08:17
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tjalsma schreef op woensdag 30 jun 2010, 22:12]Tot 3 m. uitgraven met een shovel, vervolgens weer opvullen met Ijslands lavagruis en afdekken met 0.5m gewapend beton. Geen wingerd meer te bekennen!

Ik zie dat er een rode duim wordt gegeven voor de grappige reactie! Maar in werkelijkheden is het idd bijna de ideale oplossing! De wingerd (?) is zo hardnekkig dat ze overaal een weg zoek om omhoog te komen. Eén wortel heeft meer vertakking en die zorgen er voor dat als men uittrekt...ergens anders een terug komt!
Trouwens is de vraag van ts een beetje verkeerd overgekomen, hij bedoel zeker de Haagwinde....http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/onkruid.html
De wilde wingerd is een totaal andere planten!
http://www.waterwereld.nu/wingerd.php

Graag van topic steller de vraag welke van de 2 planten hij bedoel, anders geven wij hier een verkeerde reactie!

merlijn2005
door merlijn2005 - Jul 1, 2010 om 08:41
47 Antwoorden / 43 Vragen

Ik bedoelde inderdaad de Wilde Wingerd met die grote witte bloemen. Het stuk grond waarop mijn huis staat is heel vroeger bos geweest en daar was de wilde wingerd de laatste tijd heer en meester.

Allemaal reuze bedankt voor uw reacties...ik ga ermee aan de slag.

vriendelijke groet,
Merlijn

tj
door tjalsma - Jul 1, 2010 om 08:43
6 Antwoorden / 1 Vragen

Tot 3 m. uitgraven met een shovel, vervolgens weer opvullen met Ijslands lavagruis en afdekken met 0.5m gewapend beton. Geen wingerd meer te bekennen!

gi
door ginyt - Jul 1, 2010 om 10:11
19 Antwoorden / 0 Vragen

Haagwinde wordt ook wel 'pispotje' genoemd.

robert11
door robert11 - Jul 1, 2010 om 11:30
310 Antwoorden / 25 Vragen

....maar het pispotje is een mooie bloem ruiken naar amandelen.... Die wel bijna niet uitroeibar in de tuin, terwijl de wilde wingerd een helse karwei is om alle wortels eruit te halen. Blijft een kwestie van volhouden en altijd nieuwe scheuten eruit trekken met wortels!

spouky
door spouky - Jul 1, 2010 om 20:21
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ga even naar de wibra en haal DASTY ontvetter 1.99. het helpt echt vooral nu sprayen het is droog weer veel zon het verbrand ik gebruik het voor alle onkruid,steeds nieuwe aanpakken en je komt er van af,wel weten dat het een droge week blijft.
Groetjes spouky

robert11
door robert11 - Jul 1, 2010 om 20:51
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=spouky schreef op donderdag 1 jul 2010, 20:21]Ga even naar de wibra en haal DASTY ontvetter 1.99. het helpt echt vooral nu sprayen het is droog weer veel zon het verbrand ik gebruik het voor alle onkruid,steeds nieuwe aanpakken en je komt er van af,wel weten dat het een droge week blijft.
Groetjes spouky

ik denk niet dat de bedoeling is om producten zoals de door u aangeven Dasty ontvetter te gebruiken!
DIT IS NIET MILIEU BEWUST.
Vroeger deed men het wel met diesel, petroleum etc...maar dat was vroeger, en onze aardbol is al meer dan genoeg vergiftig.....