co
door coretta May 15, 2011 om 15:44
Vrije tijd & tuin

Zand aanslag klinkers

Daag,

We hebben het najaar de tuin laten bestraten met klinkers. Na heel veel invegen met brekerszand en gewoon zand (omdat de klinkers niet vast wilden gaan liggen), zitten we nu met een soort zand aanslag op de klinkers, die heel moeilijk weg te boenen is. We willen er niet de hogedrukspuit op zetten, want dan zijn alle voegen weer open en de klinkers weer los! Iemand advies?

Dank en groet, Coretta

6739 6 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - May 16, 2011 om 12:22
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Als je een terrasreiniger op je hogedruk spuit aansluit, en de druk evt wat lager zet heb je er geen last van dat je het zand weer tussen de klinkers uit spuit.
Wat je ook kunt doen is grof metselzand op de stoep uitstrooien en op en neer vegen met een harde bezem en na enkele weken weer verwijderen met harde bezem en dan zal het brekerszand ook los komen van klinkers.

Succes er mee.

ma
door marijke1966 - May 16, 2011 om 12:29
8 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een Kärcher hoge drukreiniger en daarbij zit dus inderdaad een ronde terrasborstel. Deze verspreid de druk en werkt perfect. Wij halen elk jaar de groene aanslag van de terrastegel af en de voeg blijft gewoon zitten hoor.

be
door bertk - May 16, 2011 om 15:46
13 Antwoorden / 1 Vragen

Coretta,

Als klinkers niet vastliggen is dat waarschijnlijk te wijten aan het onvoldoende verdichten van de ondergrond (zandbed) of de voegbreedte in relatie tot de afmetingen van de klinkers. Verder is er sprake van zandaanslag. Vraag me even af hoe dit "zand" dan zou kunnen hechten op de klinkers. Als er meer gegevens beschikbaar zijn dan kan ik gericht reageren,

mvgr,

Bert

co
door coretta - May 16, 2011 om 22:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dag Bert,

Wat bedoel je precies met onvoldoende verdichten of de voeggrootte? De klinkers zijn gelegd op een laag zand, die is ingetrild. Vervolgens zijn de klinkers erop gelegd. De klinkers zijn waalformaat. Er zit nauwelijks ruimte tussen. De zandsluier ziet er uit als een kalkachtige aanslag die er moeilijk af te boenen is. Ik hoor graag je mening!

Groet Coretta

be
door bertk - May 17, 2011 om 17:13
13 Antwoorden / 1 Vragen

Coretta,

Het op afstand de situatie beoordelen is een gok. Ik begrijp dat er twee problemen zijn - a) klinkers liggen niet vast en b) uitbloei (foto?).

a) De ondergrond is niet stabiel. Oorzaak kan zijn onvoldoende laagdikte zandbed, verkeerd verband of niet draagkrachtige ondergrond onder het zandbed (N/mm2).

b) Zand hecht niet zomaar op een minerale ondergrond. Denk daarom meer aan uitbloei.

Begrijp dat dit forum niet bedoeld is voor direct contact. Hoe nu verder?

Mvrgr,

Bert

abarth
door abarth - May 17, 2011 om 19:51
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=bertk schreef op dinsdag 17 mei 2011, 17:13]Coretta,

Het op afstand de situatie beoordelen is een gok. Ik begrijp dat er twee problemen zijn - a) klinkers liggen niet vast en b) uitbloei (foto?).

a) De ondergrond is niet stabiel. Oorzaak kan zijn onvoldoende laagdikte zandbed, verkeerd verband of niet draagkrachtige ondergrond onder het zandbed (N/mm2).

b) Zand hecht niet zomaar op een minerale ondergrond. Denk daarom meer aan uitbloei.

Begrijp dat dit forum niet bedoeld is voor direct contact. Hoe nu verder?

Mvrgr,

Bert

BertK of Coretta, je kunt een tijdelijk emailadres aanmaken (24uur geldig) waarmee je elkaar ff kunt mailen voor de normale adressen.
Of beantwoord zoveel mogelijk op het forum met eventueel een link naar een foto van de tegels (fotobucket) zodat meerdere forumleden er iets van kunnen leren.

Succes.