ga
door ganzelever Nov 4, 2004 om 03:41
Computers & telefonie

Back up pc maken

Graag zou ik een back up van alle gegevens op mijn pc maken. Heb diverse malen op Internet gezocht maar kan er niet achter komen hoe dit werkt.  De PC draait op XP.

Alvast bedankt!

283 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ganzelever,

Er zijn vele methoden om een backup te maken. Om te beginnen is het belangrijk te weten wat voor een backup je wilt. Alleen een backup van alle datagegevens? Of wil je een backup van je hele C: schijf om in geval van een crash weer snel een werkend systeem te hebben? Voor het eerste geval gebruik ik zelf de volgende methode. Zorg ervoor dat je één hoofdmap (bv. Documenten) hebt en maak deze het liefst op een andere partitie dan je C: schijf. (Als je systeem crashed is het bijna altijd de C: partitie en kun je de data dus nog redden wanneer deze op een andere partitie staat) Achter deze map kun je dan een onderverdelingen maken als Brieven, Databases, Foto's, Spreadsheets etc. Plaats ook je mail in deze map. Je hoeft dan alleen deze hoofdmap Documenten op bv. een CD of DVD te branden om een backup van al je data te hebben. Het tweede geval is wat lastiger, zeker als je C: schijf al aardig vol staat met programma's. Zelf gebruik ik Norton Ghost hiervoor. Ghost maakt een imagebestand van de gehele C: partitie en schrijft deze bv. op de D: partitie. Dit imagebestand kun je natuurlijk ook op een DVD branden. Als je systeem crasht start je het systeem opnieuw op (bv. van flop, of wat ik zelf doe, van flashcard) en restore het imagebestand van DVD naar de C: partitie! (10 minuten werk). Bij deze methode is het wel aan te bevelen om op je C: partitie geen grote programma's of games te installeren, want dan wordt het wel een hele grote backup. (Installeer die dus op bv. D:) Als je meer wil weten hoor ik het wel, ik hou dit topic in de gaten.

suc6, Freya

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kleine aanvullende tip op het keurige advies van Freya (ik gebruik zelf
ook Norton Ghost en dat werkt prima) : maak ook een opstartdiskette
voor het geval de C-schijf helemaal de geest geeft, dan heb je in elk
geval iets om je PC weer mee op te starten. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Bedankt voor de info. Ben verder op zich wel handig met computers maar hier heb ik toch iets meer hulp bij nodig. Ik wil graag een back up creeeren van alles. In het geval dat de pc crashed dat ik dan weer snel aan het werk kan. Ik heb ook veel foto's er op staan maar deze brand ik sowieso eens in de zoveel tijd op een cd.

Moet dat Norton gedownload of gekocht worden? Ik ben al wel bij Norton aangemeldt voor het antivirus programma.

M.vr.gr. Chantal

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste f, 1- Hoe maak ik een partitie op de c schijf, waar inmiddels toch al veel grote programma`s op staan.(autocad,paintshop ed.)2- volstaat een backup op die (d) wanneer je c schijf crascht ?3-Waar vindt ik norton gosth?

ve
door verwijderd - Nov 7, 2004 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Chantal,

Norton Ghost is zoals ik al schreef een ideaal programma om een gehele backup te maken. Het beste is om het programma ergens te kopen (ComputerCollectief, Mediamarkt), ik kan hier moeilijk adviseren om het ergens illegaal te downloaden, bovendien als je het koopt heb je ondersteuning en recht op updates. Het is het geld zeker waard! (ca. €50 - €60).

suc6, Freya