mizzmo
door mizzmo Nov 25, 2009 om 16:56
Computers & telefonie

Baggertrage Toshiba

Hallo,

Mijn Toshiba satellite laptop, bijna 3 jaar oud is pas geformatteerd. In de hoop dat alle zooi er af is. Nu is hij nog zo vreselijk traag! is er nog iets wat ik kan doen zodat hij sneller wordt?

Glimlach Mizzmo

1603 11 Rapporteer

freya
door freya - Nov 25, 2009 om 17:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mizzmo,

'Snel' of 'traag' is erg relatief. Was de laptop in eerste instantie dan sneller? Heb je dezelfde Windows versie er op gezet of een nieuwere versie? Van Windows XP is bekend dat op sommige systemen het SP3 pakket erg vertragend kan werken. En heb je alle drivers geïnstalleerd? Moederborddrivers zijn met name belangrijk.
Kortom, hoe zag je laptop er in het verleden uit en wat heb je er nu op gezet?

m.vr.gr. Freya

mizzmo
door mizzmo - Nov 25, 2009 om 17:25
66 Antwoorden / 46 Vragen

Hoi Freya,

Er zat en zit weer vista op. Eerst zat er een foute versie van office op die niet te verwijderen was..( dacht eigenlijk dat dat de boosdoener was) verder niet zo veel. Gebruik hem alleen om te mailen, hyves, en wat nieuws sites.
Qua drivers ..weet t niet, zal t ff navragen bij degene die hem gemaakt heeft, die vond hem trouwens ook erg traag na her installatie.

Glimlach Mizzmo

mizzmo
door mizzmo - Nov 25, 2009 om 17:25
66 Antwoorden / 46 Vragen

Hoi Freya,

Er zat en zit weer vista op. Eerst zat er een foute versie van office op die niet te verwijderen was..( dacht eigenlijk dat dat de boosdoener was) verder niet zo veel. Gebruik hem alleen om te mailen, hyves, en wat nieuws sites.
Qua drivers ..weet t niet, zal t ff navragen bij degene die hem gemaakt heeft, die vond hem trouwens ook erg traag na her installatie.

Glimlach Mizzmo

freya
door freya - Nov 25, 2009 om 17:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Maar met de eerste installatie werkte het wel vlot? Dat zou dan toch best eens een ontbrekende driver kunnen zijn. Is het niet gewoon handiger om een 'recovery' uit te voeren? Dan heb je de laptop terug in de oorspronkelijke staat en kun je daarna als eerste de overbodige software verwijderen (of niet installeren).

Freya

mizzmo
door mizzmo - Nov 25, 2009 om 18:35
66 Antwoorden / 46 Vragen

Nee toen was hij ook traag het laatste jaar.
Tja een recovery.. die cd heb ik niet meer kunnen vinden. Kan dat ook anders?

freya
door freya - Nov 25, 2009 om 18:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hangt van de soort 'recovery' af. Vroeger stond een 'recovery' op een DVD, maar tegenwoordig staat die op een aparte (soms verborgen) partitie. Door op te starten met een CD/DVD of door bij het starten op een bepaalde toets te drukken kun je die 'recovery-procedure' starten. Wellicht in de handleiding terug te vinden.

Freya

freya
door freya - Nov 25, 2009 om 18:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mizzmo schreef op woensdag 25 nov 2009, 18:35]
Nee toen was hij ook traag het laatste jaar.

Aan de andere kant, als de laptop drie jaar geleden al met Vista is geleverd, kan het best zo zijn dat de specificaties van de laptop een beetje aan de 'magere' kant zijn om Vista fatsoenlijk te kunnen draaien. Twee of drie gigabyte geheugen is voor Vista geen overbodige luxe, dus als er b.v. 'maar' één gigabyte in zit, zou ik dat toch ook eens opwaarderen.

Freya

mizzmo
door mizzmo - Nov 26, 2009 om 12:43
66 Antwoorden / 46 Vragen

Freya, Dat heb ik idd eerder gehoord over dat geheugen.
Hoe moet dat dan, dat opwaarderen? en is dat kostbaar?

Glimlach Mizzmo

freya
door freya - Nov 26, 2009 om 12:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Extra geheugen van b.v. 1GB hoeft niet meer dan een paar tientjes te kosten, maar wat je precies nodig hebt hangt af van wat er nu in zit. Aan de onderzijde van de laptop zit meestal een klepje waar achter de geheugenbankjes zitten. Heb je twee plaatsen voor geheugenbankjes en is er één bezet met 1GB, dan volstaat het om er 1GB van hetzelfde type bij te plaatsen.
Zijn er twee plaatsen en zijn ze beide bezet met b.v. 512MB (totaal 1GB) en wil je naar 2GB, dan zul je beide modules moeten vervangen door 2 x 1GB.
Bij twijfel, neem je laptop mee naar een fatsoenlijke computerboer en laat zij dit klusje voor je opknappen.

Freya

mizzmo
door mizzmo - Nov 26, 2009 om 13:02
66 Antwoorden / 46 Vragen

Dank je Freya, voor je snelle en uitvoerige reacties! Het zelf doen durf ik niet aan te beginnen, dus ga maar eens op pad met de laptop! Ik laat wel weten hoe het afloopt!

Glimlach Mizzmo

mijntjeb
door mijntjeb - Nov 28, 2009 om 23:15
201 Antwoorden / 87 Vragen

Hoi Mizzmo
Dat heb ik ook gedaan extra geheugen er bij, ik betaalde daar voor 70 euro,
ligt er aan wat voor laptop je hebt, mijn zwager had ook extra geheugen er bij
gezet, en die betaalde maar 30 euro, terwijl hij ook een HP laptop heeft.
maar de laptop wordt er wel veel sneller door.
Groetjes Mijntjeb