tinyb
door tinyb Apr 17, 2005 om 12:03
Computers & telefonie

Computer gaat spontaan uit!

Hoi, wie weet hier een antwoord op? Sinds een poosje gaat mijn pc zomaar spontaan uit, en geeft de pc met tussenpose een piep! Ik heb gecontrolleerd of er virussen op de pc zitten. Dit is echter niet het geval, is door Norton en onlinescannen niet geconstateerd! Het probleem doet zich niet volgens vast patroon voor. Soms na 5 minuten als de pc is opgestart. Het gebeurt ook wel dat ik een week achter elkaar geen problemen ondervind. Ook ben ik naar een computerwinkel geweest om te vragen wat het zou kunnen zijn. Zij konden het ook niet thuisbrengen (misschien iets met de voeding) maar een piep kwam hen onbekend voor!

De computer is 3,5 jaar oud dus niet echt stokoud dacht ik zo!

Wie kan mij helpen en of heeft dit zelf al eens mee gemaakt?

Groetjes Tiny

1535 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste wat me te binnenschiet als ik dit zo lees is dat er een probleem is met de voeding. Virussen veroorzaken doorgaans niet zulke problemen. Twee mogelijkheid: intern geheugen. Derde: harde schijf. In ieder geval lijkt het me een hardware probleem.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tigertje,

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal eerst proberen erachter te komen wat de piepjes inhouden zoals een andere kenner opmerkte! Lukt het me niet dan breng ik hem maar weg.

Zelf weet ik niet veel van hardware!

Groetjes Tiny

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Enterprise,

Bedankt voor de uitleg! Ik ga proberen met de handleiding van het moederbord achter de problemen van het piepen en uitgaan van de pc te komen. Na je uitleg dat het vreemd is als een medewerker van een computerwinkel niets weet van piepjes, heb ik geen vertrouwen in de bewuste winkel. Als de problemen verholpen moeten worden breng ik hem naar een andere winkel. Zelf weet ik niets van hardware dus ben toch afhankelijk van een bedrijf die, hoop ik, weet wat hij doet!

Groetjes Tiny

<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Enterprise,

Bedankt voor de uitleg! Ik ga proberen met de handleiding van het moederbord achter de problemen van het piepen en uitgaan van de pc te komen. Na je uitleg dat het vreemd is als een medewerker van een computerwinkel niets weet van piepjes, heb ik geen vertrouwen in de bewuste winkel. Als de problemen verholpen moeten worden breng ik hem naar een andere winkel. Zelf weet ik niets van hardware dus ben toch afhankelijk van een bedrijf die, hoop ik, weet wat hij doet!

Groetjes Tiny

<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

het klinkt mij als een RPC buffer overrun. dit is een worm die helpt om andere websites/servers te DDOSsen. (onbereikbaar te maken) doordat duizenden computers tegelijk een website bezoeken.

dit is te voorkomen om de laatste verie van XP met service pack2 te installeren. of deze te downloaden bij microsoft. zodra er een melding in beeld komt dat ie opnieuw gaat opstarten. kan je de klok gewoon 1 dag terug zetten. hij start dan pas over 1 dag opnieuw op. dat geef u de tijd om SP2 te downloaden en/of te installeren. mocht u de cd hebben waar SP2 opstaat kan het internet er ook simpelweg af gehaald worden.

mvg. Maikel

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Maikel,

Als ik de vraag van Tiny goed heb begrepen slaat de PC volledig uit, dus de spanning valt helemaal weg.

In geval van een besmetting die een RPC buffer overrun
(Remote Procedure Call) veroorzaakt, zoals door het bekende
Blastervirus, wordt de PC steeds na 60 seconden door Windows zelf
uitgeschakeld en opnieuw opgestart.

Als ik het goed heb kan een RPC buffer overrun dus niet de oorzaak zijn
van dit probleem, temeer omdat het verschijnsel zich soms maar eens per
week voordoet.

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,toevallig onlangs nieuwe hardware of software geinstalleerd??

Dit kan ook het probleem veroorzaken.Heb zelf ook het probleem dat computer spontaan uitvalt.Krijg dan ook vaker melding van een fout in een nieuw geinstalleerd programma als ik computer opstart.

Groetjes

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Enterprise en andere hulpverleners,

Wat Enterprise zegt, klopt! De computer gaat spontaan uit, nergens krijg ik vooraf een foutmelding tezien. Er is geen peil op te trekken. Dagen achtereen geen problemen, en ineens 2x achter elkaar!

Wat Maikel oppert om SP2 te downloaden is een tijd geleden al gebeurd. Ik laat het automatisch downloaden, juist omdat er zo vaak lekken aan het licht komen.  Ook is er de laatste weken geen nieuwe hardware en software geïnstalleerd!

Het bewuste boekje waar Enterprise het over had over eventuele fout oplossing kan ik niet vinden.......

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Tiny
<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Tiny,

Een vreemd antwoord van die medewerker van die computerwinkel, want een
storing van hardware of moederbord in een PC wordt normaalgesproken
juist gemeld door piepjes vanaf het moederbord.

In de handleiding van het moederbord hoort een uitleg te staan van het soort en aantal piepjes en wat deze meldingen betekenen.

Dat kan varïeren van een defecte voeding tot een storing in één van de componenten op het moederbord.

Kijk eens of je er op deze manier achter kan komen wat deze storing kan veroorzaken.

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer eens of de koeler van de processor wel goed werk levert. Het kan zijn dat (bij zwaar gebruik) de processor te heet wordt en via een thermische beveiliging het systeem uitschakelt.

(Via het bios is vaak de temperatuur af te lezen, echter bij een onbelast systeem heeft u kennelijk geen problemen)

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tiny,

Mijn advies zou luiden: breng je PC naar een PC-winkel met een eigen werkplaats en laat hem daar testen.

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt verwacht ik niet dat jij zelf kan
uitvogelen of het nou een kapotte processorkoeler is of een andere
hardwarefout.

Groet en succes,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo,

alles eens doorgelezen denk ik dat jouw pc vanzelf opstart of uitgaat omdat hij te warm wordt.Asl jouw processor te warm dreigt te worden en dreigt 'gebraden' te worden treedt er een veiligheidsnet op waardoor je pc uitgezet wordt.Wat ik je kan aanraden is om een zwaardere koeler te nemen die beter koelt.Ook niet gek zou zijn om de koeler en je voeding eens schoon te blazen,daar verzamelt zich veel stof,elektriciteit trekt stof aan, denk bv aan je tvscherm.Wat je eens zou kunnen doen is de kap van je pc openen en de pc eens een week open kunt laten draaien en dan eens kijken of je probleem opgelost is , dan weet je dat het aan de koeling ligt.Succes!

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ken iemand die hetzelfde probleem heeft gehad, maar die had wel degelijk last van een virus. Een online virusscan en of Norton kunnen dit over het hoofd zien.

Misschien moet u uw pc toch naar een bedrijf brengen met een zogenaamde testbank, waar goed te achterhalen valt, wat er precies aan de hand is.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 20:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Bedankt voor je uitleg, het kan natuurlijk stof zijn. Stof kruipt overal in! De computer staat wel in een afgesloten kast. Na het uitzetten van de computer laat ik de deuren een paar uurtjes open om de warmte af te voeren..... tja het zou wel kunnen!  Misschien valt het mee, zijn er geen kostbare onderdelen die vervangen moeten worden. Is dat wel het geval koop ik liever een nieuwe die toch al gepland staat voor het einde van het jaar! Het vervelende is dat de computer toch getest moet worden alvorens een prijs bekend is, bovendien kost het testen neem ik aan ook geld, zonder dat er wat gebeurt.... Het is toch een afweging die misschien veel geld gaat kosten, terwijl ik al besloten had (heb) een nieuwe te kopen.

Nou ja eerst maar even vakantie vieren..... en hij heeft de afgelopen dagen na uren draaien keurig gedaan wat ik wilde, dus maar even duimen.....

Mensen allemaal bedankt voor jullie hulp!!!

Groetjes Tiny

ve
door verwijderd - Apr 23, 2005 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

als de computer uitgaat en een piep af en toe geeft, ligt dat aan het geheugen.

het kan zijn dat het los zit (wat meestal het geval is)of het is kapot, u kunt de kast losschroeven en het geheugen aandrukken.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Stubbetje,

Bedankt voor uw reactie.

Het is nu wel moeilijk om er achter te komen of dit het probleem is. De computer draait momenteel goed. De afgelopen week geen problemen gehad!

<SCRIPT language=javascript>postamble();

Maar ik ga het zeker proberen!  Als het niet goed vast zit en het door aandrukken opgelost is, ben ik misschien van het probleem af.

Groetjes Tiny