ca
door canadees Feb 22, 2005 om 20:36
Computers & telefonie

Dail fraude

Ik kreeg vorige week een rekening van twinner essent, met de vraag een groot bedrag te betalen omdat ik een service nummer gebruikt zou hebben, en wel 09062001025 heeft iemand een idee wat dit is?en hoe het in de toekomst te vookomen?

580 6 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 22, 2005 om 21:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als het geen foutje essent is dan is het veroorzaakt door een dialer.

Justitie (Den Haag) onderneemt VEEL te weinig tegen deze praktijken.
Hele kuddes argeloze PC-gebruikers met een inbelverbinding voor het
internet komen hier mee in aanraking.

De criminelen leven er goed van en lachen zich het jeweetwel.

Er zijn twee mogelijke oplossingengen om het in de toekomst te voorkomen:

- Neem ADSL of Kabel en geen inbel verbinding meer.

- Installeer Antispyware van Microsoft.

  Installeer tevens Ad-aware van Lavasoft en Spybot S&D

   Eventueel nog Spyware Blaster

  En natuurlijk een goede firewall: ZoneAlarm

freya
door freya - Feb 22, 2005 om 21:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo canadees,

Zoals GSM al aangeeft een groot probleem voor vele argeloze internetters waar veel te weinig aan wordt gedaan. Naast het installeren van de anti-dialersoftware en het verwijderen van de boosdoeners nog een paar tips. Deze dialers maken namelijk gebruik van het interne inbelmodem om dure 09xx nummers of buitenlandse nummers te draaien. Als je gebruik maakt van een ADSL-verbinding heb je het interne modem niet nodig. Je kunt dus het interne modem óf verwijderen óf in het BIOS van de computer uitschakelen. Wanneer je het modem voor telebankieren gebruikt kun je overwegen om het kabeltje van het interne modem los te nemen en alleen aan te sluiten op het moment dat je telebankiert. (misschien wat omslachtig maar wel effectief). Verder kun je via Mijn KPN op www.kpn.com het bellen naar 0906 en/of 0909 nummers blokkeren. Ook kun je bellen naar het buitenland blokkeren. Als je die nummers toch nooit belt kun je ze net zo goed blokkeren.

suc6, Freya

hawkeye_1
door hawkeye_1 - Feb 22, 2005 om 22:32
25 Antwoorden / 3 Vragen

Stom, Stom, Stom.

Je hebt te maken met een geval waar je telefoon providers totaal niets aan kan doen. Die dailer is met zeer grote waarschijnlijk door eigen toe doen geinstalleerd. Waarschijnlijk door content te willen zien op een porno site, op sites waar mp3 muziek (al dan niet legaal) gedownload kan worden of op andere sites met een illigaal tintje.

Het advies om kabel of adsl te nemen kan een oplossing zijn of anders het onderstaande programma. Deze moet dan gedownload en geinstalleerd worden. Dan kun je de standaard inbelverbinding instellen, waarna dat programma je waarschuwd als het nummer dat je belt veranderd word. Dan kun je ingrijpen voordat de kosten gemaakt worden.

http://www.dialerdetect.nl/nederlands/index.html

Voorkomen is beter dan genezen, toch??

bj
door bjck - Feb 23, 2005 om 00:04
82 Antwoorden / 0 Vragen

En als je een kabel of DSL abonnement neemt trek de stekker uit je oude modem!

ls
door lsunter - Sep 7, 2005 om 13:34
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1

ls
door lsunter - Sep 7, 2005 om 13:36
10 Antwoorden / 0 Vragen

ADSL nemen of een kabelaansluiting lost niets op zoalg er een modem in de PC blijft zitten.

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1