la
door laiss Nov 2, 2004 om 16:40
Computers & telefonie

Dialers: weggegooid geld?

Ik las net de vragen van Rhaco en ik heb precies hetzelfde probleem: een telefoonrekening van 400 euro, die voor het grootste gedeelte veroorzaakt wordt door bellen naar een onbekend buitenlands nummer (dus geen 0900-nummer). Ik weet dat ik mijn internetverbinding waarschijnlijk beter had moeten beveiligen en dat ik de dialer met bepaalde programma's eraf kan krijgen, maar ik vraag me meer af of ik stappen kan onernemen om het geld terug te krijgen. KPN kan er blijkbaar niks aan doen, maar ze verdienen er dus wel grof geld mee? Of gaat dat geld uiteindelijk ergens anders heen? Zo ja: hoe vind ik die persoon/dat bedrijf en kan ik die aanklagen? Er moet toch iemand verantwoordelijk zijn voor deze malafide praktijken. Weet iemand hier iets van of zal ik gewoon 300 euro weg moeten gooien?

339 4 Rapporteer

freya
door freya - Nov 2, 2004 om 17:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo laiss,

Het blijft een vervelend fenomeen die dialers. Waakzaamheid blijft het beste advies. Zorg ervoor dat er nooit zomaar programma's op de PC worden geïnstalleerd tijdens internetten. Als U gebruik maakt van een ADSL verbinding en U heeft het interne modem niet nodig, verwijder deze dan uit de PC (als het een insteekkaart is) of 'disable' het modem in de BIOS en haal het telefoonkabeltje los van de PC. Gebruikt U het interne modem voor bijvoorbeeld elektronisch bankieren en doet U dat bijvoorbeeld één keer in de week, sluit het telefoonkabeltje dan alleen tijdens deze sessie aan en neem het weer los wanneer U klaar bent met bankieren. Ja, ik weet het, het is misschien een gedoe, maar zo weet U in ieder geval zeker dat er geen vreemde nummers gebeld worden. En wat die €300 betreft, ik heb nog nooit gehoord dat er geld is terugbetaald door de makers van dergelijke dialers. U kunt proberen om de situatie aan KPN voor te leggen en misschien zijn ze bereid om een deel van de schuld op zich te nemen.

suc6, Freya

btalman
door btalman - Nov 6, 2004 om 17:11
280 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is de kans dat U ook maar eits van Uw geld terugziet erg klein. Bij het op ja klikken bij een dialoogvenster op internet, of door een bepaald programma te isntalleren en daarbij ook op ja te klikken geeft U te kennen de inhoud van de gebruikersverklaring te hebben gelezen. Hierin staat, meestal goed verstopt en in erg verhullende juridische bewoordingen, dat er gebeld zal gaan worden naar een duur nummer. Door op ja te klikken gaat U dus akkoord met die voorwaarden en is er juridisch gezien bijna geen mogelijkheid om U geld terug te krijgen. U kunt zoals, eerder genoemd, proberen een schikking te treffen met kpn in de hoop dat U gedeeltelijke kwijtschelding krijgt. Het achterhalen van de bedrijven die met die dialers werken is niet erg moelijk, maar wel tijdrovend. Alle betaalnummers staan geregistreerd, o.a. bij de kvk en U kunt dus inzage krijgen in de bedrijfsinformatie die achter dat nummer zit. De kans is echter groot dat dit een BV is van nog een BV van nog een BV enzovoorts, door allerlei ingewikkelde constructies is het erg moeilijk om de daadwerkelijke eigenaar van een dergelijk bedrijf te achterhalen. Dus als ik U was zou ik KPN de situatie uit proberen te leggen en gebruikersvoorwaarden extreem goed te lezen . En natuurlijk iedere week, minimaal, de pc scannen met adaware se.

suc6, Bram

btalman
door btalman - Nov 6, 2004 om 17:13
280 Antwoorden / 0 Vragen

Stom, ik zie nu pas dat het een buitenlands nummer betreft. Ook die nummers zijn te achterhalen, maar niet via de nederlandse KVK, nog complexer dus... Als U nooit naar eht buitenland belt, kunt U bellen anar eht buitenland laten blokkeren door kpn

ls
door lsunter - Sep 7, 2005 om 13:44
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1