buisman
door buisman Jan 12, 2011 om 00:26
Computers & telefonie

Oude backups verwijderen

Kan ik zonder schade oude backups welke wel heel veel ruimte beginnen in te nemen op mijn PC zonder nadelige gevolgen verwijderen als er nog een recente backup overblijft? Ik heb wel gezien dat die backups verschillend van grootte zijn, soms wel ruim 20 GB. Raak ik dan geen belangrijke zaken zoals stuurprogramma's van bv. spellen of de PC zelf kwijt? Graag advies a.u.b.

12980 5 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 12, 2011 om 00:50
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft zelden zin om een backup te bewaren op dezelfde schijf waarvan de backup is gemaakt. Als de schijf sneuvelt is ook de backup verdwenen.

U kunt uw backups beter maken op een 2e harde schijf of op een externe harddisk en dan kiezen voor een backup methode die alleen de sinds de laatste backup gewijzigde gegevens backuped.

Gezien de grote van de huidige harddisks zal het telkens maken van een volledige backup behoorlijk wat ruimte gaan vergen.

Als u volledige backups maakt dan is het altijd verstandig om de laatste en de voorlaatste backup te bewaren zodat u altijd 3 backups heeft. Nog oudere backups kunnen verwijderd worden TENZIJ u de methode gebruikt die ik eerder beschreef waarbij u dus telkens alleen van de gewijzigde gegeven een backuo maakt.

pierre60
door pierre60 - Jan 12, 2011 om 13:43
132 Antwoorden / 14 Vragen

Als je backup op de d-schijf hebt staan kan je oude backups zonder meer verwijderen. Heb je geen d-schijf dan is het inderdaad niet verstandig om backups op je c-schijf te zetten. Als je geen externe schijf hebt kan je de backups ook op een dvd of usb stick zetten. Ikzelf maak iedere week een backup en zet ze op de d-schijf. De oude backups verwijder ik daarna.

be
door bertk - Jan 12, 2011 om 14:24
13 Antwoorden / 1 Vragen

Is al eerder aangegeven op dit forum: een backup van C op de D partitie (dezelfde HDD dus) heeft geen zin. Gaat de schijf kapot dan gaat ook de D partitie verloren en daarmee de backup. Maak een image (acronis ed.) op een externe schijf en bewaar de laatste twee versies. Dat kost geen ruimte op de HDD van de computer zelf en een image is snel terug te zetten.

Succes,

Bert

geer56
door geer56 - Jan 12, 2011 om 16:17
100 Antwoorden / 9 Vragen

Bij een of meerderepatitions kan je ook beter je backup ergens anders bewaren als je nul sector kapot gaat zijn ook je partities weg

valerius-2
door valerius-2 - Jan 12, 2011 om 16:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn backup staat dus op een exerne usb drive.
Ik maak n.l een diskcopy met xxclone 1 x per maand, duurt wel een poosje maar dan heb ik dus een complete schaduw disk.