ma
door madnav Mar 28, 2004 om 13:15
Computers & telefonie

Pixelgarantie bij tft monitors

beste...Ik heb een tft monitor aangeschaft, prachtig apparaat, echter bij het aansluiten blijken er een wit puntje en twee rode puntjes in te zitten de zg. dode of niet functionerende pixels. Dit is zwaar irritant. Bij navraag blijken 90% van de producenten hun monitoren niet terug te nemen als er een dergelijke fout in zit.Ze schermen met ISO standaarden etc.Nu kan ik als consument de koop ongedaan maken binnen een bepaalde tijd, dat wil ik niet. Ik wil weten hoe het komt dat een producent een produkt op de markt kan zetten wat in zijn primaire functioneren zulke tekortkomingen laat zien en daarmee ongestraft weg kan komen. Dit moet volgens mij wettelijk niet mogen. Graag uw reactie

750 7 Rapporteer

garfield74
door garfield74 - Apr 16, 2004 om 13:07
13 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dit heb ik vaker gehoord; het blijkt voor fabrikanten nogal moeilijk te garanderen dat hun monitoren geen enkele dode pixel bevat. Waarom weet ik niet precies, het zal iets met het productieproces te maken hebben... Dus, wordt er simpelweg een marge door de fabrikant aangehouden: als een monitor xx% of minder dode pixels bevat, wordt ie goedgekeurd. Klinkt misschien heel vreemd, maar het is nu eenmaal niet anders, en ik ben een beetje bang dat er wettelijk gezien weinig aan te doen is. Dit is oa de reden dat ik nog geen tft monitor heb aangeschaft.

du
door duq - Apr 16, 2004 om 13:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

Er is inderdaad een ISO standaard (ISO 13406-2) voor de tolerantie van fouten in LCD/TFT schermen. Daarin wordt beschreven hoeveel foute pixels van welke type (altijd aan/altijd uit/altijd 1 kleur) er in een scherm mogen zitten. Dat hangt af van de klasse van het scherm en het aantal pixels. Een class1 scherm mag geen foute pixels bevatten. De prijs zal daar ook naar zijn. Een class2 scherm (bijna alle schermen momenteel) mag per miljoen pixels er 2 altijd aan, 2 altijd uit en 5 altijd in een vast kleur hebben. Verschillende fabrikanten hebben hun eigen interpretatie van deze standaard, en maken ook nog eens verschil tussen foute pixels langs de rand of in het midden.

Kortom, als de fabrikant duidelijk de ISO 13406-2 standaard in zijn voorwaarden noemt, en uw monitor is een class 2 apparaat, dan mogen er helaas inderdaad een paar foute pixels in zitten. Om een gegarandeerd foutloos scherm te krijgen moet u wat meer uitgeven en een class 1 scherm kopen.

Voor een uitgebreid artikel (in het engels) zie:
http://www.tomshardware.com/display/20030319/index.html

ma
door madnav - Apr 16, 2004 om 13:07
2 Antwoorden / 2 Vragen

Tsja, mooie uitleg over handelswijzen van fabrikanten etc.waarvoor dank, maar is het niet bij de wet geregeld dat een artikel gewoon perfect moet zijn of indien dit niet zo is er dan een waardevermindering geld of iets dergelijk...?

re
door rejaho - Apr 16, 2004 om 13:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

wettelijk is het eea wel geregeld op het gebied van veiligheid en op het gebied van betrouwbaarheid. Maar niet op het gebied van kwalitijt wat vaak zoals hierboven beschreven is inerent is aan de prijs met andere worden u krijgt voor wat u betaald en wilt u meer dan moet je meer betalen, ergens wel logies

jo
door johan911 - Apr 16, 2004 om 13:07
35 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas gaan pixels niet per Euro. Een dode pixel is lastig maar is het product dan niet goed genoeg meer? Perfect is een utopie en zal nooit bereikt worden. Er is altijd wel iets wat het NIET perfect maakt (kleurkeuze v/d monitor, gewicht, energieverbruik). Leef met het net er onder zijn. Neem een CRT monitor en je hebt geen last van dode pixels. Maar ja, dan heb je wel een grote, zware bak op je bureau.

ma
door madnav - Apr 16, 2004 om 13:07
2 Antwoorden / 2 Vragen

helaas helaas helaas, het kan allemaal niet op.. ik ben blij met de antwoorden, maar hieruit blijkt dat we met zijn allen (ik incl.) dus toch maar een scherm wat 90% functioneerd willen aanschaffen voor een wat lager prijs dan de volle mep betalen voor een 100% produkt.

mrx
door mrx - May 12, 2004 om 19:22
27 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn natuurlijk ook Fabrikanten die deze garantie aan hun laars lappen en toch 100% garantie bieden.Ik denk hierbij aan lite-on of Iiyama.Het is wenselijk om voordat je zulke aankopen doet je goed van te voren te informeren of te laten informeren.Aangezien we steeds meer met europese richrtijnen en wetten te maken krijgen.Ook voor de goede computerspecialist is hier een taak weggelegd om zijn klanten altijd goed en eerlijk te informeren.