sb
door sbol Oct 2, 2005 om 19:04
Computers & telefonie

Wat heb je aan je telefoon NA een abonnement?

ik overweeg gebruik te gaan maken van de aanbieding van Tele2. ik kan dan gratis een Nokia 6020 krijgen, bij een abonnement voor 10 euro per maand. dat is incl 60 belminuten OF 100 SMSjes uit 1 bundel. klinkt goed toch? (zie: http://www.tele2mobiel.nl/shop/abonnement/index.html). maar ik vertrek waarschijnlijk naar het buitenland over een jaar, of wil misschien m'n abonnement niet verlengen als ik toch in Nederland blijf. weet iemand wat ik dan nog aan die telefoon heb? kan ik em dan gebruiken voor een andere aanbieder met ander abonnement? ook in het buitenaldn? of kan ik dan m'n simkaart van m'n oude Nokia (met Vodafone) hier in laten zetten (liefst alleen legale opties :-) ben erg benieuwd!!

1866 23 Rapporteer

lapjeskat
door lapjeskat - Oct 2, 2005 om 19:34
90 Antwoorden / 40 Vragen

Als je nog niet weet of je het abonnement wilt houden, is het vaak verstandiger een simlock-vrije telefoon te kopen. Deze zijn wel wat duurder, dus je moet de kosten op de langere termijn tegen elkaar afwegen.

Bij de meeste abonnementen zit een simlock op de telefoon. Deze kan je wel laten verwijderen. Kosten ca. €25,-

Bij een simlockvrije telefoon kan je de simkaart van andere aanbieders inzetten. Dan is het niet nodig dat je iedere keer als je van aanbieder verandert een nieuw nummer krijgt. Want het meenemen vam je oude nummer naar een andere aanbieder duurt hééééééél lang met vaak een negatief resultaat. Het is mij tenminste niet gelukt.

sb
door sbol - Oct 2, 2005 om 20:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor je meedenken. maar is het dan niet verstandiger om in te gaan op deze actie (betaal dus 120 euro, krijg dan de telefoon, maar ook 60 minuten per maand, een jaar lang). en betaal dan 25 euro om de telefoon simlock vrij te maken. dan kan ik gewoon iedere aanbieder kiezen? abonnement en prepaid? ook in het buiteland? dat is mijn main question namelijk. en waar kan je je telefoon simlock vrij laten maken? dacht dat dat alleen illegaal kon :-) heel erg bedankt iig voor je reactie!!

lukkie_1
door lukkie_1 - Oct 2, 2005 om 21:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het unlocken van je GSM is niet illegaal. Een aanvraag kan ingedient worden bij de telecomprovider waar je de GSM van hebt. Hun sturen je de code toe waarmee je je telefoon simlock vrij kan maken.

Let op! Meestal in het eerste jaar kost dit geld. Na het eerste jaar is het kosteloos.

Na het unlocken is je GSM bruikbaar voor elk soort simkaart van welke aanbieder dan ook (overal ter wereld! Dit komt omdat de Nokia 6020 een zogenaam Triband toestel is).

lapjeskat
door lapjeskat - Oct 3, 2005 om 09:29
90 Antwoorden / 40 Vragen

Je hebt inderdaad gelijk dat je voordeliger uit bent als je voor het eerste jaar een abonnement aangaat. Maar je moet niet vergeten om tijdig je Tele2 abonnement op te zeggen. Je geeft ook niet aan hoe lang de abonnementsperiode bij Tele2 voor dit toestel is.

Regelmatig is er een periode van 2 jaar aan verbonden. Niet iedere aanbieder maakt na een jaar het toestel simlockvrij, maar dat kan je altijd even navragen bij de aanbieder.

Simlockvrij maken is niet meer illegaal. Mede door toedoen van de consumentenbond is daar enige jaren geleden verandering in gekomen.

sb
door sbol - Oct 3, 2005 om 09:38
3 Antwoorden / 1 Vragen
el
door elezer73 - Oct 3, 2005 om 15:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Indien u een simlock vrij toestel hebt kunt u via www.telecomvergelijker.nl een goedkoop los abonnement krijgen bij een van de sites kijkt u daar maar eens.Er is keuze zat

NatureTravel
door NatureTravel - Oct 3, 2005 om 16:00
646 Antwoorden / 8 Vragen

Zoals andere reacties al aangeven, kun je de telefoon laten 'unlocken' zodat je hem op ieder netwerk kunt gebruiken. De prijs van €25 is schromelijk overdreven, in Rotterdam doe je in de winkel op de hoek van de straat voor € 7,50 en dat zal elders niet anders zijn.

Als je een beetje slim bent, zet je de telefoon te koop op Marktplaats (bijvoorbeeld) als je abo afgelopen is, op die manier vang je er wellicht nog eens € 50 - 60 voor, heb je 50% van je abonnementskosten terugverdiend en kun je bij je nieuwe abonnement weer de modernste telefoon kiezen.

pl
door ploeff - Oct 3, 2005 om 16:57
54 Antwoorden / 2 Vragen

Niet het (laten) verwijderen van de SIM-lock is illegaal, maar het
langer dan redelijk (coantractsperiode) handhaven van de SIM-lock is
illegaal!

Daarom heeft de Coinsumentenbond de providers "door de pomp gejaagd" .

mr
door mrhermes - Oct 3, 2005 om 17:06
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook een Abbo via tele2 en de telefoon die ik heb via tele2 is simlock vrij

Grtzzz Erik

je
door jeannie - Oct 3, 2005 om 19:04
4 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb nu een abonnement,maar daar voor een prepaid,en na een jaar kost unlocken niets,is zo gebeurd,even een telefoontje naar je profider en je krijgt bericht met je code.Bij mijn abonnement van telfort hadden ze een fout gemaakt met pre paid na overstappen abonnement,en dat ging eigenlijk niet,want je moet een jaar pre paid hebben,maar ze hebben hem meteen gratis per telefoon geunlockt.Zo zie je maar voor alles is een oplossing.Groetjes van Jeannie.

ninc
door ninc - Oct 3, 2005 om 21:17
47 Antwoorden / 6 Vragen

Tele2 mobiel leverd (tot op heden) nog altijd simlockvrije toestellen Zelfs de prepaidtoestellen zijn simlockvrij! Dus na (of voor) het einde van uw contract kunt u het toestel gewoon blijven gebruiken door er een andere simkaart in te stoppen :-)

ninc
door ninc - Oct 3, 2005 om 21:21
47 Antwoorden / 6 Vragen

Ow ja en de contractduur is 12 maanden bij het door u gekozen toestel en idd is tijdig opzeggen (kan meteen na ontvangs al eventueel ;-)) erg verstandig. Waarschijnlijk valt het nummer eventueel ook om te zetten naar een prepaid versie.

eva44
door eva44 - Oct 3, 2005 om 21:34
8 Antwoorden / 4 Vragen

dit is niet een antwoord op je vraag, maar heeft er wel mee te maken. het netwerk dat tele-2 gebruikt is dat van Telfort. bekend is dat Telfort geen garantie geeft op landelijke dekking. Hier heb ik nl. ervaring mee en met mij, meerdere mensen die rond de stad Groningen wonen.kweet niet waar jij woont, maar zeker is, dat die dekking op meer plaatsen in Nederland niet gegarandeerd is. Dit is de reaktie die ik van klantenservice van telfort heb gekregen nadat ik hier een klachtenmail over had gestuurd.Ik kon alleen maar vér achter in mn tuin staan om de andere die ik aan de tel. had, nog enigszins te verstaan. Het is tóch even iets om ook bij stil te staan.

ninc
door ninc - Oct 3, 2005 om 21:42
47 Antwoorden / 6 Vragen

Ik gebruik al 3 jaar tevreden Tele2 en vind het bereik ruim voldoende. Toegegeven er zijn plekken dat het bereik belabberd is maar daar heb ik er nog maar weinig van getroffen. Tele2 gaf mij aan dat het bereik bij mij thuis niet toereikend was maar ik heb dus wel 2 streepjes en kan gewoon bellen.

pe
door petersilly - Oct 4, 2005 om 13:19
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hi,

Ik heb ook een abo bij Tele2. Dit loopt nog tot 2-12-2005.

Een maand of twee geleden heb eens bij Tele2 geinformeerd naar het
Simloch-vrij maken van mijn toestel omdat er een leuke aanbieding was
van 5,95/300min bij T-Mobile via Telecom.nl.

Maar daarvoor moest het toestel Simlock-vrij zijn.

Het Simlock-vrij maken zou me voor het beeindigen van de contractperiode ca. 90 E kosten.

Peter.

ha
door havawi - Oct 4, 2005 om 14:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sbol,

De mobieltjes die ik van Tele2 heb zijn alle simlock vrij. Dat geldt zeker voor een toestel met een abonnement. Je kan een simkaart van een andere aanbieder, dus ook in het buitenland, gebruiken. Het is het verstandig om een simkaart van een aanbieder in het land waar je verblijft te kopen. Dit is al meer aan de orde geweest.

an
door andalucia - Oct 4, 2005 om 16:25
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo "sbol".

Dat simlock-vrij maken hoeft geen 25 euro te kosten, hoor. Ga maar naar een stand met gsm's op een van de weekmarkten in Nederland; de standhouder doet het voor hooguit 10 euro.

Enne.... laat je niet al te lekker maken door die snelle jongens in de telefoonshops. Ze komen met de mooiste verhalen. De providers leggen er op toe, als je ze zou geloven. Bedenk eerst waarvoor je de telefoon nodig hebt. Om te bellen en te sms-en of om al die andere gadgets? Betaal niet voor wat je niet nodig hebt. En lees heel goed de kleine lettertjes voordat je een deal sluit met een provider. Er zitten -zoals gebruikelijk- weleens addertjes onder het gras.

sb
door sbol - Oct 4, 2005 om 18:48
3 Antwoorden / 1 Vragen

s is m'n voorletter, bol m'n achternaam. vandaar.

bedankt voor al jullie reacties. ik heb besloten het abonnement te nemen. 't is inderdaad zoals eerder door iemand anders genoemd voor 12 maanden. kzal het meteen opzeggen :-) denk dat ik een mooie telefoon heb, die straks automatisch simlock vrij is na aflopen abonnement, en ook nog eens voor die 10 euro/mnd 60 belminuten en/of 100 smsjes uit 1 bundel. nogmaals, allemaal, bedankt!!! hoop jullie van antwoorden te kunnen voorzien in de toekomst indien nodig.

ninc
door ninc - Oct 5, 2005 om 21:41
47 Antwoorden / 6 Vragen

beste Peter, heb je al geprobeerd te controleren of er een simlock op zit? (gewoon een simkaartje van een andere provinder er in doen en kijken of ie et slikt) ik acht de kans bijna 100% dat hij het gewoon doet.

ninc
door ninc - Oct 5, 2005 om 21:42
47 Antwoorden / 6 Vragen

zoekt en gij provind het :S oopsie was provider uiteraard ;-)

ca
door carrera2 - Oct 7, 2005 om 12:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

uit eigen ervaring weet ik dat tele2 geen simlock hanteert op zijn toestellen (tenminste op mijn toestel zat geen simlock). maar mocht het er wel op zitten, kan je na dat eerste jaar de unlock-code van die simlock op je toestel kostenloos bij tele2 opvragen.

mijn advies zou zijn dat je het abonnement incl toestel voor in totaal (€ 120 op jaarbasis), mits je die minuten niet overschrijdt, gewoon moet nemen. want na dat jaar kan je het toestel eventueel nog verkopen.

rd
door rdlanenga - Apr 8, 2006 om 00:16
9 Antwoorden / 1 Vragen

Na je contractsperiode kan je bij je mobiele operator de simlock code
van jouw handset opvragen waarmee je de handset simlockvrij kan maken.
Je kan je handset in binnen en buitenland gebruiken waar je wil (mits
de juiste frequenties ondersteund worden in het betreffende land)

Je kan sowieso je handset laten unlocken door allerlei aanbiedingen via internet en andere... DIT IS NIET ILLEGAAL !!!

ha
door handigeman007 - Feb 9, 2009 om 16:11
12 Antwoorden / 10 Vragen

Als je even kijkt of deze telefoon geschikt is voor het buitenland en dat is deze:

Werkingsfrequentie

  • Tri-band dekking op vijf continenten (EGSM900/GSM1800/1900)
  • Automatische omschakeling tussen bands

dan kan je hem gewoon in het buitenland gebruiken. Ander simkaartje erin en klaar is kees. Let inderdaad wel op de simlock. Deze kan verwijderd worden.

De prijs van 7,50 euro vind ik aan de lage kant. Dit zou een malafide handel kunnen zijn, aangezien Kpn en Vodafone hogere tarieven hiervoor vragen. Mocht het om prepay gaan dan zijn de kosten nog hoger zo rond de 50 euro legaal.

Met vriendelijke groet,

[edit- naam verwijderd door redactie]