ju
door juliakracht Oct 2, 2015 om 18:00
Voeding & gezondheid

Appeltaart mislukt

Ik heb sinds kort een nieuwe combi oven van het merk Sharp alleen als ik een appeltaart wil bakken en alles doe volgens de verpakking mislukt hij dan word hij zwart. Weet u misschien op welke graden ik hem moet zetten ?

5841 32 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2015 om 18:16
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder reclame te willen maken, klik HIER. U heeft in elk geval te lang of te hoog gebakken heeft of beiden of te hoog of te laag in de oven gezet.

diumenge
door diumenge - Oct 2, 2015 om 18:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Staat de gril niet per ongeluk ook aan?

pi
door pieterwolters - Oct 2, 2015 om 18:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Staat de heteluchtoven optie misschien aan?

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 2, 2015 om 20:00
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Als laatste redmiddel de oven 30graden lager zetten zoals bij de taart van @ Mahadma geadviseerd wordt bij verbranden.
Vr, gr.

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2015 om 20:04
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Gebruik een oventhermometer, zo'n metalen ding wat je naast de bakvorm zet. Meten = weten!

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 2 okt 2015, 18:20]Staat de heteluchtoven optie misschien aan?

Hoe zou u anders een appeltaart willen bakken? Op de magnetronstand of?

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2015 om 20:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er bestaan combi-ovens.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 2 okt 2015, 20:11]Er bestaan combi-ovens.

Maar dat is dan toch een combi van hete-lucht, magnetron en grill?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2015 om 20:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Geen kookboek daar staat precies hoe de temperatuur en de moet zijn.

mahadma
door mahadma - Oct 2, 2015 om 20:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Toen wij onze gasoven kochten zei de bezorger: "Je eerste taart mislukt altijd", en ja, dat gebeurde ook, het is nu nog steeds lastig om de juiste tijd/temperatuur te vinden.

van leyden
door van leyden - Oct 2, 2015 om 20:25
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 2 okt 2015, 20:04]Gebruik een oventhermometer, zo'n metalen ding wat je naast de bakvorm zet. Meten = weten!

Het juiste antwoord.
Het aantal graden voor een sharp is niet te beantwoorden.

Als taartenbakker weet ik bijvoorbeeld dat de thermostaat lang niet altijd accuraat is.
Een voorbeeld> als een taart op 180 graden gebakken moet worden is het gemiddeld rond de 170 graden. (thermostaat slaat aan op 160 en slaat af op 180 graden)
Een andere situatie dus, daarom zet ik de thermostaat op 200 graden. (gaat per 20 graden)
Komt ook de smaak ten goede.

van leyden
door van leyden - Oct 2, 2015 om 20:40
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Natuurlijk moest ik deze ook proberen.

Hij is heerlijk, zit in de top ever.

gerbera
door gerbera - Oct 2, 2015 om 23:21
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik het wel heb heeft u bij de Sharp een gebruiksaanwijzing gekeregen waarin achterin een aantal recepten met bak en/of kooktijden staan. (althans bij mijn combi (Sharp) wel. Afhankelijk van het type heeft u ook de beschikking over automatische programma's voor bakken, koken enz enz. De baktijden op de verpakking gaan uit van een normale oven (gas of electra). Bij heteluchtovens kunt u met een lagere temperatuur van gem. 20 graden uit gaan. Let er ook op dat u geen combistand gril + hetelucht gebruikt.

pi
door pieterwolters - Oct 3, 2015 om 10:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 2 okt 2015, 20:10][quote=pieterwolters schreef op vrijdag 2 okt 2015, 18:20]Staat de heteluchtoven optie misschien aan?

Hoe zou u anders een appeltaart willen bakken? Op de magnetronstand of?

Je hebt meestal 2 ovenstanden: "normaal en hete lucht met ventilator. In het laatste geval gaat het proces bij eenzelfde temperatuur veel sneller. Maar is ook het risico op verbranden hoger.

macwouter
door macwouter - Oct 3, 2015 om 13:52
825 Antwoorden / 9 Vragen

Een combi-oven is meestal niet geschikt voor het bakken van een (appel)taart . De ovenfuctie gebruik je voor het bakken van vleesgerechten (stoofschotels of dergelijke ). Ga naar de Hema daar heb je goedkoop de lekkerste appeltaart. Haal die uit de doos en zeg gewoon dat je em zelf gebakken hebt. Trouwens Sharp is rommel.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2015 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In een combi-oven, heteluchtballon, magnetron, grill,kan je prima appeltaart bakken, gewooneven oefenen.

Er gaat niets boven eigen gebakken appeltaart, zelfs die van de Hema niet.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2015 om 14:06
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Wat een rare adviezen weer>> je kan prima taarten bakken in een combi-oven.
Onzin, als je beweert van niet.

Net wat tijger zegt>> (appel) taarten van de hema zijn best wel lekker, maar de lekkerste maak jezelf.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2015 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, heteluchtballon = hete-luchtoven. ;-)

diumenge
door diumenge - Oct 3, 2015 om 14:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 3 okt 2015, 14:09]Sorry, heteluchtballon = hete-luchtoven. ;-)
Dat lijkt mij best een uitdaging, een appeltaart bakken in een heteluchtballon :-)

aurora1
door aurora1 - Oct 3, 2015 om 14:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Even een kookboek voor een combi-oven kopen (kringloper o.i.d.) of inzien in de bibliotheek. Daar staat precies in welke standen je waarvoor moet inschakelen en hoe lang.
Voor een receptenboek van Sharp combi-oven: klik hier.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2015 om 14:28
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 3 okt 2015, 14:18]Even een kookboek voor een combi-oven kopen (kringloper o.i.d.) of inzien in de bibliotheek. Daar staat precies in welke standen je waarvoor moet inschakelen en hoe lang.
Voor een receptenboek van Sharp combi-oven: klik hier.

Vind het een hele kunst om een taart te laten verbranden.
Daar moet je goed je best voor doen, want hoe gaat dat?

Je kijkt in het receptenboekje, daar staat de temperatuur vermeld, nou kan een thermostaat wel wat afwijken, maar dat zal echt geen tientallen graden zijn, anders is die niet goed.
Tijdens het bakproces moet je, zeker de eerste keer, er bijblijven, zodat je nog wat kan sturen, ervaring is dan wel handig.

Koop een oventhermometer als je twijfelt, een taart moeten weggooien is een grote teleurstelling, dat wil je niet meemaken.
Voor de nieuwelingen, neem de eerste keer de tijd, doe alles stapje voor stapje, controleer jezelf, volg de instructies nauwgezet, dan kan het niet misgaan.

Succes.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2015 om 14:35
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Nog 1 tip>> zet al je benodigde ingredienten zoveel mogelijk op het aanrecht (of een tafel enz)
Als je wat "overhoudt" heb je het niet goed gedaan.

diumenge
door diumenge - Oct 3, 2015 om 15:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 3 okt 2015, 14:35]Nog 1 tip>> zet al je benodigde ingredienten zoveel mogelijk op het aanrecht (of een tafel enz)
Als je wat "overhoudt" heb je het niet goed gedaan.
Een taart bakken is net als een Ikea-kast in elkaar zetten begrijp ik hieruit ;-)

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 3, 2015 om 17:12
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Je moet niet zo'n kant en klaar pak kopen -doen ze bij Kassa nog zoveel moeite om mensen aan te sporen minder zout te eten*- negeren ze dat volkomen. Zelf deegje maken is echt heel makkelijk.

*overigens niet dat ik kijk naar Kassa, mijn tenen kunnen niet krommer. Maar vanavond ga ik wel kijken -zit al klaar met water en fictieve nootjes- wil wel zien hoe kritisch *kuch kuch* Kassa gaat zijn over W10 :-).

diumenge
door diumenge - Oct 3, 2015 om 17:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gaat het vanavond over Windows 10? Dat wordt genieten... mogen er ook weer vragen via Twitter worden gesteld die ze vervolgens niet behandelen zeker.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 3, 2015 om 17:28
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 3 okt 2015, 17:16]Gaat het vanavond over Windows 10? Dat wordt genieten... mogen er ook weer vragen via Twitter worden gesteld die ze vervolgens niet behandelen zeker.
Haha. Ja en geen idee maar waarschijnlijk ook ja. Is in ieder geval iemand van Microsoft in de studio die alle vragen gaat beantwoorden.
Zou makkelijker zijn als je met vragen gewoon simpel contact zou kunnen opnemen met Microsoft voor hulp. Snap ze dan wel weer bij Microsoft dat ze dit niet doen, privacy-hatende-rommel op de markt brengen, dan kun inderdaad maar beter de ondersteuning schrappen.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2015 om 19:18
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 3 okt 2015, 15:17][quote=van leyden schreef op zaterdag 3 okt 2015, 14:35]Nog 1 tip>> zet al je benodigde ingredienten zoveel mogelijk op het aanrecht (of een tafel enz)
Als je wat "overhoudt" heb je het niet goed gedaan.
Een taart bakken is net als een Ikea-kast in elkaar zetten begrijp ik hieruit ;-)

Van nature ben ik een chaoot.
Hoe vaak zijn dingen uit het verleden niet misgegaan. omdat ik het te snel wilde en niet goed voorbereid had.

In feite heb je gelijk, een laminaatvloer leggen is ongeveer net zo moeilijk als een lekkere taart bakken.
Het is goed te doen, maar doe je het niet goed dan wordt het al gauw een knoeiboel.

van leyden
door van leyden - Oct 3, 2015 om 19:31
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Taarten bakken is een leuke hobby.
Ook voor de mannen, juist voor de mannen.

T vrouwtje zal het enorm waarderen en jij ook, want je magmoet het zelf opeten.
Ik maak elke week wel een taart, is meestal veel werk, is ook niet echt goedkoop, maar ja, de lekkerste taart mag wat kosten. (zie link)

gerbera
door gerbera - Oct 3, 2015 om 22:25
7372 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=macwouter schreef op zaterdag 3 okt 2015, 13:52]Een combi-oven is meestal niet geschikt voor het bakken van een (appel)taart . De ovenfuctie gebruik je voor het bakken van vleesgerechten (stoofschotels of dergelijke ). Ga naar de Hema daar heb je goedkoop de lekkerste appeltaart. Haal die uit de doos en zeg gewoon dat je em zelf gebakken hebt. Trouwens Sharp is rommel. U moet zich toch maar eens verdiepen in de mogelijkheden van de combi. Hoezo rommel ?? gebruik mijn Sharp al 9 jaar voor bakken (ook appeltaart), grillen, koken, ontdooien, opwarmen, enz enz naar alle tevredenheid,

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 4, 2015 om 09:46
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=van leyden schreef op zaterdag 3 okt 2015, 19:31]is ook niet echt goedkoop
Je kunt ook voor een halfbakken-taart gaan; upside-downcake. Goedkoop, makkelijk en bovenal lekker.

jo
door joentje1978 - Oct 4, 2015 om 23:28
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik weet niet of de gehele taart verbrand of alleen 1 zijde?

Als u de convectiestand gebruikt en de taart staat niet op een draaiplateau dus stil staat dan moet u de taart halverwege de baktijd 180 graden omdraaien (niet ondersteboven, hehe).

Het verwarmingselement (convectie) zit achterin de bakruimte dus zal het bakken aan die zijde harder gaan dan de zijde aan de kant van de deur.

Als u de taart omdraait dan zo kort mogelijk de deur open houden gezien er snel warmte verloren gaat want simpele combi-ovens staan erom bekend dat ze de ingestelde temperatuur niet of nauwelijks halen.

audb
door audb - Oct 5, 2015 om 13:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koop een temparmatuur meter voor een oven en zet dan je oven maar eens op bv 200 graden dan schrik je wel even.
Zet ik onze oven op 150 graden dan geeft de meter 200 graden aan! een knappe verschil die te verklaren is door een verkeerde hitte meter in de oven die is namelijk afgesteld op 220 volt en niet op de in Nederland vaak gebruikte 230/240 volt