Lidl_ira
door Lidl_ira Nov 26, 2018 om 20:31
Voeding & gezondheid
Mag dit in de oven

schaal van arcopal

30577 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2018 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Staat er geen tekentje op de onderkant? Ik doe ze wel altijd gewoon in de magnetron.

ze noemen het een ovenschaal. Lees erns hier.

https://www.retro-en-design.nl/a-41231809/arcopal-fruits-de-france/arcopal-ovenschaal-of-dekschaal-fruits-de-france-oe-20-cm/

edrick3
door edrick3 Nov 28, 2018 om 16:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ze noemen het inderdaad een ovenschaal, maar even verder op staat het dan toch onduidelijk aangegeven aangezien er dan over bakvormen gesproken wordt die (uiteraard zou ik zeggen) in de oven kunnen.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Nov 26, 2018 om 20:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik doe die zowel on de oven aks de magnetron. Idem met de doorzichtige versie.
Als u op internet intikt : "kan arcopal in de oven",  leest u de antwoorden daarop.

Lidl_ira
door Lidl_ira - Nov 26, 2018 om 20:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

merci voor de reacties

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2018 om 20:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De arcopal schalen konden al vanaf het begin in de oven; toen de magnetron kwam werd dit merk nog meer populair. Echt schalen die levenslang meegaan (mits men ze niet laat vallen). Leuk om weer eens zo'n schaaltje te zien.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 22:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb er nog verscheidene in de kast staan. Georven van mijn moeder. Door de vaatwasser zijn de bloemetjes wel wat verbleekt.

Cookies
door Cookies Nov 26, 2018 om 22:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In kringloopwinkels struikel je er over.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn kasten staan nog steeds vol met overbodig spul, dus daar kom ik nooit.

tenormin
door tenormin Nov 26, 2018 om 23:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kom nooit (meer)  in kringloopwinkels. Het zwart gedrukte is probleem. @tijger1, toch geintje zeker: "georven"?

Cookies
door Cookies Nov 27, 2018 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1 dan zou je er dus juist eens moeten komen, namelijk om je overbodig spul te dumpen. Voorbije weken tig dozen vol weggebracht, heerlijk. Less is more.

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2018 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Nee zeker geen geintje, vind dat een leuk woord en het is nog goed ook.

https://onzetaal.nl/taaladvies/erven-geerfd-georven/

tijger1
door tijger1 Nov 27, 2018 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@netflixfan
Heb zo’n anderhalf jaar geleden mijn halve huishouden opgeruimd. Dus het valt nu wel mee met overbodig spul.

edrick3
door edrick3 Nov 27, 2018 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1: Niet dus: https://www.taaluilen.nl/geerfd-georven/

Het gaat bijna automatisch: Erven lijkt op sterven. En het is gestorven, dus zal het ook wel georven zijn.

Nee dus! Dit is een regelrechte intrapper.

Hoe dan wel?

Goed onthouden. Het is:

sterven – stierf – gestorven
maar
erven – erfde – geërfd

Meer valt hier eigenlijk niet over te zeggen; er is geen regel voor. Gewoon een kwestie van onthouden dus.

In de door jou gegeven link staat dan ook: Sommige woordenboeken noemen ook de sterke vervoeging orf - georven. Dat is volgens de grote Van Dale “in de volkstaal, bekakt en schertsend”. Georven wordt in een zin als ‘Ik heb messenleggers georven van mijn oma’ dus vooral voor de grap gebruikt.

tenormin
door tenormin Nov 27, 2018 om 15:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Vandaar ook mijn "toch geintje zeker" @edrick3, want ik weet niet veel maar wel zeker dat georven niet goed is.

edrick3
door edrick3 Nov 27, 2018 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin: =^D

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2018 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is dus wel goed, maar wordt meestal slechts schertsend gebruikt.

edrick3
door edrick3 Nov 28, 2018 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

NEE, het is NIET goed en wordt schertsend FOUTIEF gebruikt.

edrick3
door edrick3 Nov 28, 2018 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

https://www.doehetzelfnotaris.nl/is-het-geerfd-of-georven/

Wat is het voltooid deelwoord van erven? Dat is geërfd en niet georven. Je leest wel eens georven, maar dat is niet juist. Volgens Van Dale is georven onjuist en enigzins bekakt taalgebruik. Misschien ben je in de war omdat je hebt geërfd van iemand die is gestorven.

De kinderen hebben van Oom Piet geërfd dus. Kijk ook maar in de officiële woordenlijst van de Nederlandse taal.

I rest my case. ;-)

gerbera
door gerbera Nov 28, 2018 om 21:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Maar of het nu georven of geërfd is, de schaal kan zowel in de oven alsook in de magnetron;-))

tijger1
door tijger1 Nov 28, 2018 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Dat is dus niet zeker, want er is dus een verschil van Arcopal servies waar het voor gebruikt mag worden.

Ach ja, de dedoehetzelf notaris.

tenormin
door tenormin Nov 28, 2018 om 22:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Is wel een nostalgisch onderwerp kennelijk, dat Arcopal. Toen ik in 1984 een 3de hands sta-caravan kocht, waren daar ook Arcopal schalen en borden etc. ( Servies ). Die ik gelijk in de "kampeer-magnetron" deed. Ging altijd goed. @gerbera, heb er destijds niet eens op gelet of het erin kon. (Kon dus). ;-)

edrick3
door edrick3 Nov 29, 2018 om 11:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tijger1, Ach ja, de dedoehetzelf notaris. Beetje denigrerend. Moeilijk om je ongelijk te bekennnen, nietwaar. officiële woordenlijst van de Nederlandse taal.

Cookies
door Cookies Nov 29, 2018 om 11:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, het is geërfd. Ach ja, het is maar https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/erven Ik vind je erg kinderachtig bezig.

gerbera
door gerbera Nov 29, 2018 om 11:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, als u mij bedoeld met dedoehetzelf notaris heb ik een verassing voor u. Gebruik deze schalen al jaren, incl. de bloemetjes er op, in de oven en magnetron. Vervang ze regelmatig i.v.m. slijtage en gek hé elke keer kunnen ze gewoon in de magnetron. U haalt er weer van alles bij zoals Acropal servies, en ook dat kan in de magnetron. Deze doehetzelfnotaris weet waar die over praat en zoekt het anders ff uit alvorens te reageren. Weet ik het niet reageer ik niet.

"Arcopal Zelie 18-delige set, vervaardigd uit opaal, een materiaal dat uitermate geschikt is voor dagelijks gebruik, dankzij de volgende eigenschappen:
- hoge kras- en breukbestendigheid
- vaatwasbestendig
- bestand tegen grote temperatuurschommelingen, kan bv. vanuit de koelkast in de magnetron.

Overigens ging de vraag over de schaal.

tenormin
door tenormin Nov 29, 2018 om 11:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1 wil kennelijk net zo beroemd worden als Cruijff met zijn: ieder nadeel heb zijn voordeel. Hoewel Willem van Hanegem claimt dat hij de eerste was die dat uitsprak. Lekker ver weg van de Arcopal. ;-)

tijger1
door tijger1 Nov 29, 2018 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Ik had het niet tegen u, maar over de link “dedoehetzelfnotaris”.
Dat ze in de magnetron kunnen, had ik ook al geschreven.

edrick3
door edrick3 - Nov 27, 2018 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van deze site:
Arcopal servies was beroemd om zijn doorschijnend opaal borosilicaatglas. Het Arcopal France servies is geschikt voor magnetron en vaatwasser. Arcopal bakvormen zijn geschikt voor oven, magnetron en vaatwasser.

wi
door wilhelmina59 - Nov 29, 2018 om 13:22
507 Antwoorden / 0 Vragen

Heb van arcopal de doorschijnende en de opaque varianten en die gaan en de oven en de magnetron in.
Veel bak en kookplezier.