Da
door Daan19800810 Oct 27, 2018 om 07:19
Voeding & gezondheid

Billschock Ziekenhuis

Hi,
Ik ben door huisarts dvw naar ziekenhuis ivm maagklachten.
Ik heb een maagband.
De arts die ik sprak in het ziekenhuis zag dat ik elders al eens geopereerd was en verwees me door. Na 2 minuten stond ik buiten.

Rekening; €263,20!!
Dat vind ik absurd.

Wat valt er nog te doen hieraan?
Ik ga klacht bij zorgverzekering indienen.

1785 16 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 27, 2018 om 07:48
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Daan19800810 ,

Een arts in het ziekenhuis word vergoed door de basisverzekering , en dit valt onder het eigen risico , dus betalen .
Heeft geen enkele zin om een klacht bij de zorgverzekeraar in te dienen , dit is door de overheid bepaalt .

Lees ook hier , klik op de rode regels .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-het-basispakket-van-de-zorgverzekering

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/eigen-risico-zorgverzekering

Gr
door Grunn1 - Oct 27, 2018 om 08:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het tarief is niet alleen voor die 2 minuten dat je binnen zit (2 minuten is wel heel weinig en zal vast wel iets meer zijn geweest) maar de totale kosten van afspraak inplannen, dossier aanmaken, door verwijzen enz.
Volgende keer maar eens beter overleggen met de huisarts want dat je al eerder geopereerd was was toch voor deze doorverwijzing al bekend.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 27, 2018 om 08:45
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hi,
de arts in het ziekenhuis verwees u ook nog eens door dus er komen  meer kosten aan.
Vergeet ook het personeel niet dat betaald moet worden, de huur van de zorginstelling enz.
Voor u beterschap gewenst.

panter22
door panter22 - Oct 27, 2018 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk op de website van je ziekenhuis.Daar staat een tarievenlijst.
Je kunt er niets aan doen, je moet de rekening betalen van je eigen risico.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2018 om 09:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, niets aan te doen, dat wil zeggen, dat het wel zinvol is om aan uw huisarts te vragen waarom hij u naar dit ziekenhuis verwees en ook aangeven dat men u daar doorverwees en de verwijzing van de huisarts kennelijk niet zo adequaat was.

De huisarts was klaarblijkelijk niet goed op de hoogte van de specialisaties (of niet bekend met uw eerdere operatie?)

Ge
door Genee - Oct 27, 2018 om 09:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zal wel het DBC tarief zijn voor 1 of 2 polikliniek bezoeken, inderdaad absurd.
De vraag is of de arts u zomaar door mag sturen naar waar u geopereerd bent, heeft hij zo snel gezien dat de maagband de oorzaak van uw klachten zijn en zeker als uw operatie al lang geleden was.
Misschien weet u van de arts waar u naar doorverwezen bent of de maagband de oorzaak was.
Zou zeker een klacht indienen bij het betreffende ziekenhuis.

Gr
door Grunn1 Oct 27, 2018 om 10:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom absurd? Tarieven zijn duidelijk, betreft niet alleen een bezoekje maar alle administratie tijd zeker bij een eerste bezoek. De huisarts heeft i.o.m. ts de verwijzing gedaan als ts nou eens niks tegen de huisarts heeft gezegd over eerdere operatie wie is dan verantwoordelijk?

Ge
door Genee Oct 27, 2018 om 11:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer de garages €1000 vragen voor een onderhoudsbeurt vindt u dit normaal omdat het tarief bekend is?
Alle administratie, laat me niet lachen, waarom kost een huisarts consult dan zoveel minder?
Tarief consult huisarts niet ingeschreven max. €27.
Tarief consult huisartsenpost €118

Waarom de TS gekozen heeft voor dat ziekenhuis, misschien geen beste ervaring met dat eerdere ziekenhuis.

Da
door Daan19800810 Oct 27, 2018 om 12:06
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga ook zeker een klacht indienen. Ik ben niet eens teruggegaan naar waar ik geopereerd ben. Omdat de klachten niet eens ernstig zijn.
Huisarts gaf meteen doirverwijzing omdat het om een maagband ging.
En deze arts vroeg als eerste vraag; waar heb je de band laten plaatsen. En zijn reactie was meteen. Dan dien je daar terug te gaan.
Voila, uitgesproken.
Dus echt 2 minuten en consult was voorbij!

Ge
door Genee Oct 27, 2018 om 12:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@daan...
Kon u bij de huisarts niet kiezen naar welk ziekenhuis u wilde?

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@daan. En bebt u dan niet tegen de huisarts gezegd in welk ziekenhuis die maagband geplaatst is?

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2018 om 09:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat valt daar over te klagen? Lijkt me logisch dat u naar het ziekenhuis gaat waar u al eens aan uw maag geopereerd bent. En of u de kosten nu maakt in ziekenhuis A of B, minder wordt het niet.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 27, 2018 om 10:01
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het bedrag had hetzelfde geweest als dezelfde arts 3 kwartier met u bezig was geweest. DBC code's zijn leidend in deze situatie. En klagen? Heeft geen enkele zin.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2018 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de vervolgkosten vallen ook onder dat bedrag. U zult niet in één keer van uw klachten af zijn.

edrick3
door edrick3 - Oct 27, 2018 om 11:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat valt er nog te doen hieraan?
Niets
Ik ga klacht bij zorgverzekering indienen.
Zinloos.

Ter info: https://www.zorgwijzer.nl/faq/dbc

lo
door lovewinnie - Oct 27, 2018 om 12:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga er altijd vanuit, stap je het zh in kost dit mijn volledig eigen risico. Is dat niet zo noem ik dat geluk. Man is nooit ziek maar laatst ivm aanhoudende longontsteking controle foto en bloedprikken. Kosten 179 euro. Tja veel geld en achteraf was het bijna weg dus niet persee nodig geweest. Toch is het je gezondheid en daar is geen prijs kaartje aan te hangen. Dat de prijzen absurd zijn heb je aan ons zorgstelsel te danken helaas. Er zit niks anders op dan betalen van het eigen risico. Prijzen opvragen die je vooraf, niet achteraf. Tenzij spoed natuurlijk dan is er geen keuze.
Zelf zit ik in februari al aan eigen risico en als ik die in overzicht wat de kosten zijn van simpel 10 min  Gesprekje schrik ik  ook wel is

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat gesprekje zal nodig zijn en als er meer volgt, zit dat ook in de prijs. En meestal blijf je, na het plaatsen van een maagband, ook onder controle in het ziekenhuis.

Ge
door Genee Oct 27, 2018 om 12:40
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Dat is maar de vraag, er is ook een DBC voor 1 of 2 polikliniek bezoeken.
Wanneer het er 3 worden zal het meer gaan kosten.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2018 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@genee.
Maar er zal beslist in die maag gekeken moeten worden,

lo
door lovewinnie Oct 27, 2018 om 15:26
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je wordt indd niet zomaar doorgestuurd. Huisartsen zijn niet opgeleidt voor klachten na maagbandje etc. Ze zullen de patiënt voor controle doorsturen. Dan is het aan de patiënt ga ik er heen of vind ik geld belangrijker dan pijn achterhalen. Je bent geweest en wellicht vind er nog vervolg gesprek controle kwijt. Je blijft toch standaard onder controle lijkt mijn??

aurora1
door aurora1 - Oct 27, 2018 om 13:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er valt niets aan te doen dus een klacht indienen is volkomen zinloos en weggegooid geld.
Beter is het kennis te nemen van hoe e.e.a. werkt en daar hoeft u weinig werk voor te doen omdat @marita5 het hier voor u neergezet heeft. U had dat natuurlijk vooraf al kunnen weten.....

gerbera
door gerbera - Oct 27, 2018 om 22:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Kan mij voorstellen dat de arts u weer doorverwijst naar daar waar u eerder geopereerd bent geweest. Dus is mijn vraag waarom u niet zelf daar naar toe bent gegaan. Zij hebben al uw gegevens omtrent de operatie en de behandeling. Dat u een rekening krijgt is normaal en gaat van uw eigen risico af.

jw
door jwnanne - Oct 27, 2018 om 22:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Aan alle behandeling in een ziekenhuis hang een code! De code bepaald wat de verzekering uit betaald. Dit zijn afspraken die een verzekerraar maakt met de ziekenhuizen!

ma
door manwijf - Oct 28, 2018 om 11:02
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Daan
Klopt dus wel! De DBC 'maagband plaatsen' is een complete behandeling. Deze behelst: eerste poliebezoek, verrichtingen en behandeling + controle. Bij laatste polibezoek wordt DBC afgesloten. Treden er daarna nog complicaties op, dan kan de DBC weer geopend worden. Alles in principe voor de dezelfde prijs. Heb je minder zorg nodig, dan is dat voordelig voor het zkhs. Heb alle zorg nodig, dan ben je een dure. Zo werkt een solidariteitssysteem. Als je echter opeens bij een andere behandelaar komt, wordt er een nieuwe DBC geopend. En ja die moet ook weer betaald worden. Niemand werkt gratis.

DBC-kosten zijn niet alleen het honorarium van de arts, maar je betaalt ook voor gebruik van de behandelkamer, de apparatuur en nog veel meer faciliteiten die het ziekenhuis biedt. DBC = een totaalprijs voor een totale behandeling. Wordt ook alszodanig geregistreerd.

Vraag in uw geval is dus: Waarom ga je niet terug naar de arts die de maagband plaatstte? Het lijkt me heel aannemelijk nl, dat de pijn maagbandgerelateerd is.

zw
door zwaardvis - Oct 28, 2018 om 11:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Pak ze terug. Alles boven de 385 euro is nu gratis. Laat uw ogen onderzoeken, uw gehoor, neem een gehoorapparaat bij Specsavers, voor de zekerheid uw kransslagaders dotteren of misschien een open hartoperatie. Of een nieuwe heup of knie. En natuurlijk een darmonderzoek. Doe het dit jaar nog. Gratis.

gerbera
door gerbera Oct 28, 2018 om 14:05
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Moet wel de huisarts ff meewerken voor al die verwijsbrieven;-))