ev
door evazom Nov 30, 2013 om 13:52
Voeding & gezondheid

Boterham

Waarom worden boterhammen tegenwoordig zo idioot dun gesneden? Hebben de bakkers en supermarkten afspraken gemaakt met de beleg-makers? Waarom kan ik zelf niet kiezen hoe dik mijn boterhammen worden? Waarom is het brood zo slap dat ik het zelf niet kan snijden?

12226 27 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2013 om 14:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Deze vraag kan ik niet plaatsen. Ik koop met regelmaat verschillende soorten brood bij diverse bakkers c.q. supermarkten en maak maar zeer zelden mee dat er dun is gesneden.
Bovendien is er wel degelijk stevig brood te koop dat u zelf kunt snijden in de dikte die u wenst.

Dus: koop eens ergens anders.

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2013 om 14:53
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Valt mij ook altijd op dat in Nederland door de bakkerijen/supermarkten maar met een soort dikte word gesneden. Is inderdaad op te lossen zoals gerritaltena al schrijft, maar is ook niet alles. Krijg je weer veel te dikke sneden. Alweer, in andere landen kan dat wel, b.v. Engeland: dun, medium en dik. Maar ja, daar hebben we hier niets aan ;-) .

di
door digioma - Nov 30, 2013 om 15:20
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ik koop altijd hele broden en snijd ze zelf met een gewoon ouderwets broodmes. Wel bruinbrood en dat is mogelijk wat steviger. Voordeel is ook dan het brood langer vers blijft. Even oefenen en niet te hard op het mes drukken of te snel willen snijden. Moet lukken.

zo
door zonnebloem2 - Dec 2, 2013 om 11:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook liever wat dikker gesneden.Koop daarom altijd bij AH , brood dat daar gesneden binnenkomt ( dus niet wat men in de winkel zelf snijdt) is daar toch een stuk dikker gesneden.En de keus hierin is ook groot dus daar hoef je het niet voor te laten,

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2013 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boterhammen bij de Aldi en Lidl hebben een normale dikte. Bij Hoogvliet zijn ze een stuk dunner. Maar met een goed broodmes kunt u zelf simpel snijden, of een dubbele boterham nemen met een keer beleg ertussen. Dan doorkruist u de "afspraken" tussen bakkers en beleg makers.

le
door leenpres - Dec 2, 2013 om 12:44
79 Antwoorden / 7 Vragen

Dan passen er meer in een brood

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2013 om 12:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=leenpres schreef op maandag 2 dec 2013, 12:44]Dan passen er meer in een brood

OT
LOL

leoroos
door leoroos - Dec 2, 2013 om 13:00
11 Antwoorden / 7 Vragen

Zelf brood bakken! Nog lekkerder ook en zelf plakken snijden!

to
door tonelly - Dec 2, 2013 om 14:01
7 Antwoorden / 0 Vragen

Eindelijk iemand die, net als ik, vindt dat het in Nederland verkochte brood nergens naar smaakt en een hap lucht is. Of je het brood nu bij de "warme bakker" of in de supermarkt koopt, het merendeel van de soorten is te kwalificeren als een smakeloze hap lucht. De iets stevigere soorten worden nooit goed doorbakken (afbakovenbrood) en daar proef je de gist nog bovenuit. Bruinbrood wordt niet meer van ongebuild tarwemeel gemaakt, het "bruin" is (op zich niet gezond) gerstemout. Kennelijk zijn er geen ovens meer die zo heet gestookt worden dat het deeg ook werkelijk bakt, het zijn meestal doorloopovens waar het brood doorheen wordt gejaagd (kostenbesparing). Uitzondering op deze regel zijn de Turkse bakkers. Die bakken nog smakelijk witbrood (en dat tegen een prijs waar Nederlandse bakkers nog niet bij in de buurt kunnen komen). Jammer dat deze bakkers geen bruinbrood kunnen bakken - dat zijn ze in hun thuisland niet gewend. Ga je net over de grens kijken, dan is het in Duitsland verkochte brood vaak wel beter gebakken, maar iedere dag Saurteigbrot eten gaat gauw tegenstaan. Wij zijn in 1974 vanuit de Randstad naar Limburg verhuisd. In het begin reden we nog regelmatig naar Gouda om daar bij de echte warme bakker voor een maand bruinbrood in te slaan. Toen de bakkerij werd overgenomen, verminderde de kwaliteit ook daar snel.

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2013 om 14:19
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tonelly, wat een onzin om te stellen dat Nederlands brood nergens meer naar smaakt. En als je het over Turks brood gaat hebben, moet je wel gelijk opeten, anders trek je aan een wit leren zool. Net als de witte en bruine "Franse" stokbroden. Kan je allemaal wel weer een beetje 'okselfris' maken door nat te maken en in de oven op te piepen maar is ook niet lekker meer. Komt bij dat iedereen anders is, eigen smaak heeft etc. Waar de ene gilt over zelf brood bakken is zoooo heerlijk: hoeft voor mij ook niet. 't Enige wat daar lekker aan is, is de geur in huis. Er zijn best goede bakkers die wel degelijk weten hoe een brood te bakken: daar sta je gewoon voor in de rij (of je moet het bestellen, anders is het uitverkocht). Maar goed: het ging om de dikke(re) boterham en dat antwoord is al gegeven: zelf snijden, simpel.

zw
door zwaardvis - Dec 2, 2013 om 15:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En als het snijden met een broodmes niet goed of niet mooi lukt, kope men een snijmachine. Die heb je al vanaf 50 euro en kan je de dikte zelf instellen tot een bepaald maximum. En gegarandeerd worden de sneetjes net zo recht gesneden als bij de bakker.

kriekra
door kriekra - Dec 2, 2013 om 16:51
204 Antwoorden / 64 Vragen

Mocht u in Breda wonen/ werken, dan heb ik wel een tip: Bij de Jumbo Foodmarkt kan je ervoor kiezen om je brood iets dikker te laten snijden. Dat komt de smaak ten goede (dat vind ik in ieder geval). Hopelijk gaan meer bakkers en supers dit doen.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2013 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dikkere maar minder boterhammen is natuurlijk ook goed voor de lijn en voor je portemonnee.

crystalskull
door crystalskull - Dec 2, 2013 om 19:51
34 Antwoorden / 2 Vragen

Het kan zijn dat waar het brood vandaan komt ze een andere snijmachine zijn gaan gebruiken. Maar eigenlijk is het interessanter wat jij er zelf aan kan doen. Tarwe is bij lange na niet zo voedzaam als dat er wordt beweerd. Het is zover door veredeld dat het nog nauwelijks goede voedingsstoffen bevat. Het zorgt bij veel mensen voor bloedsuiker-spiegelingen en bij een flink aantal voor intolerantie voor tarwe. Ook spelt is, door de mode-hype, inmiddels onderhevig aan veredeling door mensenhanden. Er is een site, er zullen er ongetwijfeld meer zijn) waar je een goede spelt broodbak-mix kunt bestellen. Het enige wat je toe hoeft te voegen is water en wat roomboter en de broodbakmachine doet de rest. Heb je geen broodbakmachine (ik gebruik de eenvoudige maar uitstekende AFK) dan vind je er wel een voor weinig geld op marktplaats omdat veel mensen het niet gebruiken. En dan komt ook meteen de oplossing voor jouw probleem: Je kan zelf de dikte van je boterham bepalen bij het snijden. Gezonder, elke dag vers en rond een euro per brood van ca 400 gram. :)

crystalskull
door crystalskull - Dec 2, 2013 om 19:53
34 Antwoorden / 2 Vragen

Nog even de site: www.voedingswaar.nl

marijke77
door marijke77 - Dec 2, 2013 om 22:08
158 Antwoorden / 3 Vragen

Bij onze bakker kun je het brood in 2 diktes laten snijden, je kunt het ook zelf doen met een goed broodmes en als je stevig brood wilt dan over de grens in Duitsland is het brood veel vaster gebakken, maar dit is wel droger, smaken verschillen nu eenmaal.

pi
door pieterwolters - Dec 3, 2013 om 09:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat de overheid extra regels moet opstellen voor de minimale en maximale dikte van een sneedje brood. Het onacceptabel dat we hardwerkende Nederlanders met dit soort problemen worden opgezadeld.

crystalskull
door crystalskull - Dec 3, 2013 om 09:31
34 Antwoorden / 2 Vragen

Nou nee. Het is wel heel erg gemakkelijk om alles terug te geven aan de overheid. Daarmee degradeer je jezelf wel heel erg tot slachtoffer. Wat mij betreft is het juist de tijd dat mensen zelf andere keuzes gaan maken en dus anders gaan handelen. Dus kies zelf het brood wat goed voor je is en zaag er zelf planken van. ;)

zw
door zwaardvis - Dec 3, 2013 om 10:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nou Pieter, komt dat goed uit. Martin Schulz wil de brooddikte in de hele EU wettelijk vastleggen op 9 mm met een marge van 3,75%.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2013 om 11:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=evazom schreef op zaterdag 30 nov 2013, 13:52]Waarom worden boterhammen tegenwoordig zo idioot dun gesneden? Hebben de bakkers en supermarkten afspraken gemaakt met de beleg-makers? Waarom kan ik zelf niet kiezen hoe dik mijn boterhammen worden? Waarom is het brood zo slap dat ik het zelf niet kan snijden?

Volgens mij was het bovenstaande de vraag.

We kunnen er natuurlijk best een discussie van maken, da voeg ik in dat geval gluten intolerantie bi maar er is ook een forum voor dit soort (aanvullende) zaken - zie de website..

ev
door evazom - Dec 3, 2013 om 12:17
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor alle tips. Ik ga proberen zelf te snijden. Ik weet dat ik zelf kan bakken, dat ik heel stevig ( maar duur!) brood bij speciale bakkers kan kopen. Maar ik zou zo graag willen dat ik bij de bakker of supermarkt de keuze in dikte van de boterham zelf kan bepalen!

so
door sopraan - Dec 3, 2013 om 14:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf snijden dan.....................kun je ze net zo dik maken als je wilt!

sk
door skirduul - Dec 3, 2013 om 21:06
10 Antwoorden / 4 Vragen

Van dunnere boterhammen eet je meer, als je normaal 3 boterhammen eet, eet je er nu 4 of 5, dus dat is een manier om meer producten dus brood te verkopen.
Skirduul.

a

frits
door frits - Dec 4, 2013 om 13:57
146 Antwoorden / 5 Vragen

De dikte van een snee wit/bruin brood kan worden ingesteld op de snij machine, waarmee het brood gesneden wordt, ga je naar bv een bakker kun je zeggen dat het wat dikker moet, in sommige Supermarkten met Bake Off brood moet je het zelf snijden en kun je de dikte instellen.

ev
door evazom - Dec 4, 2013 om 15:49
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ha Frits, kan je mij vertellen bij welke supermarkt dat kan? Niet bij Lidl, Aldi, AH, Nettomarkt, Bas vd Heijden, C1000, MCD....... Ze zeggen dat de snijmachine maar 1 stand heeft en andere krijgen het gesneden aangeleverd in 1 dikte. Het zgn Bake-off brood heb ik nog nooit gezien en zelf snijden ook niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 4, 2013 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Et is een beetje ver, maar bij Delhaize in België kunt u zelf snijden en de dikte kiezen.

tenormin
door tenormin - Dec 4, 2013 om 16:01
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=evazom schreef op woensdag 4 dec 2013, 15:49]Ha Frits, kan je mij vertellen bij welke supermarkt dat kan? Niet bij Lidl, Aldi, AH, Nettomarkt, Bas vd Heijden, C1000, MCD....... Ze zeggen dat de snijmachine maar 1 stand heeft en andere krijgen het gesneden aangeleverd in 1 dikte. Het zgn Bake-off brood heb ik nog nooit gezien en zelf snijden ook niet.

Klopt hoor, ze hebben (bijna) allemaal een standaard model broodsnijmachine. Maar wat bedoel je met "het zgn Bake-off brood heb ik nog nooit gezien en zelf snijden ook niet"? De mensen bedoelen toch zelf thuis snijden? En bake-off is toch gewoon zelf thuis afbakken?