el
door elsje3 Jul 21, 2005 om 15:32
Voeding & gezondheid

Broodbakmachine AFK

in de gebruiksaanwijzing wordt het rijzen buiten de bakmachine aanbevolen. Als ik na het rijzen het deeg weer in de machine stop gaat hij dan weer het beslag kloppen?

2661 10 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jul 22, 2005 om 08:52
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Elsje,

Sorry voor mijn reactie, maar ik begrijp je vraag niet helemaal. Ik ben niet bekend met de werking van de AFK-machine (ik bak zelf brood gewoon in de oven), maar aangezien je zelf zo'n machine hebt (neem ik aan), zul je dit zelf kunnen controlleren..

Overigens laat ik persoonlijk het deeg twee keer rijzen. De eerste keer als bal deeg, waarbij ik in het deeg met een groot mes wat inkepingen maak om het deeg te ontspannen. Na langdurig rijzen het deeg weer kneden en in vorm brengen, daarna weer laten rijzen. Dan wordt het brood lekker luchtig.

Brynnar

hell-rider
door hell-rider - Jul 22, 2005 om 09:36
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Elsje,

Op de volgende link kan je de gehele handleiding downloaden, let wel. staat in Adobe.

Brood bakmachine AFK

Wat Brynnar al oppert is goed voor de bakker alleen wordt het iets anders genoemd, opbollen en opmaken. Maakt niet uit verder, maar ik heb altijd begrepen dat je met de machines niets meer hoeft te doen dan de ingrediënten in de machine te stoppen en die doet de rest.

Deegje rijzen, broodje bakken en broodje klaar.

Bak ze, Willemg

wi
door wijnhoven - Jul 22, 2005 om 09:58
9 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zo'n AFK machine en gebruikt kant en klaar meel; het enige wat ik hoeft te doen is meel afwegen,in bakblik gooien, water afwegen en erbij gooien, machine instellen en wachten tot het klaar is.

ik bak meestal in de avond zodat ie net klaar is voor we naar bed gaan, dan kan het brood goed afkoelen en een knapperig korstje krijgen..

el
door elsje3 - Jul 22, 2005 om 10:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Bruynar, dank je wel voor je antwoord. Ik heb de machine weer teruggebracht en probeer in mijn eigen oven het brood te bakken. Ik heb me niet gerealiseerd dat het minstens 3 uur duurt voordat dat brood klaar is. Wil je me misschien je recept sturen? Ik zou graag eens een brood met vijgen en noten willen bakken maar weet niet goed hoe het moet. En hoe kneedt jij het brood toch wel in een machine? Ben erg benieuwd naar je antwoord en alvast bedankt voor je reactie.

el
door elsje3 - Jul 22, 2005 om 10:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

dank je willem voor je reactie.

brynnar
door brynnar - Jul 22, 2005 om 11:14
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Elsje,

Wat ik gebruik is gewoon tarwebloem en gist (3 zakjes = 21 gr). De gist los ik een beetje op in lauw water, maar je kunt natuurlijk ook een kant en klaar pak broodmix gebruiken (dat is in feite bloem en gist samen). De bloem (ik gebruik zelf meestal ongeveer 2/3 van een half kilopak) gooi ik op een hoop en maak een kuiltje hierin, waar ik het lauwe water met het gist in giet. Vanuit het midden met je hand roeren en meer water toevoegen, weer roeren, water erbij, etc, net zo lang tot je een lekker soepel en kneedbaar deeg krijgt. Als het deeg te nat is, meer bloem toevoegen, als het deeg te stijf is, dan meer water, simpel.

Zelf gooi ik op dat moment de nodige ingredienten erbij (een half losgeklopt ei, scheutje olijfolie, kruiden, noten, gedroogd fruit, whatever je lekker vindt) en dan lekker kneden, kneden en kneden. Je mag er best ruw mee omgaan en er lekker lang over doen (minimaal 5 minuten). Gooi de hele mik in een kom en laat het zolang rijzen (afgedekt) tot het twee keer zo groot is. Haal het dan weer uit de kom en kneed het weer goed fijn en laat het nogmaals rijzen, daar wordt het brood lekker luchtig van. Hoe minder je laat rijzen, hoe zwaarder en compacter het brood wordt.

Daarna kun je het deeg nogmaals kneden en in de juiste vorm maken. Bolletjes, stokbroodje, vloerbrood. Ik maak zelf vaak gevlochten brood: drie lange, dunne strengen deeg vlechten. Zodra de vrom klaar is, leg ik het op de ovenplaat (met bakpapier), leg er een warme vochtige theedoek overheen en laat ik het nog een uurtje rijzen. Ondertussen laat ik de over voorverwarmen. Voordat ik het brood de oven in doe, strijk ik de erst van mijn losgeklopte eitje over het deeg, dan krijg je een mooi glimmend korstje. Afbakken in de oven en voila..... en lekker vers brood. Als je niet zeker weet of het brood klaar is uit de oven, klop er dan even op: het moet hol klinken, anders moet hij terug de oven in.

Brynnar

brynnar
door brynnar - Jul 22, 2005 om 12:03
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Overigens, ik kneed het deeg gewoon met de hand. Het is lekker geestdodend werk en je kunt je lekker afreageren: verstand op nul en rossen maar!

Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik niet elke dag brood maak natuurlijk, dat kost me teveel tijd, dus doe ik het soms alleen in het weekend. Een broodbakmachine kun je gewoon elke avond aanzetten en dan heb je de volgende ochtend een vers broodje.

Brynnar

el
door elsje3 - Jul 22, 2005 om 13:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bruynnar, ik vind je een kanjer, heb net  je cv ook nog eens bekeken. Dankje voor je leuke reactie. Ik ga het dit weekend eens uitproberen. Weet niet of ik via dit gedoe je op de hoogte kunt houden van mijn baksels.

brynnar
door brynnar - Jul 22, 2005 om 13:41
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Elsje, dank voor je compliment, ik hoop dat je een lekker broodje weet te fabriceren. Het is op zich niet moeilijk, maar het kneden en rijzen kost wel wat tijd, maar dan heb je ook wat.

Voor wat betreft mijn 'CV', pin je daar niet op vast: De 'kennisgebieden' heb ik zodanig ingevuld, dat ik onder 'mijn vragen' de vragen uit deze rubriek gesorteerd krijg en 'expertise gebieden' is helemaal flauwekul: hij vult zich automatisch als je een vraag in een bepaalde rubriek stelt (bij jou staat waarschijnlijk 'overig' hier ingevuld, doelend op deze vraag).

Brynnar

ma
door marylou - Jul 23, 2005 om 00:38
2 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Elsje,

Ook al heb je je broodbakmachine teruggebracht en heb je eigenlijk al ALLE antwoorden, ik geef je een tip: kijk eens op http://www.bakkerswereld.org/ Daar vind je alles over alles wat je maar kunt of wilt bakken. Ook overzichten van alle broodbakmachines en een forum over elk denkbaar onderwerp. Of je nu brood of cake wilt bakken. En je kunt daar dus ook alle vragen stellen. Succes met je ge-bak;-))

Groetjes