re
door renevanhouten Jan 13, 2017 om 23:16
Voeding & gezondheid

Conract zorgverzekeraar met apotheek

Op 7 december 2016 een nier afgestaan aan mijn vrouw. Bij de apotheek van het AMC een heleboel nieuwe medicijnen voor mijn vrouw gehaald waaronder patoprazol  waarvoor ik 32 euro moest betalen omdat zij dat medicijn voor het eerst zou gebruiken.
Bij thuiskomst zag ik dat zij dat medicijn al jaren gebruikt en ik stuurde de nota door naar onze verzekering (IZZ).
IZZ besloot om dit medicijn niet te vergoeden omdat het AMC dit zelf had moeten declareren bij het IZZ.
Weer terug naar de apotheek van het AMC waar mij werd verteld dat zij dit niet konden doen en dat het IZZ kon zien dat mijn vrouw het medicijn al heel lang gebruikt en dat zij dit daarom moeten vergoeden. Weer het IZZ gebeld waarbij mij weer een ander verhaal werd verteld, namelijk dat de apotheek van het AMC geen contract heeft met het IZZ voor dit medicijn.
Onze eigen apotheek blijkt het medicijn wel te vergoeden, maar daar heb ik nu mijn geld niet mee terug.
Ik probeerde het IZZ nog ui te leggen dat door mijn nierdonatie mijn vrouw niet hoeft te dialiseren en dat dit de komende jaren honder duizenden euro's aan ziektekosten scheelt, maar daar had het IZZ geen boodschap aan.

Graag uw reactie.

2497 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2017 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, daar heeft het IZZ inderdaad geen boodschap aan. Hoewel dat wonderlijk klinkt.

Ik hoop dat de nier goed "aangeslagen" is en dat u beiden voorspoedig herstelt.

Medicijnen in een ziekenhuis vallen onder de behandeling. Maar de vervolg medicijnen, dus bij vertrek uit het ziekenhuis, niet meer.

U hebt ze blijkbaar voor het gemak en uit onwetendheid opgehaald bij de apotheek van het ziekenhuis en als die apotheek geen contract heeft met uw zorgverzekeraar voor dat medicijn moet u daar betalen.

Het is wel uitermate stuitend dat het IZZ dat niet aan u vergoedt, terwijl uw vrouw dat middel blijkbaar al veel langer gebruikt. Het zou hooguit kunnen zijn dat het bij die apotheek duurder is dan bij uw eigen apotheek.

Persoonlijk zou ik een pittige klachtenbrief schrijven naar het IZZ, als u dat, gezien de omstandigheden op kunt brengen.

Vergeet niet die kosten bij uw aangifte inkomstenbelasting op te voeren.

aurora1
door aurora1 - Jan 14, 2017 om 00:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u hiermee verder met uw klacht komt : https://www.skgz.nl/

fedja
door fedja - Jan 14, 2017 om 03:28
23 Antwoorden / 3 Vragen

Als je eigen risico nog niet op is, moet je dit bedrag betalen, maar aangezien dit aan het eind van het jaar is en je vrouw al die tijd deze medicijnen al geslikt heeft, is haar eigen risico wel op en hoeft je deze medicijnen niet te betalen. Het lijkt me een sterk verhaal dat ze wel met het AMC een contract heeft, maar niet met de apotheek in het ziekenhuis. Maar neem in ieder geval contact op met de ombudsman, die zal je hier wel verder mee kunnen helpen.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2017 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigen risico nog niet op? Na een niertransplantatie?

costnix
door costnix Jan 14, 2017 om 10:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een ziekenhuisapotheek levert alleen aan hetziekenhuis zelf. Er zijn wel ziekenhuizen waar een externe apotheek is gevestigd. Een subtiel verschil, bij de eerste kunt u uw recept niet inleveren, maar bij de tweede wel.

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2017 om 14:47
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd dat u moest betalen voor het eerste gebruik van het medicijn. Normaal wordt voor de eerste maal een beperkte hoeveelheid mee gegeven zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. (behoudens eerste uitgifte en terhandstelling) Mijn wederhelft is van pillen overgegaan op injecties voor de reuma. Het bijzondere hierbij is dat ik deze prikpennen uitsluitend bij de apotheek in het ziekenhuis moet ophalen. Deze declareert het vervolgens aan het ziekenhuis die daar een budget voor heeft. Wat het ziekenhuis verder doet is mij niet bekend maar neem aan dat ze het bij de verzekering terug halen. Zou ik naar mijn eigen apotheek gaan voor dat medicijn krijg ik geen cent vergoed, zij zouden dit speciaal moeten bestellen. Dit is mij ook medegedeeld door de behandelend specialist. Dus dat zou in uw geval ook best het probleem kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2017 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pantoprazol komt in principe niet voor vergoeding in aanmerking, behalve bij chronisch gebruik. En de apotheek bij het ziekenhuis heeft natuurlijk geen weet van het chronische gebruik. Het is ook niet de ziekenhuisapotheek die het verstrekt.

gerbera
door gerbera Jan 14, 2017 om 16:31
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zie ff het verband niet van uw reactie.
Heb ik het over een ziekenhuis apotheek? Nee ik schrijf over de apotheek in het ziekenhuis. Een ziekenhuisapotheek is heel wat anders, nml een afdeling die de medicijnen verstrekt aan de afdelingen binnen het ziekenhuis. En hup daar begint weer een onnodige discussie.

tijger1
door tijger1 Jan 14, 2017 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. U schrijft dat voor het eerste gebruik een beperkte hoeveelheid wordt meegegeven. Dat is juist, maar dat gebeurt dus voor Pantoprazol niet zonder dat ook nog de kosten van dat   medicijn   door de patiënt betaald moeten worden, want Pantoprazol komt normaal gesproken niet voor vergoeding in aanmerking. Pas bij chronisch gebruik, wordt het vergoed. En van dat chronische gebruik heeft die apotheek bij het ziekenhuis geen weet.

gerbera
door gerbera Jan 15, 2017 om 13:21
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Daar gaan we weer, moet u even opzoeken over vervolgmedicijnen bij ontslag ziekenhuis. En verder stop ik met het reageren op uw reacties het is zoals ik al eerder schreef vechten tegen de bierkaai, en daar wordt ik zo moe van.

gerbera
door gerbera - Jan 14, 2017 om 23:05
7371 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk dat u hier nog informatie uit kan halen; http://www.medicijnkosten.nl/

ab
door abby rivers - Jan 24, 2017 om 00:30
4 Antwoorden / Vragen

Je hoort dit vergoed te krijgen. Ook via AMC apotheek. Bel eens met sociaal raadslieden in eigen stad.  Vaak helpt het als zij in uw naam uw verzekeraar aanschrijven dit probleem op te lossen.