me
door menneke Mar 29, 2009 om 05:38
Voeding & gezondheid

DSW: niet meer zo sociaal?

Beste allemaal,

Per 1.1.2009 zit ik in de gem.Zoetermeer in de Bijstand als alleenstaande. Bovendien ben ik aangemerkt als " chronische ziekte"  vanwege mijn medicijngebruik. Ik ben (nog) verzekerd bij DSW. De gem.Zoetermeer heeft een coll.verz. bij Azivo: bij deze verz. hoef je dus geen ER te betalen. Ik heb voor de Bijstandsaanvraag DSW gebeld of het ER gespreid betaald kon worden an dat kon; ik kon zelfsa nog een beroep doen op de Bijz.Bijstand van mijn gemeente. Nu lees ik dat het ER van een andere verzekering dan Azivo niet meer wordt vergoed; ik moet dus alles betalen! Met DSW ben ik " overeengekomen"  (het werd mij nogal autoritair door de strot geduwd) dat ik het ER in 4 termijnen mocht betalen; te beginnen in april 2009. Mooi niet; 24.3. een acc.giro ontvangen of ik maar even binnen 10 dagen wilde betalen. De brief was dreigend gesteld; als het bedrag niet binnen 10 dagen bij hen binnen zou zijn dan zouden er sancties volgen. Ik baal hier van als een stekker. Ik denk - eerlijk gezegd - dat ze de poet nodig hebben om dat ziekenhuis in Schiedam te kopen. Het ER ging nu al volledig op aan medicijnkosten in januari j.l..Vorig jaar werd er nog gezegd dat er een betalingsregeling was te regelen en dan ga ik uit van overleg tussen verzekeraar en verzekerde.  Wellicht heeft iemand hier ook ervaringen mee of tips. Het water staat mij aan de lippen; ook nog de gemeente met haar lasten en het Hoogheemraadschap zijn nog bezig te incasseren.

Met vriendelijke groet,

Menneke

1321 8 Rapporteer

ma
door marnix1 - Mar 29, 2009 om 09:00
256 Antwoorden / 22 Vragen

U kreeg op 24/3 een acc. giro die binnen tien dagen betaald dient te worden, tegen die tijd is het toch april?

edwardus
door edwardus - Mar 29, 2009 om 10:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In principe heeft elke Nederlander een verplicht eigen risico. Dat dat bij Azivo anders ligt verbaast me en is een uitzondering. Als je voor het terugbetalen van het eigen risico (€150 ?) een afbetalingsregeling hebt mogen afspreken, dan kom je ook vast en zeker in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.

stacey
door stacey - Mar 29, 2009 om 12:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--ook nog de gemeente met haar lasten en het Hoogheemraadschap zijn nog bezig te incasseren. --

Als je in de bijstand zit kun je hiervoor veelal Kwijtschelding aanvragen !

Ook zijn er wellicht mogelijkheden voor vergoedingen via de Bijzondere Bijstand.

Kijk eens op deze site wat de mogelijkheden zijn en benut ze !

Recht op geld.nl - rechtopgeld.nl

Succes,

poltol
door poltol - Mar 29, 2009 om 14:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@edwardus,

De betreffende Gemeente heeft een deal gemaakt met Azivo. Het eigen risico moet wel degelijk betaald worden maar wordt direct via de bijz. bijstand afgerekend. Daarom is het bij sommige gemeentes dus raadzaam je te verzekeren via het aangeboden collectief voor bijstand "gebruikers".

Vr.gr. poltol

me
door menneke - Mar 29, 2009 om 20:56
77 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb verder de antwoorden nog niet bekeken op internet. Het is wel zo, dat ik voor kwijtschelding van de gemeentelijke lasten en de waterschapslasten niet in aanmerking kom, omdat ik nog " kapitaal"  heb!

De gemeente Zoetermeer heeft de regeling in de Bijzondere Bijstand voor andere ziektekostenverzekeringen per 1.1.2009 AFGESCHAFT en dat wist ik dus niet. Ook bij het aanvragen van de Bijstand in dec.2008 werd mij wel op de verz. gewezen, maar NIET op het feit dat het ER niet meer kan worden gedeclareerd per 1.1.09.DSW had ook gezegd dat het ER via de Bijzondere Bijstand aan mij vergoed kon worden. Er bestaat hier een site www.mensenindeminima.nl waar ik het gisteravond op vond. De hele Bijzondere Bijstand schijnt in mijn gemeente - zo vermeldt deze site - nogal ondoorzichig te zijn; men verwijst mensen eerder naar de leenbijstand.

Dan DSW zelf. Toen ik  over het ER belde, gaf de man aan de tel. aan dat de acc.giro van de 1e termijn op 20 april zou vervallen en dat het geld dan binnen moest zijn. Ikzelf ben bij DSW gebleven, omdat er in hun aanvullend pakket veel meer zit zoals fysio (onbeperkt). Maar door de " gedwongen winkelnering"  van de Gemeente zie ik mezelf toch genoodzaakt volgend jaar over te stappen naar Azivo. Voor de goede orde:DSW heeft in Schiedam en in het Westland wel dezelfde collectieve contracten met diverse gemeenten.

Ik vind dat je als uitkeringstrekker dus weinig keus hebt. En ik vraag me dus af of dit zo maar kan. Ook vraag ik mij af of de wethouder die SoZa in zijn portefeuille heeft, tevens wethouder kan zijn van Financien; en dat bij de PvdA.

edwardus
door edwardus - Mar 30, 2009 om 00:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat je met "kapitaal" bedoelt is niet duidelijk maar als je geld op de
bank bedoelt, dan word je eigenlijk ook in staat geacht om het eigen
risico in 1 keer terug te betalen. Hoe dat zit is mij nog onduidelijk; ik krijg n.l. altijd (een deel van) mijn eigen risico terug van de verzekeraar, ik hoef het niet zelf aan iets of iemand te betalen ... ?

me
door menneke - Mar 30, 2009 om 02:22
77 Antwoorden / 24 Vragen

@Edwardus,

Allereerst het " kapitaal"; dit is het vermogen dat je van de Bijstand zelf mag houden, maar ze houden het wel strikt in de gaten waaraan je het aan uitgeeft. Via de link van Stacey ben ik wat wijzer geworden; bedankt Stacey!

@ Edwardus:Dan kom ik op je laatste reactie even terug. Jij stelt - geloof ik - dat jij een gedeelte van je ER niet behoeft te betalen. Kan dit een bedrag van E 47,- zijn? Dit bedrag wordt n.l. uitgekeerd aan mensen die chronisch ziek zijn, zoals ik. Het CAK verkrijgt de kosten van het " chronisch ziek zijn"  n.l. van de zorgverzekeraar op basis van verstrekte medicijnen. Wellicht dat jouw zorgverzekeraar dit dan alvast voor jou compenseert??? Ik doe maar een gok.

edwardus
door edwardus - Mar 30, 2009 om 20:23
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nee hoor, ik bedoelde simpelweg dat ik meestal zo weinig kosten declareer dat mijn ER niet eens verbruikt wordt. Dat ligt natuurlijk heel anders dan bij een chronisch zieke.