An
door Andre D Jan 28, 2022 om 11:02
Voeding & gezondheid

Hoe lang accepteren we AVG nog?

Dat we niet zomaar gegevens voor iedereen beschikbaar moeten stellen kan ik me wat bij voorstellen.
Alleen gaat het wel heel ver. Ik krijg een enveloppe met materiaal om een test uit te voeren bij de ontlasting. Ben op leeftijd dus dan wordt gecontroleerd of er bloeddruppels te vinden zijn. Dat kan wijzen op bijvoorbeeld darmkanker.
Test uitgevoerd, buisje ingepakt klaar voor verzenden. Alleen valt dan mijn oog op het volgende: de mededeling dat alleen ik het resultaat te zien krijg. Als ik graag zou willen dat mijn huisarts het resultaat te zien krijgt moet ik daarvoor naar een website, me aanmelden en het vinkje zetten dat ik toestemming verleen voor het doorsturen van het resultaat.
Geen "handige" website, terwijl de eenvoudigste oplossing zou zijn een vinkje te zetten op het formulier dat bij het testbuisje de enveloppe in gaat.

Mijn vraag: waarom zo moeilijk (met AVG als argument)? Tel daarbij op dat een groot deel van de doelgroep (testen worden verstuurd naar 60-80 jarigen) niet eens Internet toegang hebben, dus maar moeilijk toestemming kunnen geven.

2446 11 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jan 28, 2022 om 11:08
3795 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt natuurlijk met de uitslag ook zelf naar uw huisarts gaan. Komt u ook nog even buiten.
De digitale optie is handig voor "vergeetachtigen".
Waarom wordt elke 60+ persoon bij voorbaat al als digibeet neergezet?

ti
door tilpend - Jan 28, 2022 om 11:11
134 Antwoorden / 0 Vragen

Het punt is dus niet de AVG maar de manier waarop u toestemming dient te geven om de informatie te delen met uw huisarts. Daarnaast hebben ze niet de informatie bij welke huisarts u zit en dient u deze ook door te geven.
U kunt dat doen via de website of contact opnemen met de informatielijn (https://www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/darmkanker/beoordeling-en-uitslag/)

Het overgrote deel van de mensen heeft tegenwoordig internet (96,3% in de leeftijdscategorie 65-75 volgens CBS) en kunnen dus zelf het doorgeven of het nummer van de informatielijn vinden waar ze contact mee op kunnen nemen. En anders hebben ze wel familie/vrienden/kennissen die hun kunnen helpen.

Volgens mij ziet u een probleem dat er niet is, u bent toch blijkbaar ook in staat om hier via internet hier een vraag te stellen?

An
door Andre D - Jan 28, 2022 om 11:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, een wandeling is ook gezond. Niet iedere 60+ is digibeet, maar klik-en-tik (bibliotheek cursus in het kader van IT kennis verhoging) deelnemers gevraagd om de webpagina te proberen en dat kostte nogal wat moeite. Een vinkje op het formulier was ook effectief!

sw
door swat1500 Jan 28, 2022 om 11:19
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, vinkje is niet genoeg want hoe weet men wie uw huisarts is?
Dat zou dan ook op het formulier gezet worden. In dat geval moet uw huisarts dat ook weer goed vinden dat zijn persoonsgegevens worden gedeeld met een derde.

pe
door pebk Jan 28, 2022 om 14:01
583 Antwoorden / 0 Vragen

@Swat
Bij het aanmelden van de coronatest kun je ook met een simpel vinkje aangeven dat de huisarts het resultaat ook ontvangt als het positief is. Aan de hand van uw BSN zal de basisadministratie vast wel staan bij welke huisarts u ingeschreven staat. De zorgverzekeraar weet het ook.

sira
door sira - Jan 28, 2022 om 11:26
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind dit juist erg netjes. Het zijn uitslagen die u aangaan. Als er niets aan de hand is, hoeft u niets te doen. Is er wel iets aan de hand, krijgt u een oproep. Het is aan u of u de (goede) gegevens wilt delen met uw huisarts, daarvoor kunt u dit op de website aangeven. Ik denk dat de huisarts daar niet op zit te wachten al deze gegevens moet hij weer verwerken in uw dossier en dat is weer meerwerk. Gaat straks iedereen weer klagen dat de zorgkosten zo hoog worden.
Maar zoals Swat1500 al zegt, u kunt het toch ook zelf doorgeven aan de huisarts? Waarschijnlijk krijgt u te horen dat het bij een goede uitslag niet nodig is.

60-80-Jarigen geen toegang tot internet is achterhaald. Mijn (inmiddels 12 jaar overleden) oom van 93 zat ook volop op de pc te werken, voor de hele buurt belastingaangifte doen. Ik weet niet hoe oud u bent, maar ik (1955) werk al sinds 1982 op computers en sinds 1993 op internet. Er zijn hier zelfs oudere forumleden te vinden.

An
door Andre D - Jan 28, 2022 om 11:27
6 Antwoorden / 2 Vragen

Het argument AVG  is gebruikt vanwege registratie van gegevens. Uitwisseling van gegevens wordt met AVG als argument tegen gehouden

ti
door tilpend Jan 28, 2022 om 11:37
134 Antwoorden / 0 Vragen

De AVG is geen argument, de AVG is de reden. Een vinkje is niet genoeg want er zijn meer gegevens nodig. En heel veel ouderen kunnen prima internetten en anders hulp inroepen als dat nodig is. Je hoeft het ook niet via de website en Digid te doen maar je kan ook bellen.
U maakt een probleem van iets dat geen probleem is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 28, 2022 om 14:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe lang accepteren we de AVG nog?? De AVG wetgeving is er nu juist voor om te bewaken dat niet iedereen over iemans gegevens kan beschikken!
En het is dus ook geheel aan u om te besluiuten aan wie u die gegevens ter inzage wenst resp. niet wenst te verstrekken. Dat dat dan wel de huisarts is lijkt mij evident. Verder niemand anders!

john devries
door john devries - Jan 28, 2022 om 15:38
219 Antwoorden / Vragen

Als je denkt dat jij als 60-80 jarige alleen verstand hebt van Internet etc ben je abuis  Internernet is er vanaf 1995 (met inbelmodem) dus deze leeftijdsgroep heeft alle vooruitgangen van internet en computertechniek meegemaakt.Dus je ben een van velen van deze leeftijdgroep die prima met internet omgaat. De test hoef ik vanwege mijn leefttijd (78) niet meer te doen ,Bij een negatieve test staat er in de uitslagbrief  een afspraak voor een intakegesprek in het ziekenhuis. In dat gesprek krijgt u uitleg over een kijkonderzoek in uw dikke darm. Meer informatie over het kijkonderzoek vindt u op www.bevolkingsonderzoekdarmkanker.nl Dus enige kennis van internet of werking van websites heb je in dit niet nodig laatstaan het accepteren van AVG .

rj
door rjw - Jan 28, 2022 om 15:48
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En waar ga je de grens dan leggen voor delen van prive informatie? De wet is nu heel simpel: er is toestemming nodig om gegevens te delen met anderen. Als je daar weer allemaal uitzonderingen op gaat maken wordt het weer een gedrocht wat niemand meer snapt en wordt daar weer over geklaagd.

pe
door pebk Jan 28, 2022 om 15:54
583 Antwoorden / 0 Vragen

Toch hebben we er zakelijk nog veel discussie over. De wet is te simpel en te simplistisch.

Welke informatie is priveinformatie? Wat versta je onder verwerken van data?
In de ruimste zin van het woord is dat alles wat je kan herleiden tot een persoon en is alles wat over een persoon gaat.

Mag mijn telefoonnummer online staan zonder mijn toestelling? Je paspoortnummer op een papiertje bij de receptie van het hotel, mag dat? Een foto maken op straat waar een kenteken van een auto op staat of een huisnummer dan?

rj
door rjw Jan 30, 2022 om 13:10
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb er ook zakelijk veel mee te maken en als er bij jullie blijkbaar nog veel discussie over is, is het misschien handig om een keer een in AVG gespecialiseerde jurist in te huren. De wet is op zich heel duidelijk:

- Persoonsgegevens omvat alles wat direct of in combinatie met andere informatie naar een persoon kan leiden. En dat is heel erg breed, maar dat moet ook want door combinatie van data uit diverse databases is heel snel een profiel van een persoon samen te stellen. In het verleden was dit niet zo'n probleem omdat de hoeveel data op 1 plek beperkt was. Maar tegenwoordig is het ook voor gewone burgers vrij eenvoudig om aan de hand van paar gegevens uit te vinden wie het zou kunnen betreffen. Zo heb ik van 1 van de mensen die hier vaak op het forum actief is aan de hand van de nickname vrij snel kunnen vinden wie die persoon is, en waar die persoon woont (ik ga niet zeggen om wie het gaat).

- Je mag als organisatie deze informatie opslaan zolang je maar heel duidelijk hebt geformuleerd waarom je het nodig het, wat je er mee doet, en hoe lang je het nodig hebt. Zo spreekt het voor zich dat als iemand iets bij je koopt wat bezorgd moet worden je de NAW gegevens van die persoon bewaard. Maar voor de slager of supermarkt is dat helemaal niet zo logisch, dus als zij die informatie op willen slaan moeten ze wel een hele goede reden bedenken.

gerbera
door gerbera - Jan 29, 2022 om 15:30
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het is bij sommige ook nooit goed, wordt je privacy gewaarborgd wordt er nog geklaagd. Maar om het nog moeilijker voor u te maken, als u in een ziekenhuis behandeld wordt moet u ook daar toestemming geven om uw medische gegevens met andere artsen te delen. En wat een groot deel van de doelgroep betreft laten we het even omdraaien, er zijn maar weinigen in die doelgroep die geen toegang hebben tot internet maar daar hebben ze het volgende op gevonden nml de bibliotheek waar men terecht kan.

Iv
door Ivo W - Jan 29, 2022 om 18:52
734 Antwoorden / Vragen

Het gaat u duidelijk niet om de AVG zelf, maar om het digitale formulier waarmee toestemming verleend kan worden om gegevens te delen. Wat volgens u voor de doelgroep niet toegankelijk genoeg zou zijn.

De praktijk is echter dat we niet meer in het jaar 2002 leven, maar in 2022. Veruit het grootste deel van de doelgroep heeft gewoon toegang tot internet.

1paul
door 1paul - Jan 30, 2022 om 09:50
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt ook gewoon bellen, dan word dit doorgezet!