remi
door remi Jun 19, 2012 om 09:36
Voeding & gezondheid

Klikgebit

Gisteren ben ik naar mijn tandarts geweest om mijn klikgebit te passen. Het paste goed, alleen als ik sprak dan ging dat heel erg moeilijk. Ik kon mezelf niet goed verstaan. (nee ik heb geen hoorapparaat nodig) Ik had het gevoel of ik met mijn mond vol tanden zat. Mijn vrees is dat mensen me nu minder goed verstaan. Mijn tandarts zei "dat ik eraan moest wennen" en "dat het over een tijdje goed komt" Heeft iemand hier ook ervaring mee? Is dit zo en tot hoelang duurt het totdat je eraan gewend bent?

8917 7 Rapporteer

ri
door rissiejjj - Jun 19, 2012 om 10:11
26 Antwoorden / 6 Vragen

Het is inderdaad een kwestie van wennen.
Zelf geen klikgebit, maar wel kunstgebit.

Heb de eerste weken flink moeten wennen aan de prothese en was ook slecht verstaanbaar. Maar dit lost zich vanzelf op, kwestie van wennen.
Kan enkele dagen duren, maar ook enkele weken tot enkele maanden. Ligt er maar net aan hoe snel je ermee bent. Maar dit komt weer goed hoor!.
Een prothese is toch heel anders dan echte tanden, dus het praten word er eerst ook door beinvloed.

sk
door skyjack - Jun 19, 2012 om 14:43
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen gebit maar wel een aantal implantaten. Ook hierbij had ik toen mijn melkkiezen waren getrokken (op mijn 27ste) en ook weer toen uiteindelijk de implantaten kronen hadden gekregen een spraakgebrek.

Je moet er inderdaad aan wennen, bij mij duurde het ongeveer een week of twee voordat ik weer normaal sprak. Ik had met name last doordat mijn tong er heel erg aan moest wennen dat er ineens tanden stonden/verdwenen waren. De overgangsperiode is gelukkig niet heel erg lang.

Als het nou over twee weken nog niet verbeterd is zou ik even terug gaan. Misschien kunnen ze dan iets aanpassen om het makkelijker te maken, maar ik denk dat het vanzelf goed komt.

macwouter
door macwouter - Jun 19, 2012 om 23:23
825 Antwoorden / 9 Vragen

Vijfentwintig jaar geleden alleen boven een bombakkus laten aanmeten en heeft 22 jaar goed gezeten.Op het laatst als ik moest niesen vloog het dwars door de huiskamer en voor de aanwezigen was het niet meer veilig. Aan de onderkant werd het ook stilaan een kerkhof en dus maar naar de tandarts.Het heeft anderhalf jaar geduurd maar nu een compleet boven en onder met klik. Ook bij mij heeft het een paar maanden geduurd voor dat ik er aan gewent was en kan ik nu zonder slissen weer praten. Zoals hier al meer is geopperd is het gewoon een kwestie van wennen voor de een makkelijk voor de ander moeilijk.En ja het is nu net of je met je mond vol tanden staat.

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 13:14
317 Antwoorden / 84 Vragen

Ik heb ze nu in, en het praten valt reuze mee. Wel kan ik het ondergebit met mijn tong verschuiven. maw hij zit los. terwijl het bovengebit muurvast zit. Is het normaal dat je het ondergebit kan bewegen? volgens mij niet. Hij blijft wel vast zitten, maar een prettige gedachte is het niet.

Cookies
door Cookies - Jun 21, 2012 om 13:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=remi schreef op donderdag 21 jun 2012, 13:14] Is het normaal dat je het ondergebit kan bewegen? volgens mij niet. Hij blijft wel vast zitten, maar een prettige gedachte is het niet.

Even een belletje naar de tandarts en je weet het antwoord.

remi
door remi - Jun 21, 2012 om 13:22
317 Antwoorden / 84 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 21 jun 2012, 13:17][quote=remi schreef op donderdag 21 jun 2012, 13:14] Is het normaal dat je het ondergebit kan bewegen? volgens mij niet. Hij blijft wel vast zitten, maar een prettige gedachte is het niet.

Even een belletje naar de tandarts en je weet het antwoord.
Ik kom net van de tandarts, en die zei dat ik ff een paar dagen eraan moest wennen.; Maar volgens mij kan je niet wennen aan een gebit dat "los" zit. Daarom deze vraag ook aan de deskundige hier, die ook een klikgebit hebben. Een tandarts kan wel zeggen dat het ff wennen is, maar hij kan dit ook zeggen om er maar vanaf te komen.

remi
door remi - Jun 25, 2012 om 22:19
317 Antwoorden / 84 Vragen

Na een paar dagen het klikgebit ingehad te hebben kreeg ik last van het erin en eruit doen. Ik dacht dat een van de implantaten weer afgestoten was. Dus vandaag een afspraak gemaakt met de tandarts. Gelukkig kon ik snel terrecht. Na een paar tikken op de implantaat (bovenkant), kwam hij erachter dat hij niet afgestoten was. Het lag dus ergens anders aan. Nu kwam ik erachter dat ik een gevoelige plek achter in mn mond had. Als ik er langs wreef met mn vinger, was het erg gevoelig. Dus heeft de tandarts een beetje van het klikgebit afgevijlt. Ook heeft hij bij het ondergebit wat afgevijlt aan de onderkant, omdat ik daar ook last had. Nu voel ik niets meer, dwz alleen een klein beetje waar de gevoelige plek zit. Maar ik kan na 2 jaar weer alles eten.