us
door usordj Mar 21, 2012 om 13:37
Voeding & gezondheid

Medische kosten

Mijn dochter heeft in januari ontlasting ingeleverd om even nagekeken te worden nadat ze een paar weken buikpijn had.
Wat schetst onze verbazing, dat daarvoor rond de 300 euro aan kosten zijn berekend.
Ik vind dat alle proporties te buiten gaan.
Ook de huisarts en de ziektekostenmaatschappij schrokken hiervan.
Ik heb contact met PAM Veldhoven gezocht en kreeg de factureerafdeling aan de telefoon, die vertelde mij, 'ja dat zijn de kosten die wij berekenen'.
Dit kan toch niet, het moet toch gewoon mogelijk zijn om je ontlasting te laten controleren tegen normale kosten?

5597 9 Rapporteer

rj
door rjm.kuipers - Mar 21, 2012 om 14:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit soort dingen moeten toch echt anders als we de gezondheidszorg betaalbaar willen houden. Wie wil hier nu erg rijk worden over de rug van ons?

edrick3
door edrick3 - Mar 21, 2012 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo usordj,

.....het moet toch gewoon mogelijk zijn om je ontlasting te laten controleren tegen normale kosten?.....

Tja, maar volgens het PAMM zijn dit dus blijkbaar de 'normale' kosten.
Gaat waarschijnlijk naar de afdeling microbiologie of pathologie.
Vast tarief voor DBC; zie ter info hier.

Met vr.gr.

jo
door jorisw - Mar 21, 2012 om 16:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=usordj schreef op woensdag 21 mrt 2012, 13:37]
Dit kan toch niet, het moet toch gewoon mogelijk zijn om je ontlasting te laten controleren tegen normale kosten?

Om te weten wat normale kosten zijn moeten we eerst weten hoeveel tijd de onderzoeken kosten en wat voor apparatuur hier voor nodig is. Als een laborant 1 uur bezig is, en vervolgens moeten de administratieve zaken nog worden geregeld + de kosten voor de apparatuur dan zit je zo op 300 euro.

jo
door jorisw - Mar 21, 2012 om 16:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjm.kuipers schreef op woensdag 21 mrt 2012, 14:55]Dit soort dingen moeten toch echt anders als we de gezondheidszorg betaalbaar willen houden. Wie wil hier nu erg rijk worden over de rug van ons?

We weten helemaal niet of iemand hier heel erg rijk van wordt. Dan moeten we toch echt eerst de kosten weten.

th
door theo sprong - Apr 6, 2012 om 13:12
27 Antwoorden / 9 Vragen

heb de laaste keer bij de gynaecoloog , ook urine in moeten leveren, maar er waren geen kosten aan verbonden van het ziekenhuis , en ik vindt dat wel een beetje vreemd.

el
door elze30 - Apr 29, 2012 om 23:47
150 Antwoorden / 3 Vragen

Ik raad aan om in ieder geval bij de PAM de factuur op te vragen. Lijkt mij ook te duur. Daarna op internet zoeken wat zoiets normaal kost. Eventueel de NZA bellen om te vragen of dit vastgestelde tarieven zijn, of dat dit vrije tarieven zijn.

ph
door philemonhofman - Apr 30, 2012 om 10:55
7 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mevrouw elze30,

ik wil hier nog even graag reageren op mijn schrijven aangaande mijn hoornvliesoperatie.
Ik ben verzekerd bij de Agis en heb daar om een restitutiepolis afgesloten en volgens de medwerkers heb ik deze en wordt bij hun benoemd als AV compleet (& Tand Compact.) dit nog apart
Ik heb al een bezwaarschrift ingediend bij deze maatschappij,maar de molens werken heel traag, want Agis heeft nog steeds geen reactie gegeven,waarmee ik naar mijn rectsbijstandverzekering kan gaan om dit aan te vechten.
Inmiddels heb ik begrepen dat het landelijk tarief boven de 3100,00 ligt en geen 2100,- bedraagt.
Maar het blijft vrmeed dat ik met een restitutiepolis niet alles tot deze 80% krijg vergoed.

Hopende u hiermede voldoende te hebben geinformeerd ,
een vriendelijke groet,
P.Hofman

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 30, 2012 om 11:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Niet was maar hoeveel onderzoek er plaats vond is bepalend.

Soms is de assistente van de Huisarts voldoende maar voor zwaarder onderzoek of teveel aankruisen de reden dat je boven de €220,- komt.

Dus de rest van het jaar ben je gratis dus loop de deur maar plat.

@ Elze 30, dit probleem had je beter in nieuwe kunnen openen en of het noodzakelijk was bepaalde of het binnen basis pakket met €220,- eigen risico viel of de aanvulling

Dus lees eerst en vraag je verzekeraar als je iets laat doen als het een aanvullende niet noodzakelijke operatie zou kunnen zijn.
Dus niet nu klagen maar vooraf vragen mag.

el
door elze30 - May 6, 2012 om 22:56
150 Antwoorden / 3 Vragen

U schreef op 30 april:

ik wil hier nog even graag reageren op mijn schrijven aangaande mijn hoornvliesoperatie.
Ik ben verzekerd bij de Agis en heb daar om een restitutiepolis afgesloten en volgens de medwerkers heb ik deze en wordt bij hun benoemd als AV compleet (& Tand Compact.) dit nog apart
Ik heb al een bezwaarschrift ingediend bij deze maatschappij,maar de molens werken heel traag, want Agis heeft nog steeds geen reactie gegeven,waarmee ik naar mijn rectsbijstandverzekering kan gaan om dit aan te vechten.
Inmiddels heb ik begrepen dat het landelijk tarief boven de 3100,00 ligt en geen 2100,- bedraagt.
Maar het blijft vrmeed dat ik met een restitutiepolis niet alles tot deze 80% krijg vergoed.

Een echte restitutiepolis vergoedt altijd alles 100%, voorzover het tarief " marktconform" is, dus niet excessief. Een naturapolis vergoedt zorgverleners die gecontracteerd zijn. Als zij niet gecontracteerd zijn, wordt meestal slechts 75% vergoed. Dat hangt af van de zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld Menzis vergoedt slechts 60 % in dat geval. Omdat u het heeft over " 80%" , vermoed ik dat u helaas geen restitutieverzekering heeft. U moet zelf uw polisvoorwaarden nalezen, onder de rubriek " medisch specialistische zorg". Als u toch een echte restitutiepolis heeft (nb er bestaan ook een soort namaak -rest. polissen ) dan behoort Agis marktconform te betalen en dan moet het tarief ook kloppen met die 3100 waar u het over heeft.
Als Agis geen reactie geeft op uw schrijftelijke klacht over de vergoeding, dan kunt u na 6 weken de SKGZ in Zeist inschakelen. Dat is de geschillencommissie voor zorgverzekeringen.