he
door heijjer Mar 25, 2012 om 18:18
Voeding & gezondheid

Noodrantsoen van 1961

Het is een hot item…. Hoe lang zijn levensmiddelen houdbaar????
Ik ben in het bezit van een blik noodbiscuits die zijn aangemaakt in 1961.
De fabrikant is : Verkade.
Uiteraard heb ik geen idee hoe de kwaliteit van de biscuits op dit moment is, immers ..het blik is nog steeds in originele staat.
Misschien is er een instelling die zich met deze materie bezighoud. In dat geval stel ik de biscuits ter beschikking van een onderzoek. Wie weet zijn die biscuits nog steeds eetbaar!!!!!

7508 27 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Mar 25, 2012 om 18:34
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dan zijn we toch nog gered in deze barre tijden!

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2012 om 18:47
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Heijjer, misschien is het voor Verkade zelf wel interessant om een 50 jaar oud maar nog onaangebroken blik "terug te hebben". Heb ooit eens gelezen over een Verkade museum, dus de moeite van proberen waard om Verkade eens aan te schrijven. Niet weggeven of openmaken, hoor. Iets "eetbaars" van een halve eeuw is best wel iets waard. En zo niet, hou het dan lekker in de familie, is toch een hartstikke leuk item.

agaat77
door agaat77 - Mar 25, 2012 om 19:03
82 Antwoorden / 7 Vragen

Prachtig!!! zou hem niet open maken, en inderdaad precies wat Tenorim schrijft! Enorm leuk item !!

En ach, ik ben opgevoed met oorlogsverhalen. Dus ook opgevoed met enorm veel waardering en respect hierin. Puur daar hou ik van! Dus een rot stukje kaas? gewoon weg snijden, en de rest is prima eetbaar. Natuurlijk geldt niet voor alles maar.. meeste producten zijn heel lang houdbaar. Het zit ook tussen de oren van de mensen zelf he? men kijkt meteen op THT terwijl ik ook vertrouw op mijn neus.

Ik keek altijd graag naar De keuringsdienst van Waren. Prachtige items kwamen hier voorbij.

Lekker naar kijken, zo'n blik geschiedenis! heerlijk!

zwemmer
door zwemmer - Mar 25, 2012 om 19:15
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Google maar eens naar Verkademuseum.

agaat77
door agaat77 - Mar 25, 2012 om 19:32
82 Antwoorden / 7 Vragen

@ Zwemmer,
ja leuk he!? dar blijf je toch naar kijken? ( althans ik wel)

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 25, 2012 om 19:37
66 Antwoorden / 1 Vragen

Zet het op een veilingsite (Marktplaats, eBay e.d.), misschien wil een verzamelaar er flink voor betalen?

Op de vraag terug te komen: als het blik niet bol staat, dan is de inhoud luchtdicht gehouden noch enig chemisch proces heeft dan plaatsgevonden. Noodrantsoen is dan m.i. nog te nuttigen.

Verhademuseum? Daar staat waarschijnlijk al een blik met inhoud en anders betalen ze maar flink voor.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 25, 2012 om 19:39
66 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard is het Verkademuseum in het vorige bericht.

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2012 om 19:45
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ik heb de hele route al genomen op internet; met dit soort items over vroeger kun je me bij wijze van spreken "wakker maken". (Rotterdam/1940). Met verkopen, nogmaals, zou ik niet al te snel zijn. Dat kan altijd nog. Eerst maar eens te weten komen of het (misschien) echt geld waard is. Met echt bedoel ik natuurlijk "een beetje boel".

agaat77
door agaat77 - Mar 25, 2012 om 19:55
82 Antwoorden / 7 Vragen

Oh heerlijk, wat is dat toch leuk! dat je op een forum mensen tegen komt, die ook graag naar vroeger kijken, en er over kunnen spreken.

Rotterdam/ 1940 Oh, oh Tenormin, wat een verhalen kunt u vertellen? daar blijf ik ook graag voor wakker! machtig mooi..ik sta meteen op scherp:)

Ontopic: Ja pracht museum! daar kun je uren in dwalen, en vooral wegdromen..prachtig cultuurgoed vind ik dat, geschiedenis wat , mijn betreft vaker verteld mag worden, ik vind het daarom van TS zowel van de andere ook een compliment waard! Was al even bang dat ik een van die weinige ' was die hier nog oog voor heeft, in een tijdperk waar alles Hi-tech, nieuw en vooral niet oud mag zijn.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 25, 2012 om 21:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

In de honger winter ik was 14 jaar had ik het echt opgegeten, na wat ik toen allemaal gegeten heb zal ik maar niet vertellen, maar ik ben toch oud geworden ondanks alle soorten voedsel.

tenormin
door tenormin - Mar 25, 2012 om 23:01
16849 Antwoorden / 108 Vragen

agaat77, verrek, heb je die leuke avatar ineens verandert? (Clusterhoofdpijn). Hoop te vertellen, kan niet hier.

@heijjer, vraag me achteraf eigenlijk af waarom dat noodrantsoen uit 1961 stamt; zelf enig idee? Familiegeschiedenis?

wimmi20
door wimmi20 - Mar 25, 2012 om 23:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dit blik met koek is waarschijnlijk een overblijfsel uit de periode van de koude oorlog.
Ik kom op deze gedachte omdat er noodvoorraad en 1961op het blik staat.
De bevolking van vrij Europa werd gek gemaakt met de zogenaamde dreiging uit het oosten.
Veel later bleek dat de Russen net zo'n angst hadden voor ons als wij voor hun.
Burgers hadden, met de herinnering aan WO II, vaak blikvoorraden met voedsel in huis.
Dit blik met koeken kan ook uit een militaire voorraad komen, nadat de koude oorlog een beetje opgewarmd was werden overtollige militaire voedselvoorraden
ook aan particulieren verkocht.
Deze koek is, ook nu nog, waarschijnlijk nog steeds goed eetbaar.
Ikzelf bezit een blik met biscuits die in 1945 vlak voor de bevrijding werden afgeworpen door bommenwerpers.
Deze blikken werden door de geallieerden afgeworpen om de ergste honger te stillen in Nederland.
In mijn blik uit 1944 zitten 400 koeken.
Dat is nog eens ouwe koek !

=tenormin schreef op zondag 25 mrt 2012, 23:01

@heijjer, vraag me achteraf eigenlijk af waarom dat noodrantsoen uit 1961 stamt; zelf enig idee? Familiegeschiedenis?[/quote:

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 00:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

wimmie20, is dat blik uit 1944 nog helemaal in dichte staat en goede conditie, geen roest of zo. Vreselijk interessant. Dat is inderdaad oude koek, oh nee "ouwe koek". Vreemd dat mij niets bijstaat dat wij bang werden gemaakt met die zgn. dreiging uit het oosten. Hoewel, kan misschien komen door onze Engelse periode.

agaat77
door agaat77 - Mar 26, 2012 om 00:39
82 Antwoorden / 7 Vragen

Geweldig geweldig!!

http://www.collectiegelderland.nl/musea/streekmuseumtiel/voorwerp-00167

@ Ternonim, kijk eens op mijn pagina? Vind je mijn email adres....ik zoek namelijk verhalen...;)

wimmi20
door wimmi20 - Mar 26, 2012 om 00:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jazeker Tenormin,

dat grote blik is nog steeds dichtgesoldeerd.
Aan de bovenkant van het blik zit een groot gat waarop een blikken ronde plaat is gesoldeerd.
Je moet het blik dus met een sterk mes en een hamer oppenbikken.
Fabricage datum is 1944, made in England met alle tekst nog goed leesbaar.
En vergis je niet in de koude oorlog: in die tijd werden de legers van de vrije Europese landen alleen maar getraind in het tegenhouden van het rode gevaar.
Nederland zat vol met geheime militaire verdedigings middelen tegen de Russen.
Waarom denk je dat de geallieerden West Duitsland zolang bezet hebben gehouden ?
Misschien tegen de Russen?
En toch nog even terugkomen op het woord noodrantsoon op het blik.
Dat woord hoort typisch bij militair gebruik, en staat niet op verpakkingen voor burger gebruik.
Je schrijft dat je niets bijstaat over de vermeende dreiging uit het oosten.
Maar vergis je niet, als je lid was van de communistische partij in Nederland dan
had de geheime dienst grote belangstelling voor je doen en laten.
Een communist kon een baan bij de overheid, politie, of leger wel vergeten.
En een ambtenaar die op zijn werk een exemplaar van het communistische dagblad "De Waarheid" bij zich had kreeg geheid de geheime dienst op bezoek.
Zelfs officiele radio-zendamateurs werden in die tijd gescreend, zij konden tenslotte met Russen communiceren.
Niet alleen ouwe koek, ook linke soep !
Wat een verhaal door een blik koekies !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=tenormin schreef op maandag 26 mrt 2012, 00:05: wimmie20, is dat blik uit 1944 nog helemaal in dichte staat en goede conditie, geen roest of zo. Vreselijk interessant. Dat is inderdaad oude koek, oh nee "ouwe koek". Vreemd dat mij niets bijstaat dat wij bang werden gemaakt met die zgn. dreiging uit het oosten. Hoewel, kan misschien komen door onze Engelse periode.

fe
door festinger - Mar 26, 2012 om 02:53
410 Antwoorden / 18 Vragen

Ik bied 0,0 voor je noodrantsoen. En had ik echt niets meer te eten zou ik zonder problemen de inhoud verorberen en me helemaal niet druk maken of het eetbaar is of in een museum thuis hoort of te vergelden is.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 26, 2012 om 03:26
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 26 mrt 2012, 00:05]wimmie20, is dat blik uit 1944 nog helemaal in dichte staat en goede conditie, geen roest of zo. Vreselijk interessant. Dat is inderdaad oude koek, oh nee "ouwe koek". Vreemd dat mij niets bijstaat dat wij bang werden gemaakt met die zgn. dreiging uit het oosten. Hoewel, kan misschien komen door onze Engelse periode.

Ja, zelfs een voorlichtingsfilmpje uit ca. 1955 gezien van onze toenmalige Ministerie van Binnenlandse Zaken - Bescherming Bevolking (BB), waarbij bij het afgaan van de sirene twee spelende jongens onder een "stalen" auto kropen tegen de nucleaireneerslag. De koude oorlog was toen in volle hevigheid, al dan niet 'te veel' ophemeld met bangmakerij. Ieder huishouden was voorzien door het Ministerie. Schuilkelders waren gebouwd. Weet u nog een schuilkelder te vinden? Ja, ik weet er nog één en die is 'geheim' in Rotterdam.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 26, 2012 om 09:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb er nog eens zwaar over nagedacht, en voor mij blijft er maar 1 conclusie over.
Volgens mij komt het blik uit een oude noodvoorraad van de Bescherming Bevolking, de BB.
Deze organisatie had enorme voorraden voedsel in blik om in crisistijd de burger te voeden.
Ik kom terug van het idee dat het militaire voorraad is geweest.
Op miltaire etens voorraden stond geen produktie datum, dat was strategisch geheim.
Bovendien waren noodvoorraden voor soldaten kleiner verpakt als dit Verkade blik.
In een totaalpakket voor 1 soldaat (in een doosje) zat de eetvoorraad voor 1 dag.

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 09:55
16849 Antwoorden / 108 Vragen

heijjer, wat je noodrantsoen uit 1961 niet losmaakt in mensen, hé? Tja, de ouderen onder ons gaan dan gelijk verder terug; denk dat de hoofdschuldige in je vraag/mededeling het woord noodrantsoen is. En ik heb het alleen maar van horen zeggen uit eerste hand, pas in '43 heeft mijn geheugen zelf dingen opgeslagen. Hoop dat er toch nog wat details mogen komen van redactie, hoewel dan off topic, ik weet het niet.

tenormin
door tenormin - Mar 26, 2012 om 09:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik bedoel natuurlijk: met toestemming van redactie.

agaat77
door agaat77 - Mar 26, 2012 om 10:25
82 Antwoorden / 7 Vragen

Militair inderdaad, althans de intentie was zo bedoeld. Deze mochten de soldaten of uitdelen, of natuurlijk zelf eten. In het Maritiem museum te Rotterdam, staat er ook een blik noodrantsoen gemaakt door de Gruyter, met daarin 72 biscuits. Wat ik begreep van mijn Vader ( die graag vertelde over vroeger) kregen vele gezinnen deze blikken uitgedeeld. Er was gewoon weg onvoldoende voedsel voor iedereen. zeker net na de oorlog..en de jaren erna ( wederopbouw)

Zulke noodrantsoenen worden nog gefrabicieert hoor, voor de militairen maar ook voor de artsen zonder grenzen, die deze beschuitjes ( met pindakaas vulling) uitdelen in ontwikkeling landen ( denk hierbij aan Afrika bijvoorbeeld)

Hmmm? Bedenk mij ineens... als ik zo om mij heen kijk, en de kranten open sla..vraag ik me wel ten zeerste af, naar welk niveau we in onze 'wel ontwikkeld' landje afglijden?nog even en deze noodrantsoenen zullen wederom voor de honger worden uitgedeeld, door de voedselbanken?..of ben ik nu enorm cynische en off topic?

wimmi20
door wimmi20 - Mar 26, 2012 om 13:31
2154 Antwoorden / 7 Vragen

HeHe,

na enig speurwerk bij Verkade ben ik er achter gekomen hoe het zit met dat bliksemse blik.
Mijn idee dat het blik een noodrantsoen van de BB is klopt.
In 1962 werden deze blikken aan alle inwoners van Rotterdam verstrekt door de BB. Dit blik was een onderdeel van een uitgebreider gratis noodpakket.
Verkade garandeerde in 1962 de houdbaarheid voor 5 jaren.

li
door lizmol - Mar 26, 2012 om 13:50
61 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader blikken met die koeken had en ook ander eten die ook uit de jaren 40 stamden en voor militairen was bedoeld.
Wij hebben ze in de jaren 70 gewoon nog gegeten, niets mee aan de hand.

he
door heijjer - Mar 27, 2012 om 20:06
3 Antwoorden / 4 Vragen

Allemaal heel erg bedankt.....
Ik weet nu waar dit blik vandaan komt....
Ik houd het maar als curiositeit....
Hans Heijjer

tenormin
door tenormin - Mar 27, 2012 om 21:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 26 mrt 2012, 13:31]HeHe,

na enig speurwerk bij Verkade ben ik er achter gekomen hoe het zit met dat bliksemse blik.
Mijn idee dat het blik een noodrantsoen van de BB is klopt.
In 1962 werden deze blikken aan alle inwoners van Rotterdam verstrekt door de BB. Dit blik was een onderdeel van een uitgebreider gratis noodpakket.
Verkade garandeerde in 1962 de houdbaarheid voor 5 jaren.

Verklaard waarom ik het niet weet; vader sleepte het gezin vanaf 1948-1972 niet de wereld maar wel Europa door (werk) en inderdaad: in die jaren was het de U.K.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 28, 2012 om 02:24
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=heijjer schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 20:06]Allemaal heel erg bedankt.....
Ik weet nu waar dit blik vandaan komt....
Ik houd het maar als curiositeit....
Hans Heijjer

Waarom schreef u niet: „Allemaal heel hartelijk of vriendelijk bedankt”!
Alsof het erg is geweest die antwoorden van de "experts".

Het „ heel erg of heel hardstikke(n) bedankt” is afschuwelijk Nederlands, het kan ook zo: „Hartelijk dank voor uw antwoorden” of „Dank u wel voor uw antwoorden”!

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2012 om 11:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ir. benton deus schreef op woensdag 28 mrt 2012, 02:24][quote=heijjer schreef op dinsdag 27 mrt 2012, 20:06]Allemaal heel erg bedankt.....
Ik weet nu waar dit blik vandaan komt....
Ik houd het maar als curiositeit....
Hans Heijjer

Waarom schreef u niet: „Allemaal heel hartelijk of vriendelijk bedankt”!
Alsof het erg is geweest die antwoorden van de "experts".

Het „ heel erg of heel hardstikke(n) bedankt” is afschuwelijk Nederlands, het kan ook zo: „Hartelijk dank voor uw antwoorden” of „Dank u wel voor uw antwoorden”!

Heel Nederlands is ook: op alle slakken zout leggen!