al
door alysia Jul 19, 2012 om 19:04
Voeding & gezondheid

Operatie niet doorgegaan wegens tijdgebrek

Bij de man van een nicht is longkanker geconstateerd. Onderzoeken en een operatie moeten een uitslag geven hoe de ziekte ervoor staat.

Afgelopen dinsdag moest hij zich melden in het ziekenhuis. Deze dag zouden er verschillende onderzoeken gedaan worden. Woensdag om 14.00 uur zou hij geopereerd worden. Met mijn nicht werd afgesproken dat ze gelbeld zou worden door het ziekenhuis hoe de operatie afgelopen was.

Zijn vrouw, familie, vrienden en kennissen, hebben de hele dag in spanning gezeten en zitten wachten op bericht. Rond 18.00 uur kregen wij bericht van onze nicht dat haar man inmiddels alweer thuis was! Om 16.00 uur werd ze gebeld door het ziekenhuis dat ze haar man op moest komen halen, er was n.l geen tijd meer om hem te opereren. De hele dag niets gegeten en maar afwachten dat hij gehaald zou worden voor de operatie. "Lang leven onze gezondheidszorg"

Wat ik me af vraag is, wie deze kosten nu gaat betalen? Het zou toch schandalig zijn als dit nu ook nog gedeclareerd gaat worden bij de zorgverzekering!!!! Vandaar dat onze zorgverzekering niet meer te betalen is.

8189 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

alysia, uiteraard heel vervelend en vooral frustrerend voor de patiënt, maar zou het niet zo kunnen zijn dat er een spoedoperatie moest worden uitgevoerd? Dat komt n.l.meer voor en dit weer naar huis sturen is voor niemand een "oppepper". Je nicht kan contact met de Zorgverzekeraar opnemen om te zeggen wat er heeft plaatsgevonden; mocht het ziekenhuis een rekening sturen (wat ik wel verwacht) is het aan de Zorgverzekeraar om al dan niet in gesprek te gaan met het desbetreffende ziekenhuis. Voorlopig zou ik het allemaal even afwachten; de man van je nicht zal toch spoedig weer een nieuwe oproep krijgen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaven ze nog een reden aan? Misschien een spoedeisende, levensreddende operatie ofzo?

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou mij verbazen als dit niet gedeclareerd wordt bij de zorgverzekering.

Het kan voorkomen dat een operatie uitgesteld wordt omdat een of meerdere operaties ervoor uitlopen of spoedgeval tussen door.

Bij mij is destijds rond 5 uur 's-middags mee gedeeld dat de operatie niet door ging. Gelukkig hoefde ik niet naar huis maar werd ik de volgende morgen geopereerd.

Inderdaad onnodige stress, maar het gebeurt. De kosten, daar stond destijds mijn hoofd niet naar. Ik hield me meer bezig met overleven.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Wat ik me af vraag is, wie deze kosten nu gaat betalen? Het zou toch schandalig zijn als dit nu ook nog gedeclareerd gaat worden bij de zorgverzekering!!!! Vandaar dat onze zorgverzekering niet meer te betalen is........

Natuurlijk wordt die dag bij de zorgverzekeraar gedeclareerd! Je denkt toch niet dat dergelijke voorvallen 50 jaar geleden niet gebeurde en niet gedeclareerd werden??

Operaties kunnen nu eenmaal uit lopen, spoedoperaties kunnen tussen door komen, daar is helemaal niets aan te doen.

Of moet de man van je nicht maar naar huis gestuurd worden als hij geopereerd wordt en er complicaties zijn? Ja, sorry, maar de volgende patiënt is aan de beurt, dicht gooien die zooi!

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een buurvrouw van mij is precies hetzelfde gebeurd, in Nieuwegein.
Zij moest om 8 uur 's ochtends aanwezig zijn omdat ze rond 10 uur geopereerd zou worden.
Er moest een stukje long verwijderd worden, ivm longkanker.
Om 12 uur had ze nog niets vernomen, niemand kon haar iets vertellen, ze moest maar geduld hebben.
Rond 18 uur vroeg ze weer wanneer ze geopereerd werd, werd haar verteld dat er spoedeisende operaties tussen waren gekomen en dat ze niet meer geopereerd werd, ook niet de volgende dag..
Ze moest maar een nieuwe afspraak maken.
Kan gebeuren natuurlijk maar laat dat dan wel even weten aan een patient die de hele dag in het ZH ligt, zonder eten en drinken want ze moest nuchter zijn.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst hartelijk bedank voor u reactie.

Als rede werd er verteld, dat er geen tijd meer was. Dus geen spoedgeval! Nu kan het natuurlijk wel zo wezen, dat er operaties die dag uitgelopen zijn zodat de artsen aan hun werkuren gezeten hebben, dat weet ik dus niet.

Dan nog denk ik dat je een oplossing probeert te vinden voor een patient in zo'n situatie. Hij lag daar n.l. niet voor een blindedarm operatie. De stress en het verdriet wat hieraan vooraf gaat, daar ga je denk ik wat menselijker mee om. Maar goed, dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was of dit in rekening gebracht gaat worden door het ziekenhuis!

Ik denk ook dat dit wel gedeclareed gaat worden. Je kan het er mee eens zijn of niet, ik vind het schandalig!
Groetjes Alysia

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cococat, ook bij ons gaat het om het ziekenhuis in Nieuwegein. Toeval?

Het is precies zoals je het beschrijft! Familie zitten de hele dag in spanning te wachten op een telefoontje. Dan krijg je eindelijk na tig uren bericht dat je, je dierbare gewoon weer op kan halen. Dan moeten ze dat maar incalculeren.

cococat schreef op donderdag 19 jul 2012, 21:05: Bij een buurvrouw van mij is precies hetzelfde gebeurd, in Nieuwegein.
Zij moest om 8 uur 's ochtends aanwezig zijn omdat ze rond 10 uur geopereerd zou worden.
Er moest een stukje long verwijderd worden, ivm longkanker.
Om 12 uur had ze nog niets vernomen, niemand kon haar iets vertellen, ze moest maar geduld hebben.
Rond 18 uur vroeg ze weer wanneer ze geopereerd werd, werd haar verteld dat er spoedeisende operaties tussen waren gekomen en dat ze niet meer geopereerd werd, ook niet de volgende dag..
Ze moest maar een nieuwe afspraak maken.
Kan gebeuren natuurlijk maar laat dat dan wel even weten aan een patient die de hele dag in het ZH ligt, zonder eten en drinken want ze moest nuchter zijn.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie deze kosten betaalt? Niemand. Het hele traject van de behandeling wordt met een zogenoemde DBC-code gedeclareerd. Simpel gezegd komt het erop neer dat er voor iedere aandoening of verrichting een gemiddeld bedrag is berekend. Voor dat bedrag moet het ziekenhuis de zorg uitvoeren. Ze krijgen dus voor iemand met een prima verlopen operatie en vlot herstel hetzelfde bedrag als voor iemand die eerst naar huis gestuurd wordt wegens tijdgebrek, of voor iemand die niet goed herstelt en dagen langer in het ziekenhuis moet blijven.

Is vaak niet uit te leggen aan patienten maar zo werkt het tegenwoordig.

Hopelijk wordt uw familielid snel geholpen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klachten en complimenten

Hebt u klachten of complimenten?

Wanneer u tevreden of ontevreden bent over de gang van zaken in het ziekenhuis, horen wij dit graag van u. Wij komen dan namelijk te weten wat we goed doen óf krijgen de kans onze zorg te verbeteren. Geef uw compliment rechtstreeks aan de afdelingen of mensen over wie u tevreden bent. Dat geldt ook voor klachten: bespreek deze eerst met de direct betrokkene. Daarnaast kunt u terecht bij onze klachtenfunctionaris.

Contact klachtenfunctionaris

Uiteraard begint uw klacht bij de direct betrokkene. Indien u contact wilt opnemen met de klachtenfunctionaris, zal deze zich onafhankelijk opstellen en uw klacht vertrouwelijk met u bespreken. Hij zal u terzijde staan bij de afhandeling van uw klacht en onderneemt alleen actie wanneer u daarvoor toestemming geeft. Verder kan de klachtenfunctionaris bemiddelen tussen u en de ziekenhuismedewerker.

U kunt op verschillende manieren uw klacht indienen bij de klachtenfunctionaris via:

Via deze website: open het klachtenformulier
Telefoon: 088 - 320 34 50
Post: stuur een brief ter attentie van de klachtenfunctionaris naar het volgende postadres:
St. Antonius Ziekenhuis
Postbus 2500
3430 EM Nieuwegein
Een klacht indienen bij de klachtencommissie

Lukt het niet om met de klachtenfunctionaris uw klacht naar tevredenheid af te handelen, of vindt u zijn bemiddeling niet wenselijk? Dan kunt u de onafhankelijke Klachtencommissie inschakelen. Deze wordt gevormd door mensen van binnen en buiten het ziekenhuis. Na onderzoek doet de commissie een uitspraak of zij uw klacht gegrond vindt of niet. Zij kan daarbij aanbevelingen doen aan het ziekenhuis. De Klachtencommissie kan zelf geen veranderingen doorvoeren in onze organisatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris van de klachtencommissie via:

Telefoon: 088 - 320 3450
Post: stuur een brief ter attentie van de Klachtencommissie Patiënten naar het volgende postadres:
St. Antonius Ziekenhuis
Postbus 2500
3430 EM Nieuwegein
Hebt u problemen met het opstellen van een klachtbrief? Dan kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris.

U kunt zich ook wenden tot afdeling Informatie en Klachtenopvang CliëntenBelang Utrecht, bereikbaar via e-mail:ik@clientenbelangutrecht.nl of telefoon 030- 261 62 91, website www.clientenbelangutrecht.nl.

Een verzoek tot schadevergoeding

Wilt u een schadevergoeding (aansprakelijkstelling) vragen, omdat u meent schade te hebben geleden door bijvoorbeeld een medische behandeling? Dan kunt u een brief sturen naar locatie Nieuwegein ter attentie van de Raad van Bestuur onder vermelding van ‘aansprakelijkstelling’. Geef in uw brief aan wat er is gebeurd en waaruit uw schade bestaat. Uw verzoek wordt dan - indien van toepassing - in samenwerking met de aansprakelijkheidsverzekeraar van het ziekenhuis afgehandeld.

De klachtenfunctionaris en de klachtencommissie hebben geen bemoeienis met de afhandeling van uw verzoek tot schadevergoeding.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste carola, eigenlijk vind ik het niet de moeite waard om op jou reactie te reageren. Uit fatsoen doe ik het toch maar. Ten eerste moet je eens leren lezen, het gaat n.l. niet om een dag, maar om twee. Ten tweede klopt je antwoord voor geen meter. Lees de reactie van emcede maar eens.

Verder kan ik je vertellen dat dit soort dingen, niet tot weinig voor kwamen 50 jaar geleden. Spreek je nu uit ervaring, of schrijf je zomaar wat op?
Misschien kan je iets meer met respect reageren, of hoort dit bij jou leeftijd!

carola.83 schreef op donderdag 19 jul 2012, 20:17: ......Wat ik me af vraag is, wie deze kosten nu gaat betalen? Het zou toch schandalig zijn als dit nu ook nog gedeclareerd gaat worden bij de zorgverzekering!!!! Vandaar dat onze zorgverzekering niet meer te betalen is........

Natuurlijk wordt die dag bij de zorgverzekeraar gedeclareerd! Je denkt toch niet dat dergelijke voorvallen 50 jaar geleden niet gebeurde en niet gedeclareerd werden??

Operaties kunnen nu eenmaal uit lopen, spoedoperaties kunnen tussen door komen, daar is helemaal niets aan te doen.

Of moet de man van je nicht maar naar huis gestuurd worden als hij geopereerd wordt en er complicaties zijn? Ja, sorry, maar de volgende patiënt is aan de beurt, dicht gooien die zooi!
cococat schreef op donderdag 19 jul 2012, 21:05: Bij een buurvrouw van mij is precies hetzelfde gebeurd, in Nieuwegein.
Zij moest om 8 uur 's ochtends aanwezig zijn omdat ze rond 10 uur geopereerd zou worden.
Er moest een stukje long verwijderd worden, ivm longkanker.
Om 12 uur had ze nog niets vernomen, niemand kon haar iets vertellen, ze moest maar geduld hebben.
Rond 18 uur vroeg ze weer wanneer ze geopereerd werd, werd haar verteld dat er spoedeisende operaties tussen waren gekomen en dat ze niet meer geopereerd werd, ook niet de volgende dag..
Ze moest maar een nieuwe afspraak maken.
Kan gebeuren natuurlijk maar laat dat dan wel even weten aan een patient die de hele dag in het ZH ligt, zonder eten en drinken want ze moest nuchter zijn.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

alysia schreef op donderdag 19 jul 2012, 21:28: Beste carola, eigenlijk vind ik het niet de moeite waard om op jou reactie te reageren. Uit fatsoen doe ik het toch maar. Ten eerste moet je eens leren lezen, het gaat n.l. niet om een dag, maar om twee. Ten tweede klopt je antwoord voor geen meter. Lees de reactie van emcede maar eens.

Verder kan ik je vertellen dat dit soort dingen, niet tot weinig voor kwamen 50 jaar geleden. Spreek je nu uit ervaring, of schrijf je zomaar wat op?
Misschien kan je iets meer met respect reageren, of hoort dit bij jou leeftijd!

carola.83 schreef op donderdag 19 jul 2012, 20:17: ......Wat ik me af vraag is, wie deze kosten nu gaat betalen? Het zou toch schandalig zijn als dit nu ook nog gedeclareerd gaat worden bij de zorgverzekering!!!! Vandaar dat onze zorgverzekering niet meer te betalen is........

Natuurlijk wordt die dag bij de zorgverzekeraar gedeclareerd! Je denkt toch niet dat dergelijke voorvallen 50 jaar geleden niet gebeurde en niet gedeclareerd werden??

Operaties kunnen nu eenmaal uit lopen, spoedoperaties kunnen tussen door komen, daar is helemaal niets aan te doen.

Of moet de man van je nicht maar naar huis gestuurd worden als hij geopereerd wordt en er complicaties zijn? Ja, sorry, maar de volgende patiënt is aan de beurt, dicht gooien die zooi!
cococat schreef op donderdag 19 jul 2012, 21:05: Bij een buurvrouw van mij is precies hetzelfde gebeurd, in Nieuwegein.
Zij moest om 8 uur 's ochtends aanwezig zijn omdat ze rond 10 uur geopereerd zou worden.
Er moest een stukje long verwijderd worden, ivm longkanker.
Om 12 uur had ze nog niets vernomen, niemand kon haar iets vertellen, ze moest maar geduld hebben.
Rond 18 uur vroeg ze weer wanneer ze geopereerd werd, werd haar verteld dat er spoedeisende operaties tussen waren gekomen en dat ze niet meer geopereerd werd, ook niet de volgende dag..
Ze moest maar een nieuwe afspraak maken.
Kan gebeuren natuurlijk maar laat dat dan wel even weten aan een patient die de hele dag in het ZH ligt, zonder eten en drinken want ze moest nuchter zijn.

Beste Alysia, dat is een frustrerende wachtpartij voor iedereen is geworden, heb ik al geschreven. Nu lees ik wat later dat jullie "tig" uren in onzekerheid hebben gezeten. Clean gesproken was dinsdag de dag van onderzoeken en woensdag om 14.00 uur zou de operatie plaatsvinden, waarop de nicht om 16.00 uur de mededeling kreeg dat de operatie niet doorging en jullie dit om 18.00 uur vernamen. Met alle respect (en begrip) maar dat wachten is aanzienlijk minder. Dit gewoon clean gezien. Wat natuurlijk niet de angst wegneemt. Maar zoals ook al eerder gezegd, door meerde mensen, daar word gewoon gedeclareert, dat is nu en dat was vroeger en zelfs 50 jaar geleden al. Maar je hebt nu een bericht ontvangen waar jij je klacht kunt poneren, hoewel je nicht dit natuurlijk wel zal doen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om nu te zeggen dat de zorgverzekering hierdoor buitengewoon uitgeput wordt vind ik te ver gaan. Het uitstel zal uit overmacht gebeurd zijn. De artsen die de operatie uit dienden te voeren zullen niet zo erg bij het kostenplaatje stil staan als wel bij de uitvoering van hun werk. Ook in het ziekenhuis kan het wel eens passen en meten worden. Het uitstel zal niet bij een ander gekund hebben, men zal er wel goed over nagedacht en weloverwogen beslist hebben. Om nu over kosten te beginnen is weer typisch, daar zou ik nooit zo'n punt van gemaakt hebben. Gun die ander die voor moest gaan zijn operatie. Ik zou er niets op tegen hebben als ik met een beetje wachten de nodige behandeling van een ander mogelijk kan maken. Dat wil niet zeggen dat het wel een bijzonder lastige situatie is. Toch zou ik niet gelijk op verzekeringsnivo gaan denken, dat is zeer vreemd.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi zwemmer. Tsja, meningen verschillen nou eenmaal. Ik vind nog steeds dat er veel en veel beter gepland kan worden in ziekenhuizen. Ik denk zelf dat door een betere planning er behoorlijk wat geld kan worden bezuinigd. Dat wil niet zeggen dat ik geen begrip op kan brengen voor spoedgevallen.

Op dit moment weten mijn nicht en haar man nog steeds niets.
Groetjes Alysia

uote=zwemmer schreef op donderdag 19 jul 2012, 22:32]Om nu te zeggen dat de zorgverzekering hierdoor buitengewoon uitgeput wordt vind ik te ver gaan. Het uitstel zal uit overmacht gebeurd zijn. De artsen die de operatie uit dienden te voeren zullen niet zo erg bij het kostenplaatje stil staan als wel bij de uitvoering van hun werk. Ook in het ziekenhuis kan het wel eens passen en meten worden. Het uitstel zal niet bij een ander gekund hebben, men zal er wel goed over nagedacht en weloverwogen beslist hebben. Om nu over kosten te beginnen is weer typisch, daar zou ik nooit zo'n punt van gemaakt hebben. Gun die ander die voor moest gaan zijn operatie. Ik zou er niets op tegen hebben als ik met een beetje wachten de nodige behandeling van een ander mogelijk kan maken. Dat wil niet zeggen dat het wel een bijzonder lastige situatie is. Toch zou ik niet gelijk op verzekeringsnivo gaan denken, dat is zeer vreemd.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Personeelsplanning is niet de taak van patienten. Het ziekenhuis zal uit zulke gevallen zelf een bezettingsbijsturing van artsen moeten heroverwegen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2012 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

alysia schreef op donderdag 19 jul 2012, 22:46: Hoi zwemmer. Tsja, meningen verschillen nou eenmaal. Ik vind nog steeds dat er veel en veel beter gepland kan worden in ziekenhuizen. .

Spoedgevallen en Complicaties bij eerdere patiënten/operaties kunnen niet gepland worden
en dat zal hier het geval geweest zijn.
Dus allemaal heel vervelend, maar dat is toch echt geval van overmacht dan.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Ten tweede klopt je antwoord voor geen meter. Lees de reactie van emcede maar eens.

Verder kan ik je vertellen dat dit soort dingen, niet tot weinig voor kwamen 50 jaar geleden. Spreek je nu uit ervaring, of schrijf je zomaar wat op?

Mijn antwoord klopt wel degelijk! DBC is mij meer dan bekend!

Ten tweede heb ik blijkbaar heel wat meer ziekenhuiservaring dan jij! Dringt maar niet tot je door dat het met planning NIKS te maken heeft! Operaties kunnen nu eenmaal uitlopen, dat weet niemand van tevoren, ook een arts niet.

Zoals het in Nieuwegein is gegaan, gaat het in ieder ander ziekenhuis.

ve
door verwijderd - Jul 20, 2012 om 00:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Wie deze kosten betaalt? Niemand. Het hele traject van de behandeling wordt met een zogenoemde DBC-code gedeclareerd......

Dat niemand deze kosten betaalt, klopt niet. Dergelijke kosten zit nl. al verrekend in het DBC. Dus er wordt wel betaald.