be
door berend16 Jan 31, 2006 om 21:49
Voeding & gezondheid

Rekening kinderarts

Heeft iemand ervaring met de DBC code (diagnose behandeling code). Een consult bij de kinderarts, oftewel een controlebezoekje kost ineens €303.47 Dit zou een nieuwe wet zijn die ingevoerd is per 01-01-2005. Een gesprekje met de kinderarts, wegen, meten en een recept voorschrijven kost ineens buitensporig veel geld.

Wat kun je daar tegen doen?

Herman den Dulk

2182 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 1, 2006 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is in 2005 het een en ander gewijzigd in de kosten die specialisten in ziekenhuizen in rekening mogen brengen. Eerst werd er een vasttarief in rekening gebracht, tegenwoordig staan alle zaken die met een bezoek aan het ziekenhuis te maken hebben. U kunt de DCB codes opzoeken op www.ctg-zaio.nl. U gaat hier naar consument dan naar ziekenhuiszorg en kiest vervolgens tarieven opzoeken. Alleen op dit moment staat er op de site:

Helaas zijn de DBC-tarieven op dit moment niet via onze website beschikbaar.

Als u de tarieven op uw ziekenhuisnota wilt controleren, kunt u contact opnemen met onze Informatielijn. De Informatielijn is bereikbaar van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-7707070.

groet

louisa2

ve
door verwijderd - Feb 3, 2006 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Herman.

Door de wijziging in ons zorgstelsel is ook het declaratiegedrag veranderd. Specialisten moeten nu een keuze maken uit die DBC-codes, en worden overeenkomstig dit tarief vergoed. De specialisten in Nederland hebben massaal tegen dit systeem geprotesteerd, aangezien sommige behandelingen er helemaal niet opstaan, en zij een keuze moeten maken, om een sortgelijke behandeling te declareren. Allemaal veel mis verstanden, en ook duurdere rekeningen, en voor sommige goedkoper, en weer een ander HEEL GROOT NADEEL, staat de behandeling niet in de DBC=codes, kunnen de specialisten je niet helpen. Je mag met deze nieuwe verzekering alleen ziek worden volgens het bewuste boekje. Allemaal heel erg treurig maar WAAR.

Wees blij dat deze behandeling nog wordt vergoed, menigeen heeft geen standaard handicap of ziekte, en moet nu naar een passende oplossing zoeken.

Opaleo.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2006 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reactie. Ik ga in ieder geval een specificatie aanvragen van de rekening.

Ik heb geen reden tot blijdschap omdat ik niets vergoed krijg en dus zelf mag betalen. De zorg van de kinderarts valt onder een polis waarvan het eigen risico nog niet op was en dei per 01-07-2005 is gestopt. De zorgverzekeraar komt dus bij mij de rekening vereffenen.

ve
door verwijderd - Feb 20, 2006 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de nieuwe DBC codes wordt bij een bezoek aan de polikliniek niet meer alleen het salaris van de arts (en wat zij/hij doet) berekend, maar ook veel andere kosten. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van het ziekenhuisgebouw, de doktersassistente (met wie je de afspraak maakte), schoonmaak, portier/receptionist enzovoort enzovoort.

ve
door verwijderd - May 21, 2006 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ik vrees dat je er weinig aan kunt doen. De DBC's zijn als het ware gemiddelde kostenplaatjes.

Ter illustratie, wanneer je, zoals jij in het ziekenhuis komt met je kind dan betaal je daar blijkbaar een bepaald vaststaand bedrag voor. Nadien komt nog iemand bij de kinderarts, diens kind komt ook voor controle, wegen, medicatie etc. maar de ouders van het kind hebben veel vragen en daardoor loopt het consult uit.....tot bijv. een half uur. de kostprijs is dan hetzelfde als die van u met uw kind. Het middelt zich als het ware uit.

Ander voorbeeld. Stel er komen 2 mensen in het ziekenhuis met een blinde darmontsteking, ze ondergaan dezelfde onderzoeken, dezelfde operatie, maar de 1 mag na 2 dagen naar huis en de ander na 5 dagen......de kostprijs is hetzelfde...daarom lijkt het voor de ene patient een dure opname te zijn en voor de andere een goedkope, want die heeft er wel 5 dagen gelegen etc.

Of het eerlijk is, dat is een 2de, feit is dat er nog veel vraagtekens zijn en problemen opduiken rond de dbc problematiek, de verzekeraar neemt dan ook alles sinds vorig jaar goed onder de loep. maar ook zij hebben afspraken gemaakt met de ziekenhuizen,waardoor ze soms niet veel anders kunnen dan betalen.