no
door nordhaus Jun 22, 2016 om 16:56
Voeding & gezondheid

Rookruimten horeca

Gaat de anti-rook lobby dan ook de kosten vergoeden die in de horeca gemaakt zijn om te voldoen aan de niet-rook eisen? (Zoals afzuig installaties, rookhokken enz. enz.)

1932 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2016 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag het ze eens.

marita5
door marita5 - Jun 22, 2016 om 17:19
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Nordhaus ,

Worden kosten voor de bouw van een rookruimte vergoed ?
Nee, een rookruimte is facultatief en niet verplicht. Klanten kunnen buiten roken .

Lees hier meer gestelde vragen rookvrije horeca , klik op de rode regel .

http://www.fnvhorecabond.nl/18/Meest_gestelde_vragen_rookvrije_horeca.html

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2016 om 17:21
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat niet natuurlijk. Dat moeten de kroegen, restaurants etc. zelf betalen. Ze heten immers 'anti-rook'.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 22, 2016 om 17:22
7210 Antwoorden / 3 Vragen

De omzet zal wel stijgen als er veel niet rokers komen.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2016 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De omzet daalt juist.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 22, 2016 om 17:42
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Dat denk ik niet.

marita5
door marita5 Jun 22, 2016 om 17:49
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@sjoppie , Zal het rookverbod van invloed zijn op de omzet?

Een rookverbod zal naar verwachting bij invoering vooral effect hebben op de omzet van de natte horeca, dus cafés en discotheken. In restaurants daalt de afzet van desserts en koffie wellicht. Men verwacht dat de omzet direct na de invoering gedurende een half tot een heel jaar scherp kan dalen. Na deze gewenningstijd zal de omzet weer stijgen terug naar het oude niveau of iets eronder.
Bron: fnvhorecabond.nl

sjjoppy
door sjjoppy Jun 22, 2016 om 18:05
7210 Antwoorden / 3 Vragen

@marita5, ik denk oprecht dat in het begin de omzet daalt maar denk ook dat het stijgen geleidelijk zal toenemen. Ik als niet rookster kom liever in een gelegenheid waar niet meer wordt gerookt. Eigen inzicht dus, kan het mis hebben maar denk er nu zo over.

fr
door frans56 Jun 22, 2016 om 20:03
230 Antwoorden / 9 Vragen

ik als niet roker kom beslist niet een een half rookvrij restaurant, met half bedoel ik die restaurants waar je door een mistbank naar binnen moet, of omdat er net buiten een open raam zonodig een stel rokers moeten staan.  Mijn mening is dat als een restaurant echt rookvrij is, maar dan ook echt rookvrij, en dat genoeg bekend word gemaakt, dat dan de zaak binnen de kortste keren te klein is.
Een niet roker ziet een restaurant met een rookruimte niet als rookvrij, vandaar dat een niet roker daar nog steeds weg blijft.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2016 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uiteraard de straat ook nog rookvrij voor dat restaurant. Misschien is vijf kilometer in de omtrek nog beter.:-))

reflecs
door reflecs - Jun 22, 2016 om 17:47
1859 Antwoorden / 4 Vragen
me
door mein33 - Jun 22, 2016 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nordhaus,

De door u geopperde kosten worden zeer zeker door de horecaonderneming aan de klant doorberekend
Dus ook de niet rokende klant betaald hier, waarschijnlijk geheel onbewust, aan mee.
En voorlopig is er voor de roker nog geen enkel donderwolkje aan de (frisse) lucht, want aktie kan jaren en jaren inbeslag nemen en mocht er al een verbod komen dan zijn alle rokersvoorzieningen wel afgeschreven en/of aan vervanging toe.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2016 om 21:03
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Wat @shoppie als link doorgeeft: de Anti Rook Lobby zal dit best gaan winnen. Nederland loopt toch achter bij andere landen qua rook-beleid. En, zoals ik al eerder schreef: de kosten moet de horeca ondernemer zelf bekostigen; lees (wat @gerbera ook schrijft), uiteindelijk de bezoekers. Maar het zal er hier toch ook, uieindelijk, van komen dat ook niet meer mag worden gerookt op terrassen, op straat en ook niet meer in je (eigen) huurhuis. Wat al bestaat trouwens. Zeker bij privé verhuurders van huizen in de vrije sector.

pi
door pieterwolters - Jun 22, 2016 om 21:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Nee natuurlijk niet. Laat die lui die vrijwillig van die kankerstokken oproken voor de kosten opdraaien.

ha
door halex - Jun 22, 2016 om 22:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, want die kosten zijn vrijwillig gemaakt. Er bestaat geen recht op het roken in een horeca-gelegenheid, dus daar hoeft ook geen speciale voorziening voor aangebracht te worden. Net zoals de kosten voor tafels en stoelen, zijn dit kosten die bij normale bedrijfsvoering horen (mits je natuurlijk rokers binnen wilt huisvesten).

sw
door swat1500 - Jun 22, 2016 om 23:54
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de anti rook lobby stelt dat de rookruimtes in strijd met de wet zijn. Als de rechter oordeelt dat dit inderdaad het geval is, dan zijn die ruimtes dus illegaal aangelegd en komen de kosten voor eigen rekening. Wellicht zijn de kosten te verhalen op de overheid omdat die aangaf dat het wel toegestaan was.

hansje klein
door hansje klein - Jun 23, 2016 om 00:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U loopt enigszins achter de actualiteit aan. Clean-air wil nu de rookhokken gaan aanpakken.........ze moeten weg om het roken in restaurants niet verder te kunnen stimuleren.

costnix
door costnix - Jun 23, 2016 om 09:34