me
door menneke Mar 2, 2009 om 23:15
Voeding & gezondheid

Slechte ervaring met Advies- en Meldpunt Kindermishandeling

Hallo allemaal,

Ruim een jaar woont hier in de flat een gezin, dat niet helemaal spoort. De stiefvader wordt om het minste geringste kwaad en reageert het dan af op zijn vriendin en/of haar dochter van 4. Hij heeft mij in het begin gevraagd of ik kon horen of ze wel eens ruzie hadden en ik antwoordde bevestigend en zei daarbij dat hij dat niet moest doen waar dat kind bij was. Tussen hem en het kind botert het dus niet. Een paar andere buren zijn daar ook getuige van geweest.

Een paar weken geleden waren de ruzies zo erg maar ik wachtte af tot het kind zou thuiskomen van haar eigen vader. En ja hoor de ruzies gingen door terwijl het kind daar bij was. Toen heb ik dus de politie ingeschakeld. Vorige week kwam ik de buurman tegen en hij zei o.m. "dat hij wel wist waar ik woonde". Dit was voor mij het sein om mondeling melding te maken van alles wat zich daar heeft afgespeeld en de politie heeft alles genoteerd.

De volgende dag moest ik naar de huisarts; deze verzocht mij dringend het AMK te bellen; ik kon dat anoniem doen. De buren hadden ondertussen hun handen van de zaak afgetrokken; bang voor gelazer door die geflipte man.  Het AMK was niet te bereiken; vanmiddag werd ik teruggebeld. Ik nam op met mijn voornaam en meteen werd gevraagd waarom ik niet met mijn hele naam opnam: ik was toch die en die. Maar ik had gezegd dat ik de zaak ANONIEM wenste te melden. Ik kon niet eens mijn verhaal doen toen ik vertelde dat ik zelf de politie had gebeld. Die vrouw zei dat ik de politie moest bellen met de vraag of er "een onrustmelding was uitgegaan naar buro Jeugdzorg". Indien de politie dit niet had gedaan, moest ik terugbellen en dan zouden zij die melding bij Jeugdzorg doen. Ik heb inderdaad de politie gebeld; die waren zeer geirriteerd en konden mij niets doorgeven omdat ze een beroepsgeheim hebben.

De vrouw van het AMK heb ik nog gevraagd waarom ze zelf niet naar de politie belde om daar te informeren. Dit ging me allemaal iets te hard van stapel en ik zag mezelf al hangen (ik was natuurlijk al bedreigd en bij AKM niet meer anoniem). Ik wierp wat tegen waarop ik toegesnauwd kreeg:"Het gaat hier toch om een kind?". Jazeker; het gaat hier om een kind. Maar nadat de politie daar is geweest zijn ze bijna altijd zo stil als muizen. Dus voor de goede orde: een gewaarschuwd mens geldt voor twee; m.i. oppassen met het AMK. Want daar achter ligt Jeugdzorg; dat is gewoon ook vaak een zooitje.

Wellicht dat er mensen zijn met dit soort ervaringen of wat ik verder kan doen (voor het kind alleen de politie waarschuwen). Contact met de huisarts heb ik al opgenomen, maar ik voel me zwaar belazerd door dat AMK. Ik hoop dat jullie dit kunnen begrijpen.

Menneke

586 1 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 15, 2009 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben een slechte ervaring met een melding bij het AMK. Op advies van een huisarts die de patient kende hebben wij als familie een melding gedaan. Dit is helemaal fout gegaan. We zelf van laster beschuldigd terwijl het familielid waar het omgaat psychisch in slechte doen is, wat dit voor de kinderen betekent, daar kunnen wij alleen maar wakker van liggen.