je
door jeronimus Nov 30, 2005 om 15:42
Voeding & gezondheid

Wie betaalt nog AWBZ prenie?

Mijn man en ik regelen de zorgverzekering voor mijn neef. Kan het zelf niet en ik ben nog de enige in leven zijnde familie-lid -nicht. Hij betaalt nog steeds deze premie van ruim €70 per maand. Hij woont in een zorgtehuis en betaalt dit via zijn AOW. Hij houdt nog €6 per maand over.Verder betaalt hij zijn gewone ziekenfonds premie van €53 per maand. In de papieren die we ontvangen hebben van PWZ wordt er met geen woord gerept over AWBZ premie geschreven. Weet iemand het antwoord- hartelijk dank

407 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 30, 2005 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jerominus. Een alleenstaande aow gerechtigde met een inkomen van €
11.700 per jaar, had 2005een ziekenfondspremie van € 1368 per jaar.In
2006 gaat dit worden € 1441 na aftrek van de zorgtoeslag €421. De abwz
premie daalt met 1% zodat de premie uiteindelijk komt op €1323 per jaar
= €110.25 per maand .In dit voorbeeld speelt de Awbz premie wel
degelijk mee .Waarom pwz deze niet vermeld ?? .U kunt nu wel n.a.v.
deze reactie bij pwz informeren .Mocht u neef een ander inkomen hebben
dan bovenstaand, komen er uiteraard andere cijfers maar het verhaal
blijft het zelfde.groet fred

ve
door verwijderd - Nov 30, 2005 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

De AWBZ premie wordt geind door de belastingdienst en zit in de loonheffing. De SVB houdt dit in op het AOW pensioen. Als uw neef alleenstaand is en een volledig AOW pensioen ontvangt is op dit moment de loonheffing op zijn AOW 15,33 euro per maand. De AWBZ premie wordt dus niet aan PWZ betaald. Als uw neef in een AWBZ instelling verblijft en waarschijnlijk is dat het geval, dan heeft hij te maken met een eigen bijdrage voor de AWBZ. Voor veel voorzieningen vanuit de AWBZ geldt namelijk een eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage is inkomensafhankelijk en wordt vastgesteld door het zorgkantoor. De SVB houdt de eigenbijdrage in op de AOW. Wellicht is de door u genoemde 70 euro de eigen bijdrage voor de AWBZ. Het zorgkantoor is een onderdeel van de zorgverzekeraar maar de AWBZ staat los van de ziekenfondsverzekering. Als u van het PWZ papieren over het ziekenfonds of de nieuwe zorgverzekeringswet heeft ontvangen dan klopt het dat daar de AWBZ premie of eigen bijdrage niet in genoemd wordt.

groet

louisa2