je
door jeronimus Dec 13, 2005 om 12:03
Voeding & gezondheid

Ziekenhuisopname

Kan iemand mij zeggen of je als je een rerestitutie verzekering afsluit deze kosten eerst zelf moet betalen? Of gaat deze rekening direct naar de verzekeraar,

Hartelijk dank voor het antwood.

Ton Bruil-Swart

577 7 Rapporteer

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 13, 2005 om 14:19
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste jeronimus,

de zorgverlener zal u een nota sturen/ geven. Die nota heeft vast en zeker een betalingstermijn. Nu kunt u 1 deze nota zelf betalen en dat bedrag bij de verzekeraar declareren of 2 de nota direct bij de verzekeraar declareren en wanneer u dit bedrag heeft ontvangen alsnog weer doorsluizen naar de zorgverlener. Het zal een beetje afhankelijk zijn van hoe snel uw zorgverzekeraar tot uitbetaling over gaat. Mocht dat iets te lang duren, dan kunt u mogelijk met de zorgverlener een andere betalingstermijn afspreken?

Ofwel: u hoeft een nota niet eerst zelf te hebben betaald voordat u deze kunt declareren bij uw ziektekostenverzekeraar. (U blijft zelf echter wel aansprakelijk voor betalingen aan de zorgverleners)

IJzerbroot

lapjeskat
door lapjeskat - Dec 13, 2005 om 14:46
90 Antwoorden / 40 Vragen

Beste Ton,

Bij een restitutie verzekering moet je de rekening zelf betelen en ben jij verantwoordelijk voor de betaling. Er zijn ook maatschappijen die een combi verzekering hebben en in dat geval kan je door de maatschappij rechtstreeks aan het ziekenhuis laten betalen.

Het is verstandig om bij de maatschappij waar u vanaf 1 januari verzekert bent even te informeren hoe lang de termijn is waarop zij geld naar u overmaken. In de voorwaarden wordt dat wel vermeld.

Uit ervaring weet ik dat het bij het IZR/IZA heel lang duurt. Tussen de 6 weken en 4 maanden. En bij een rekening uit het buitenland zelfs nog langer. In dit geval is het onverstandig een restitutieverzekering te nemen omdat dan de betalingstermijn van het ziekenhuis verstreken is.

Meestal hebben zij een termijn van 30 dagen, maar veel huisartsen en tandartsen hanteren een termijn van 14 dagen. En dan moet je wel vaak geld voorschieten dat je pas na een lange tijd terug krijgt.

Een maatschappij als bv. CZ betaalt al binnen 10 werkdagen. Je kan op een persoonlijke site ook zien of een rekening aangekomen en in behandeling is. Je kan dan binnen 10 dagen al aan de bel trekken als je vermoedt dat de rekening niet aangekomen is.

tr
door trampelmoes - Mar 13, 2006 om 21:43
27 Antwoorden / 9 Vragen

Net als bij oz dus,ik heb daar zelfs vorig jaar advokaat op moeten zetten,maar toen betaalden ze uiteindelijk toch

En nee,als straks alles goed loopt doen ook de meeste restitutir verzekeringen de nota rechtstraaks betalen als jij bij het ziekenhuis een verklaring tekent dat zij het geld mogen innen

je
door jeronimus - Apr 8, 2006 om 11:49
12 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reactie

Jeronimus

je
door jeronimus - Apr 8, 2006 om 11:50
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor het antwoord. Ben er inmiddels uit

je
door jeronimus - Apr 8, 2006 om 11:51
12 Antwoorden / 2 Vragen

Wel een beetje laat, maar dank voor je reactie

je
door jeronimus - Apr 8, 2006 om 11:51
12 Antwoorden / 2 Vragen

Beter laat dan nooit. Dank voor het uitgebreide antwoord