da
door danny1981 Mar 14, 2023 om 15:55
Vrije tijd & tuin

Achtertuin ophogen

Bij ons zakken de tuinen snel. 7 jaar geleden hebben wij de tuin opgehoogd tot normaal niveau en de buren gingen niet mee omhoog. 30cm hoogteverschil. Wij hebben toen op onze kosten hoge stoepbanden geplaatst zodat onze tuin niet weg zou zakken richting de buren.
In die 7 jaar erna zijn de tuinen nog eens 20cm gezakt. Nu willen wij weer omhoog tot normaal niveau. Daarmee krijgen we een hoogteverschil van 50cm met de beide buren.
de stoepbanden die we toen hebben aangeschaft zijn daarmee te laag geworden. Nu moet er een flinke border gemaakt worden en nu wil ik wel eens weten of wij dan beide verantwoordelijk zijn voor die kosten want wij willen gewoon terug naar het oorspronkelijke niveau. De instaphoogte van de achterdeur.

4054 14 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 14, 2023 om 16:30
2042 Antwoorden / Vragen

Wow, dat is een bijzonder probleem. Ik vraag me eigenlijk af of u überhaupt wel het recht heeft uw tuin zover op te hogen omdat dit zware overlast kan geven bij uw buren.

va
door vanlotjegetikt - Mar 14, 2023 om 16:40
809 Antwoorden / Vragen

Ga met de buren in conclaaf  en alles in een keer gelijk scheelt een berg werk en kosten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 14, 2023 om 19:48
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Danny,

Kunt u ,ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Heeft een koopwoning of een huurwoning?

Kunt u foto's maken van de situatie?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

mahadma
door mahadma - Mar 14, 2023 om 19:49
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Leg dit neer bij uw verhuurder als u huurt.

Bent u eigenaar en de buren ook en de stoepranden liggen op de erfgrens zou dat mandelig dus voor beide buren ieder 50% zijn.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 14, 2023 om 20:15
532 Antwoorden / Vragen

Je hebt een keerwand van betonelementen plus drainage nodig om te voorkomen dat je tuin naar de buren spoelt bij een regenbui

me
door mein33 - Mar 14, 2023 om 21:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt uw buren niet verplichten dat zij hun tuin ook ophogen.
Als u wederom gaat ophogen dan kan niemand u tegenhouden, maar u dient er wel  voor te zorgen dat er bij uw buren geen wateroverlast kan ontstaan en u dient zelf de kosten hiervan te dragen. U zou L vormige betonnen keerwanden kunnen plaatsen.
U zou bijv. ook alleen uw terras kunnen ophogen tot het niveau van de achtdeur en de rest van de tuin laten zoals het is.

Let wel :  Waarschijnlijk woont u op veengrond en dat zal blijven inklinken als u telkenmale ophoogt en de druk op de ondergrond daarmee verhoogd.

gerbera
door gerbera - Mar 15, 2023 om 12:00
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Wat dacht u van het plaatsen van een afstap (soort trapje) of vlonder bij uw achterdeur. 30cm moet toch kunnen kunt u er weer 7 jaar tegenaan en hoeft u geen rekening met de buren te houden. Scheelt ook nog  een hoop kosten want een beetje goede tuingrond en het aanbrengen van een "keer"wand bij uw buren is ook niet bepaald voordelig want de kosten zijn voor u.

mo
door mof - Mar 15, 2023 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U betaalt, u kunt de buren niet dwingen

me
door mein33 - Mar 15, 2023 om 14:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals ik eerder schreef zou u kunnen overwegen om alleen uw terras op te hogen.
Mocht u dat gaan doen, maak dan gebruik van piepschuim (tempex) blokken, dit spaart zeer veel gewicht t.o.v. zand en dat zal het verzakken zeer zeker beperken.

ro
door ronny530 - Mar 15, 2023 om 14:52
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het is uw wens om de tuin nogmaals op te hogen en niet die van de buren dus kunt u die buren niet dwingen om mee te betalen. Ik snap echter iets niet want hoe overbruggen de buren een hoogte verschil van 50 centimeter ten opzichte van de toegangsdeuren want als de woningen ansich niet gezakt zijn wordt de fundering ook zichtbaar terwijl je zou denken dat de woning die veel meer gewicht heeft sneller de bodem in zou zakken dan tuingrond.

me
door mein33 Mar 15, 2023 om 15:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nooit van het gebruik van heipalen onder huizen gehoord ??  ;-))

ro
door ronny530 Mar 15, 2023 om 15:25
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Dat dan weer wel maar was me even ontschoten.

me
door mein33 Mar 15, 2023 om 15:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-))

Hen Smit
door Hen Smit - Mar 15, 2023 om 16:04
5 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem. Hier ligt het aa het verzakken van de wijk. Ik denk dat uw ophoging en de daarmee gepaard gaande problematiek voor uw eigen rekening is. Dit proces gaat mogelijk door hou daar rekening mee als u nieuwe opsluitingen kiest.

1paul
door 1paul - Mar 15, 2023 om 17:15
3135 Antwoorden / 0 Vragen

korte antwoord is JA, u mag dit zelf betalen, de buren zijn daar niet verantwoordelijk voor te stellen.

u wilt iets, zal u ook moeten betalen voor dat "iets",  u kunt er ook aan denken om eenvoudig een trapje of opstapje te maken voor uw achterdeur en de rest te laten en af te wachten tot de buren mee gaan doen!

rj
door rjw - Mar 15, 2023 om 17:17
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Strikt genomen is het oorspronkelijke niveau de bovenlaag van de tuin voordat je het hebt opgehoogd. Inklinken hoort bij het soort grond.

wa
door walsum107 - Mar 16, 2023 om 16:30
54 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien het probleem eens bij de gemeente aankaarten.