brynnar
door brynnar Dec 13, 2004 om 08:49
Vrije tijd & tuin

Appels & peren drie jaar niet gesnoeid

Eind vorig jaar heb ik een nieuw huis gekocht. Achter het huis ligt een op zich fraai aangelegde tuin. De eerste bewoners van dit huis waren hoverniers, zodoende. In de tuin hadden ze twee appelbomen en een perenboom geplant, die inmiddels tot volwassen bomen zijn uitgegroeid. Deze bomen waren alrijd goed onderhouden en gesnoeid tot en met 2001.

De eerste bewoners zijn medio 2001 verhuisd. Gedurende twee jaar heeft er een jong stel zonder groene vingers gewoond. Met als gevolg dat er dus niets gesnoeid was helaas. Rond kerst 2003 betrok ik de woning. Druk bezig met de verhuizing en hier en daar wat opknapwerk, kwam ik pas in het voorjaar aan de tuin toe.

Inmiddels is het weer December en is de tijd aangebroken om eens aan het snoeien van de appels en peren te gaan denken. Ik ben voldoende op de hoogte wat je normaal gesproken zou moeten snoeien en de boom mooi in vorm te houden, maar nu sta ik toch in twijfel. Omdat de bomen voor het laatst in de winter 2000-2001 zijn gesnoeid, zijn de extra takken die gevormd zijn in de afgelopen jaren niet meer de "twijgjes" die je normaal gesproken weg zou halen.

Kan ik gewoon als normaal mijn gang gaan, of moet ik extra voorzichtigheid betrachten? Hoe moet ik nu precies snoeien, zonder de boom schade aan te doen en volgend jaar gewoon weer oogst te hebben?

Brynnar

834 3 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Dec 13, 2004 om 13:05
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Bedankt Tuinfreak,

Omdat de afgelopen zomer de meeste vruchten aan het hout groeiden, dat sinds de laatste snoei (3 jaar terug) is gegroeid, houd ik er maar rekening mee dat ik volgend jaar minder oogst heb. Vooral de Goudreinette is compleet wild gegroeid (takken langer dan 2 meter), dus om de vorm te behouden, zal ik maar genoegen moeten nemen met een jaartje minder oogst.

Helpt het als ik de takken voor het grootste deel afzaag, maar een paar ogen laat zitten?

Groetjes,

Brynnar

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Dec 13, 2004 om 13:42
763 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo brynnar,

wat ogen laten zitten je kan het proberen is niet altijd succes verzekerd hebben er geen appels/peren gezeten dan zie je hier meestal eerst weer nieuwe takken uitlopen

wat nog wel eens een aardige truc is (je hebt dan wel minder oogst maar toch wat) om de boom in twee jaar terug te snoeien dit jaar de ene helft en volgend jaar de andere helft. Ik heb hier een oude appelboom die had totdat wij het huis kochten al 20jr geen snoeischaar meer had gezien, als je hem dan in twee jaar snoeit dan hou je en nog wat vruchten en een deel van de boom wordt weer vernieuwd, hierna kan je de boom weer gewoon jaarlijks bijsnoeien.

En wil je toch rigoreus te werk gaan dan ook geen nood de boom loopt altijd weer uit zal dan volgend jaar overslaan en het jaar erop weer vruchten geven

succes en groet tuinfreak

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 15, 2005 om 15:29
763 Antwoorden / 1 Vragen

hallo brynnar,

snoeien kan niet veel kwaad, hou er alleen rekening mee dat appels en peren bloeien en vruchten geven op oud (tweejarig) hout, en bijna op dezelfde plek waar afgelopen jaar vruchten zaten. hou hier even rekening mee als je volgend jaar nog appels en peren wilt zien,

succes en groet tuinfreak