thiazzz
door thiazzz Oct 16, 2003 om 13:47
Vrije tijd & tuin

Boot uit het water?

Wanneer is de beste tijd om je zeilboot uit het water te halen?

9833 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet de boot er uit voor onderhoud of gewoon voor een periode dat je hem niet gebruikt?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

de boot moet eruit omdat ik hem nu niet meer ga gebruiken.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat het gaat vriezen dus

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ongeveer rond deze tijd van het jaar is het beste.
Je kunt nu nog onderhoud plegen. Zoals de romp verven enz. zonder dat je problemen krijgt dat je alles moet afdekken of een kachel moet gebruiken om te drogen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

het beste is het om de boot ongeveer begin november uit het water te halen, als je hem al eerder niet meer gebruikt en je kunt hem ergens makkelijk stallen dan is het beter om hem er dan eerder uit te halen, hoe langer in het water hoe meer hij aangetast wordt door het water als hij stil ligt

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

het best om een zeilboot uit het water tehalen is voor dat het gaat vriezen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt er aan...
Als je van te voren weet dat je zeker een maand niet meer gaat varen, kun je zo vroeg mogelijk je (zeil)boot aftuigen en uit het water halen.
Eigenlijk is het beste om hem altijd op het droge te hebben, nadat je hem hebt gebruikt, maar de ervaring leert dat het erg veel tijd (en evt. geld) kost met in en uit het water halen en bovendien een boot is er niet voor om hem altijd op het droge te hebben ;-).
Daarnaast is niet slecht om hem door het seizoen heen hem minstens 1x een goede beurt te geven, zoals alglagen etc. te verwijderen.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2004 om 18:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik ben 25 jaar havenmeester geweest en ik heb mijn ligplaatshouders (500 stuks) altijd geadviseerd om de boot in het water te laten liggen. Natuurlijk zijn er wel enkele gevallen waar ik voor geadviseerd heb om de boot eruit te halen.

Ik zou de boot als er onderhoud gedaan moet worden in september of een weekend in de zomer eruit te halen. De dagen zijn nog lang en de tenperatuur is ook meestal redelijk. Want er is een vuistregel dat de temperatuur van de romp altijd de helft is van de buitentemperatuur.

Het voordeel van in het water liggen is o.a. dat de boot minder vochtig is en het vaarseizoen veel langer is.

En ik heb nooit  een zeilboot met staande mast op het land gezet, Want dat is helemaal slecht. Ondanks mijn advies hadden wij altijd ongeveer 250 zeilschepen in winterberging op de kant , maar ook 400 ( ook van andere havens) schepen in het water.

Dulles

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal met Dulles eens. Een boot moet niet uit het water. Je zou in een goeie winter eens rond moeten kijken. Wij hebben een platbodem van 17 meter en die vroor zelfs prachtig omhoog. Geen centje pijn. Het is wel verstandig om hem eruit te halen als hij op een plek ligt waar ijs gebroken wordt. IJsschotsen zijn vreselijk sterk en kunnen wel schade veroorzaken. Let wel op je afsluiters en zorg op de nodige plaatsen voor antivries.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2006 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de boot goed in de verf zit is he gewoon onverstandig de boot uit het water te halen. In de zomer de boot even flink scheef trekken en even de aanslag er af boenen, zo ook na de winter en men is weer vaarklaar. zorg er wel voor dat de grens water en lucht in de winter niet steeds de zelfde lijn is voor in kankering. Speling met het gewicht zorgt er voor dat de boot dieper of ondieper komt te liggen.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

vraagje

waarom staan de jachtwerven vol met schepen (ook met staande mast)omdat de mensen hun schip in de winter niet willen blootstellen aan ijs etc

of er aan willen werken etc etc

ik werk al 18jr op een werf in wormer maar ik heb nog nooit gemerkt of meegemaakt dat het slecht voor een schip (tenzij van hout)zou zijn

als de juiste zorg besteed word aan het hijsen en opbokken en wegzetten (zoals bij ons gebruikelijk is) dan is het geen enkel probleem

als het schip dan ook nog eens binnen gestald word dan veroudert alles ook minder snel dan buiten

dus ik zeg waarom niet