to
door tonijsselstein Apr 26, 2020 om 09:52
Vrije tijd & tuin

Bruinoleum

Ik heb ruim 48 uur geleden mijn tuinbank met bruinoleum behandeld. Dat was geen goede keuze, blijkt nu. De bank wordt maar niet droog.
Heeft iemand goede tips voor mij wat ik nog kan doen om de tuinbank te redden?

2206 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 26, 2020 om 10:17
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien nog wat langer laten drogen.

Droogtijd: Sterk afhankelijk van de aangebrachte laagdikte en de structuur van het te behandelen oppervlak. Dun aangebracht bij 20°C en 65% relatieve luchtvochtigheid ca. 4 uur op ruw hout en ca. 10 uur op geschaafd hout.
Verfijn® Bruinoleum kan onder ongunstige omstandigheden enige dagen plakkerig aanvoelen doordat de vetzuren nog niet helemaal in het oppervlak zijn opgenomen.
https://www.werkenmetmerken.nl/docs/Verfijn_Bruinoleum.pdf

me
door mein33 - Apr 26, 2020 om 10:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waar was/is de tuinbank mee behandeld voor u er bruinoleum over heen smeerde ?
Kan de bruinoleum wel in het hout intrekken of blijft het er als een laagje boven op liggen ?

edrick3
door edrick3 - Apr 26, 2020 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Voorbereiding: Ondergrond dient droog en vetvrij te zijn. Eerst reinigen met water en ammonia. Goed laten drogen en ondergrond licht schuren. Vochtigheid ondergrond max. 15%.
Aanbrengen: In dunne lagen met kwast of bokkenpoot. Doordat Verfijn® Bruinoleum vetzuren bevat is deze minder geschikt voor oppervlakte waarop gezeten kan worden.

(Bron)

Gr
door Grunn1 - Apr 26, 2020 om 10:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Geduld hebben en misschien wel heel lang en anders een nieuw bankje kopen en de zittingen niet weer met dat spul behandelen

gerbera
door gerbera - Apr 26, 2020 om 11:59
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De gemiddelde droogtijd is 4 tot 5 uur, afhankelijk van de temperatuur, maar dan wel op oppervlaktes die eerder met bruinoleum/carboleum behandeld zijn. Is de tuinbank met andere soorten lak/beits behandeld zal deze zo goed als nooit drogen. Daarnaast heeft het spul de neiging om als de zon er op staat of bij warm weer te gaan zweten en daardoor gaat afgeven. Een mogelijkheid is de boel, zolang het nog niet droog is, geheel af te wassen met wasbenzine, goed opschuren en een goede beits te gebruiken, maar is geen garantie dat dit goed komt.

Dit staat ook meestal op het blik aangegeven.
Minder geschikt voor oppervlakte waarop men zit of loopt.