rv
door rvdh May 3, 2009 om 15:15
Vrije tijd & tuin

Draadalg blijft komen

Hallo wie weet het antwoord??

We hebben een vijver en van alles geprobeerd een uv-lamp een zuiveringspomp anti-alg middelen bv; aqua activ van oase en nu gaan ook nog alle goudvissen dood en het draadalg blijft groeien ook in de winter terwijl de watertemperatuur dik onder de 10 graden was.

alvast bedankt voor de goede tip!

22010 17 Rapporteer

kiran
door kiran - May 3, 2009 om 19:55
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@rvdh

Ik schrijf dit uit mijn eigen ervaring. Heb zelf al 15 jaar een vijver.

UV-Lamp + zuiveringspomp. Neem dan aan: alles in één?

Heb je de lamp gecheckt? Niet kapot? Hoelang gebruik je die al? Pomp: hoe vaak moet je het filter schoonmaken? Is ie klein/groot?

Hoe groot/klein is de vijver? Hoeveel vis zwom erin?

Sorry voor de vele vragen, maar moet me een beeld kunnen vormen van de omstandigheden. Graag wat meer info.

kiran
door kiran - May 3, 2009 om 20:01
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt de vijver in de volle zon of schaduw.

Wat is de capaciteit van de pomp en de UV lamp.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 4, 2009 om 00:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag rvdh,

Draadalg wordt vaak veroorzaakt door te zacht water, zoals leidingwater. (Bij)vullen met regenwater, dat is zuurder. Tevens moerasplanten zoals wollegras en mos langs de kant op een turf ondergrond en wat zuurstofplanten, zoals krabbescheer. Dat heeft mij goed geholpen om draadalg te bestrijden.
Ik filter niet, heb er geen bladnet over en pomp niet rond. Tegen te veel licht in het water heb ik wat waterlelieblad. Ik voer weinig aan een paar goudvissen, goedwinde en zonnebaars. Totaal een stuk of 15.

Om de ongeveer 3 jaar pomp ik 't water uit de vijver in grote vaten, maak de hele vijver vis- en drekvrij, de waterlelieknollen verkleind en gespoeld. Hierna gaat alles weer terug, behalve de drek en andere ongerechtigheid.

Hardware ERror MAN.

aquarius
door aquarius - May 4, 2009 om 12:29
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag rvdh,

Ik wil u niet ontmoedigen, maar draadalg laat zich heel moeilijk definitief verwijderen. Mogelijk is het ontstaan door het warme weer en misschien ook het geven van teveel visvoer. Maar om te beginnen moet u proberen zoveel mogelijk van die rommel handmatig te verwijderen. B.v. door een hark in het water te doen en deze een paar keer rond te draaien. Of bind een toiletborstel aan een stok en maak diezelfde draaiende bewegingen. Inderdaad, een hele klus. Er zijn algendoders in de handel, maar die werken kortstondig. Draadalg past zich aan alle bestrijdingsvormen aan en zijn daardoor beter bestand tegen deze methodes. Zorg voor een goede waterhuishouding. Houd de PH-waarde tussen 6,5 en 7,5. Controleer het nitriet- en ammoniakpeil. Zet (meer) zuurstofplanten neer, bij grote voorkeur Elodea Orispa en Elodea Canadensis. Haal regelmatig een paar gieters water uit de vijver, giet dat uit over de tuinplanten e.d. en doe weer evenveel vers water in de vijver. Het is bewezen dat bestrijdingsmiddelen zoals algendoders, UV-lampen en i-tronicssoms maar lang niet altijd helpen en dat de draadalgen later weer in een nog grotere hoeveelheid terugkeren. Heb dus geduld!

Sukses.

qu
door quinta7 - May 4, 2009 om 13:21
9 Antwoorden / 3 Vragen

draadalg blijft elk jaar terugkomen net zoals mos er is poeder in vijverwinkels of tuincentra's te koop verdunnen met water en dat erin gooien zorgen voor goede pomp en die verschonen. zal een weekje wit zijn het water.

groetjes

jannyholtrop
door jannyholtrop - May 4, 2009 om 13:49
84 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik ook een flinke vijver met goudwindes en goudvissen en shubunkins. Ook drijvende zuurstofplanten en waterlelies.  Ieder jaar in de lente heb ik een korte tijd last van draadalg in de vijver. Nu heb ik sinds een paar jaar een zogenaamde vuilwaterpomp, die uitsluitend het water in beweging houdt. Deze staat ongeveer 2 uur per dag aan. Als er toch onverhoopt veel draadalg in de vijver zit "behandel" ik met Maerl- vijver gezond. Dit is een wit poeder dat je met water mengt en over het oppervlak sproeit. Helpt echt!!!

Heel veel succes, groetjes Janny

sunas
door sunas - May 4, 2009 om 14:35
22 Antwoorden / 7 Vragen

Zoek eerst even op deze site, zijn al vaker vragen cq antwoorden geweest over dit probleem

am
door amersfoort_1 - May 4, 2009 om 15:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Neem contact op met VitalFisch in Boskoop.

Dit bedrijf heeft een perfect middel tegen draadalg.

Binnen 2 a 3 weken ben je van je draadalg verlost.

Niet goed geld terug.

Jorrit Amersfoort

bu
door buis62 - May 4, 2009 om 16:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man behandeld draadalg in de vijver met Maerl, een wit poeder dat hij verdund in de vijver gooit. Eerst ziet het vijverwater melkachtig-wit maar dat verdwijnt vanzelf en de draadalg ook. Je kan van de Maerl ook balletjes maken die naar de bodem zakken, dan wordt het water niet wit. Het helpt gegarandeerd tegen draadalg.

ig
door igor2008 - May 4, 2009 om 16:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Had heel veel last van draadalg in mijn nieuwe vijver. Alles was perfect wat betreft water en er zaten genoeg zuurstofplanten in. UV-lamp en pomp werkten ook naar behoren.  Sinds 3 weken heb ik totaal geen draadalg meer in de vijver. Via een kennis heb ik een wit poeder gekregen. Gebruik 2 gram per 1000 liter aanmaken in warm water en dit over de vijver verdelen. Ik heb dit `s morgens gedaan en de volgende morgen was er geen draadalg meer te bekennen. Het poeder komt volgens mij uit duitsland. Het kost  € 20,00 per ons. Wil je meer weten mail me dan   coriovallum@gmail.com

mi
door misman_1 - May 4, 2009 om 17:24
27 Antwoorden / 18 Vragen

Wat goed helpt is zout zonder jodium in de vijver gooien, heb dit zelf ook gedaan en werkt prima. Zelfs de slakken hebben er geen last van. Zout zonder jodium is in de supermarkt te koop voor nog geen €0.50

rv
door rvdh - May 4, 2009 om 19:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Kiran

uv-lamp en zuivering in een pomp apart. Merk oase.
Lamp ca half jaar geleden vervangen.
Door philips uv-lamp.
1x per week word de zuiveringssponzen schoon gemaakt.
Nu nog 1 goudvis over waren er ca 30.Eerst 10 vissen gekocht werden er van"zelf"meer.Vissen zowel dood als levend na laten kijken op parasieten en ziektes door een koi specialist.
Waterhard word ook vaak nagekeken en is ook goed rara?
alvast bedankt rvdh

stingray46
door stingray46 - May 4, 2009 om 19:42
30 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt net als ik dat het hele jaar door doe met tussenpozen Algoniet oplossen in het water en over de vijver strooien 1 potje heb ik voldoende aan op 12 kub water per jaar en zo,n potje kost 19,95 en is uitsluitend te koop bij

J L Cox Vijverflora

J van Swolgenstraat 14

5866 AV Swolgen

Tel.: 0478 - 692149

Fax.: 0478 - 690800
mail.:

J L Cox Vijverflora

J van Swolgenstraat 14

5866 AV Swolgen

Tel.: 0478 - 692149

Fax.: 0478 - 690800

J L Cox Vijverflora

J van Swolgenstraat 14

5866 AV Swolgen

Tel.: 0478 - 692149

Fax.: 0478 - 690800

sales@wwfop.com

heel veel succes ik gebruik dit al zeker 6 jaar en met succes kraakhelder de 1ste keer een kleine overdosis mag b.v 1 heel potje

stingray46
door stingray46 - May 4, 2009 om 19:47
30 Antwoorden / 1 Vragen

sorry ging een klein beetje mis met het adres kopieren en plakken.

stingray46
door stingray46 - May 4, 2009 om 19:53
30 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.vijverflora.nl/

kiran
door kiran - May 4, 2009 om 20:01
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@rvdh

Ik ga je niet ontmoedigen wat die draadalg betreft! Ik heb momenteel geen last van draadalg. Komt: evenwicht zit in de vijver. Want dat is mogelijk je probleem. Die draadalg, ik noem het altijd andijvie komt doorgaans in je vijver als het ineens vanuit een koude periode warm tot zeer warm gaat worden. Remedie: met een stok zoveel mogelijk eruit halen. (draaien om de stok) Pomp met UV lamp aan 24/7 laten draaien. Zie je slierten boven komen, handmatig verwijderen. Zal je zien .... het verdwijnt!

Je hebt niet geschreven wat de capaciteit van je pomp en lamp is. En hoe groot je vijver is. Dus nu ga ik wat gissen. Als je bv een 1000 liter vijver hebt. Heb je minimaal een UV lamp nodig van 13 watt, 15 kan ook. Pomp: 1500 tot 2000 liter per uur. Maw. liever een 'over' capaciteit. Apparaat wel van april tot eind oktober constant laten draaien! Veel mensen zetten hem 's avonds uit .... maar wil je helder watertje ..... aan laten.

Vijver in de zon/schaduw: beste verdeling is 1/3 vd dag in de zon, 2/3 in de schaduw. Ligt je vijver in de zomer te bakken? Zet er op de heetste uren een parasol bij. Of .... en dat heb ik zelf: koop een Acer = Japanse esdoorn. Boompje wordt niet hoger dan 1 meter maar groeit lekker als een paraplu over de vijver.

In principe gaat het goed met je vijver. Anders krijg je er echt geen broedsel in! Je zou echt de specificaties van de pomp/lamp en de zon/schaduw kant moeten bekijken. Als je met bovenstaande werkt kan je haast geen problemen krijgen. Ben zelf met een vijver, 15 jr.geleden begonnen. Twee jaar 'ellende' ... toen een goeie pomp etc. aangeschaft en is een eitje! Kan jij ook! In principe heb je dan niet al teveel planten nodig. Zelfs geen zuurstofplanten. Ik heb er zelf alleen waterlelies in, en naaldkruid < broedsel afzetplant. Dus kijk ook of je niet teveel erin hebt staan.

Wat al die middeltjes betreft? Zonde van je geld! Niet meer kopen. Of ze werken maar een tijdje .... maar de meeste doen helemaal niets. Alleen de winkelier vaart er wel bij.

Geloof me, het geheim zit hem in bovenstaande. Check dat na. En vooral: pomp/lamp 24/7 laten draaien. Met liefst een over capaciteit.

keessie1
door keessie1 - May 4, 2009 om 22:23
138 Antwoorden / 9 Vragen

Prima gedaan uw vijver is GEZOND.

Alleen in een vijver die in balance is krijgt u draadalg.

UVC Lampen zijn UITSLUITEND VOOR ZWEEFALGEN (groenesoep) deze lamp doet niets tegen draadalgen.

Zoals eerder vermeld kunt u deze draadalgen ALLEEN voorkomen door uw vijver te vullen met ijzerhoudend GRONDWATER (is minder gezond voor de vissen, maar er groeien geen draadalgen in) of als u al last heeft verwijderen met een WIT POEDER wat wordt verkocht onder diverse merken en namen, maar werken allemaal het zelfde.

Uw water is enkele dagen wit, maar daarna ziet u de draad algen bruin worden en afsterven. Zorg wel dat deze goed afgevoerd worden door de pomp naar de filter om te voorkomen dat alles op de bodem van uw vijver beland. Laat uw pomp 24 uur per dag draaien (kies voor een pomp met veel capaciteit "de helft van uw vijver inhoud per uur is een vuist regel" maar LET OP met een LAAG stroom verbruik.

Reken per 1 Watt zo'n 1,70 euro per jaar bij 365 dagen en 24 uur per dag. Dus een 100 Watt pomp kost per jaar 100x1,70 euro per jaar= 170 euro. Inversteer daarom in een wat duurdere maar zuinige pomp.

Suc6 Groetjes Keessie