id
door idza Jul 4, 2006 om 19:42
Vrije tijd & tuin

Druivenbladeren worden geel, lijken uit te drogen

Beste allemaal,

we hebben drie jaar geleden een druif gepland in onze tuin die tot een maand geleden goed groeide en een mooi groen blad had. Vorige zomer ons eerste druiventrosje. Dit jaar zit hij vol met trosjes in aanzet, maar het lijkt net alsof hij geen energie (voeding/vocht)meer opneemt. de bladeren voelen droog aan sommigen worden zelfs bruin. hij staat op klei/tuinaarde. De grond is niet zuur, we hebben de druif alleen preventief in het voorjaar met zwavel behandeld ivm valse meeldauw de afgelopen jaren, dit ging tot nu to goed. wat zou er aan de hand kunnen zijn? En wat zouden we nog kunnen doen? Krijgt de druif voedingstoffen tekort/ teveel is de wortel door iets beschadigd? Wij weten t niet, als iemand dit herkend en ons kan tippen? Alvast bedankt!

39129 9 Rapporteer

askjeeves
door askjeeves - Jul 4, 2006 om 20:05
134 Antwoorden / 3 Vragen

Geelverkleuring kan verschillende oorzaken hebben:
- Te zure grond
- Te natte grond
- Te kort aan bepaalde voedingsstoffen Meestal magnesium of mangaangebrek. Soms ook een gebrek aan de hoofdelementen stikstof, fosfor en kalium.
- Ook te veel regen (dagelijks) en het niet tijdig kunnen opdrogen kan geelverkleuring en vroegtijdige bladval veroorzaken.
Dit jaar kan je daar niet veel meer aan doen.
Volgende winter heel goed terugsnoeien en in het vroege voorjaar en begin zomer nog eens bijmesten met een samengestelde (organische)meststof.
Verwijder heel goed de afgevallen (zieke) bladeren

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2006 om 20:39
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Klei is niet de mest geweldige grond voor een druif tenzij hij ook op klei is gekweekt. Te nat lijkt mij ook niet in deze regenarmezomer dus mogelijk juist te droog. In ieder geval komt het mij voor dat er sprake is van kalkgebrek resp. gebrek aan die elementen die de andere expert ook noemt. Wat u zou kunnen doen is een emmertke kalksteengrit/marmergrit kopen en dat rond de plant strooien en even nat houden. Ik sluit echter niet uit dat u al te laat bent dit jaar. Overigens moet de valse meeldauw ook een oorzaak hebben en dat brengt mij op de vraag: staat de plaant wel voldoende in de zon?

stacey
door stacey - Jul 5, 2006 om 12:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

kijk eens bij Forums over druiven....misschien wel interessant

http://207.44.238.243/cgi-bin/forum/search.cgi

Hier staat eenzelfde probleem;

http://207.44.238.243/forum/messages/3232/5302.html

Succes,

brynnar
door brynnar - Jul 5, 2006 om 14:21
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Voor de duidelijkheid (ik moet mezelf ook even terechtwijzen cq mijn uitleg wat verduidelijken): als de grond daadwerkelijk te zuur is (bijv veengrond), dan kan kalk de verzuring wel tegengaan. Echter aangezien de plant op klei staat, vermoed ik niet dat dit het probleem is.

Overigens, een druif komt oorspronkelijk uit warmere regionen, waar minder regen valt. Kleigrond houdt meer vocht vast, waardoor een druif zich op klei best goed thuisvoelt.

Indien er een roze hortensia in de buurt staat, kunt u aan de verkleuring zien of de grond zuur is of niet: als hij de neiging vertoont blauw te kleuren (zonder dat u ijzer heeft toegevoegd aan de aarde), dan is de grond doorgaans zuur, als hij mooi roze blijft, dan is de grond niet zuur. Natuurlijk moet je dan toevallig net een hortensia naast je druif hebben staan, maar omdat veel mensen wel ergens in de tuin een hortensia hebben, vermeld ik het er even bij.

Mvgr - B

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2006 om 20:25
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Brynnar@ ik voel mij terecht gecorrigeerd. Ik reageerde omdat ik tot heden alleen succesvol druif op zandgrond had hetgeen als je zegt ook kalk vraagt. Overigens is het wel zo dat een druif gekweeekt op klei ook op klei het meeste succes geeft. je 'm excuse.

brynnar
door brynnar - Jul 6, 2006 om 08:36
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Gerrit,

Excuus aanvaard uiteraard. Druiven worden doorgaans in vrij zware aarde gekweekt, voel maar eens aan een pot als je een druif in een tuincentrum ziet staan. Ik heb zelf een zestal druiven in mijn tuin staan, waarvan 5 op zand. De laatste staat op klei en doet het beduidend beter dan de andere 5. Sterker nog: ik heb afgelopen voorjaar zelfs 2 op de zandgrond moeten vervangen, maar dat was ook debet aan gebrek aan voeding (mijn eigen schuld): op zand moet je nu eenmaal beter bemesten, omdat het water (en de voedingsstoffen) veel te snel weglopen.

Mvgr - B

id
door idza - Jul 7, 2006 om 23:31
7 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Brynnar en natuurlijk ook alle anderen die gereageerd hebben. Bedankt voor de tips en vooral de uitleg. Vandaag heb ik druivenmest gekocht, gisteren al wat mest erbij gegooid die we nog hadden waar veel kalium in zit. Nu maar afwachten. Wij hebben inderdaad een roze hortensia naast de druif staan (stom toeval), vandaar dat ik durfde te concluderen dat de grond niet zuur is. Op de vraag van valse meeldauw, we hebben dit de eerste twee jaren gehad in de helew (nieuwbouw)wijk, alle aangeplante hagen in de straten waren behoorlijk aangetast. we hebben het in onze tuin in de hand weten te houden. Dat de druif niet op de meest gunstige plek staat weet ik, maar hij deed het goed tot dit jaar. We hebben sinds kort ook een blauwe aangeplant, die tot nu goed groeit.Ik ben blij uit al jullie antwoorden begrepen te hebben dat er zo een goede kans is dat onze witte druif het overleeft. Bedankt daarvoor!

Groetjes Idza

brynnar
door brynnar - Jul 7, 2006 om 23:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Idza,

In tegenstelling tot wat Gerrit beweert, druiven vereisen juist wel een beetje kleiachtige grond. Op zandgrond kan een druif ook groeien, maar dan dien je zorg te dragen voor extra kalk. Waar een druif het wel erg slecht op doet is zure, veenachtige grond.

En nogmaals, in tegenstelling tot Gerrit's bijdrage: kalk is niet zozeer van toepassing op de verkleuring van het blad. Een druif heeft kalkrijke grond nodig. De kalk (calcium) wordt opgenomen door de vruchten zelf en geeft mooiere en lekkerdere druiven op. Met name witte druiven behoeven extra kalk.

Ook Kalium is nodig voor de vruchtvorming. Maar een gebrek aan kalium manifesteert zich ook in de vrom van vergeelde bladeren en ik vermoed dat dit hier het geval is.

Een druif kun je het beste 2-3x/jaar bemesten met speciale druivenmest (waaraan kalk is toegevoegd). Eenmaal in maart, alvorens de plant gaat groeien en tweemaal tijdens de zomer (juni en augustus/september).

Indien je meer informatie wilt hebben, laat dit dan maar even weten.

Mvgr - B

PS @ Gerrit, excuses voor de terechtwijzing, maar ik vond dat ik e.e.a. moest rechtzetten. No offence .

pm
door pmdevos - Apr 22, 2014 om 14:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben half maart een tuinkas geplaatst. In de tuin hadden we vorig jaar een nieuwe druif geplant (Regent), en die hebben we nu eind maart overgepoot in de kas. Vooraf een plant gat gemaakt met daarin wat compost en mest uit een druivenpakket van het tuincentrum, dus ook kalk
Onze tuin heeft zandgrond.
Vrij spoedig begon de druif al uit te lopen en alles leek goed te gaan; de uitlopers zijn nu al zo'n 10 cm lang en het is net of de groei nu stopt en/of trager wordt. Bovendien zijn de bladeren geel geworden en beginnen er bruine plekken in te komen.
Wat kan dit zijn?

Zie de link voor enkele foto's