co
door con.su.ment Jul 6, 2014 om 15:22
Vrije tijd & tuin

Garantie Sparta alleen voor eerste eigenaar

Onlangs een tweedehands Sparta Ion gekocht met maar 100 km op de teller. Ja geluk moet je soms hebben!
Na een probleem met de trapper blijkt echter dat de garantie van twee jaar van de 1e eigenaar niet overdraagbaar is, en ik dus helemaal geen recht op garantie heb, ook niet bij een kapotte accu of elektromotor !

Ik dacht dat het consumentenrecht en de Europese regels voorschrijven dat een fabrikant altijd (minimaal) twee jaar garantie moet geven op een complex product. Het maakt dan toch niet uit van wie je die hebt gekocht of gekregen? Als ik van iemand een stofzuiger krijg voor mijn verjaardag vervalt de garantie toch ook niet gelijk als ik hem krijg? Het is dacht ik voldoende de aankoopbon te hebben, en die had ik.

Bij fietsen van Sparta ligt dus dat anders. Dus nooit een tweedehands Sparta kopen en ook niet als cadeau aan de kinderen geven!

Het blijkt heel ingewikkeld te zijn. Als 2e eigenaar kun je alleen aanspraak maken, als je de zogenaamde Xtra Garantie van 5 jaar aanschaft a 159€ totaal. De eerste schade moet je dan toch nog zelf betalen, of je moet die garantie hebben aangeschaft vóór het defect. Uitkijken dus!

Vervolgens blijkt de informatie van Sparta op internet, via de servicelijn, en die van de dealers ook erg onduidelijk en elkaar tegensprekend. Op internet ( https://www.sparta.nl/onze-fietsen/elektrische-fietsen/hoe-kies-ik-mijn-e-bike/xtra-garantie ) staat alleen, dat de Xtra garantie overdraagbaar na verkoop. Dus niet dat de gewone garantie NIET overdraagbaar is. Ook staat er dat je de Xtra Garantie kan aanvragen tot kort voor het verlopen van de normale 2-jaarlijkse garantie. Dat schijnt dus alleen het geval te zijn voor 1e eigenaars.

Voorts bleek ik mijn fiets te moeten laten repareren bij de leverancier van de fiets, 60 km bij bij vandaan. Mijn eigen erkende Sparta fietsenmaker vertelde mij dat hij namelijk bij reparaties ZELF de kosten voor moet schieten, en pas later terugkrijgt. Hij heeft toen met Sparta gebeld en daar kwam uit dat de 2 jaar garantie alleen voor de 1e eigenaar van toepassing is. Daar gaat mijn dealer zijn gat niet aan branden dus.
Fiets 60 km weggebracht en laten repareren. Zelf betaald, geen mals bedrag, meer dan 100 euro. Xtra garantie aangevraagd bij die dealer, en betaald. Even later krijg ik de papieren te zien en te ondertekenen, en daaruit blijkt dat de Xtra Garantie alleen voor de onderdelen is, en maar zeer ten dele voor de arbeidskosten. Er stond namelijk met pen bijgeschreven (dus bovenop de hele rij kleine lettertjes) dat voor mij (als 2e eigenaar??) slechts een reparatievergoeding van toepassing is van 9 euro per uur (!). Ik heb nog geen fietsenmaker gevonden die het daarvoor doet, maar ik moet ook bekennen dat ik niet op alle goedkopere afwerkplekken heb nagevraagd :-) Overigens vermeld Sparta op hun website wel heel eufemistisch: "* Het reparatietarief van een dealer kan afwijken van de gemiddelde vergoeding. Informeer daarom altijd vooraf bij je dealer." Va

Verder is het dus zo dat een dealer zelfstandig kan besluiten een fiets wel of niet in service te nemen, hij heeft immers niet de fiets geleverd en heeft daar dus ook geen marge op kunnen ontvangen. Dat is toch vrij vervelend als je bijvoorbeeld na de aankoop van een fiets van 2000-3000 euro of meer gaat verhuizen. Het zou toch erg raar zijn als dat met auto's ook zo zou zijn. Ik vraag me dus ook af of dat volgens Nederlands / Europees consumentenrecht wel klopt. Misschien op TV eens aandacht aan besteden?

804 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 6, 2014 om 22:18
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Misschien op TV eens aandacht aan besteden?

vertel dit verhaal op de tv redactie, onderaan bij Contact. Dit is een opbaar forum.

co
door con.su.ment - Jul 6, 2014 om 22:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja.dat heb ik gedaan. Nog even wat geduld hebben dan: "Hartelijk dank voor uw mail! Vanwege onze zomerstop is de redactie momenteel niet aan het werk. Daardoor zijn we nu helaas niet in staat uw mail te lezen. Onze excuses hiervoor. Vanaf zaterdag 6 september gaat Kassa weer van start.
"

zoekster
door zoekster - Jul 7, 2014 om 00:15
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Als er in de algemene voorwaarden van de fabrieksgarantie die bij de fiets is gegeven staat dat de garantie niet overdraagbaar is. dan heeft u inderdaad geen rechten. Dan is de garantie persoonsgebonden geworden. Het is heel ongebruikelijk, maar komt helaas voor. Ik heb wel gelezen dat dit een onredelijk beding kan zijn in de AV, maar daarover zijn de meningen verdeeld..

Het is sowieso jammer dat u dit niet via de eerste koper heeft gespeeld, dan was er niets aan de hand geweest.

Lees dit klik HIER eens door (even scrollen), het lijkt me een goed onderbouwd stuk van Harmen Meijer.

Waarbij hij er ook al op wijst dat recht hebben en recht krijgen nogal ver uit elkaar kunnen liggen.

ma
door marzaan - Jul 8, 2014 om 11:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

U geeft aan dat u adviseert nooit een tweedehands Sparta kopen, maar ik heb nog een tip.
Ook geen nieuwe kopen!!

Bedrijf gaat echt heel slecht met zijn klanten om. Toen ik dit item zag dacht ik wéér Sparta.
Als consument kun je niet eens een klacht indienen.
Fiets is zo gebouwd dat als er iets stuk is het niet gerepareerd kan worden door de dealer en de onderdelen zijn echt heel duur (bij mij is na 4 jaar en slechts 2200 kilometer de motor stuk, kosten 500!! euro)
Als de reparatie dan buiten de garantie valt schepen ze je af met een kleine coulance, onder voorbehoud dat het kapotte onderdeel van Sparta wordt. Volgens mij hebben de dealers ook helemaal niets in te brengen bij Sparta.
Ik denk dat Sparta de kapotte onderdelen na een kleine reparatie in de fabriek weer opnieuw gebruikt.

Er zou idd eens aandacht over de beroerde service van Sparta moeten worden besteed op tv.
Misschien dat ze dan eens respect tonen voor hun klanten.
Kan ook na de zomerstop!

Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen met een elektrische fiets van Sparta gedupeerd zijn, en ik ben ook benieuwd of er veel mensen zijn met enorme reparaties binnen de 5 jaar.

curly
door curly - Jul 11, 2014 om 09:52
162 Antwoorden / 18 Vragen

quote: Dus nooit een tweedehands Sparta kopen en ook niet als cadeau aan de kinderen geven!

Dat garantie niet overdraagbaar is, zal hopelijk nu dit probleem bekend is , effecten hebben op de aankoopmarkt van allerlei fietsmerken.
Jammer, met name een gerenommeerd fietsmerk als Sparta, laat zich nu wel van zijn slechtste kant zien.

Ik hoop dat Sparta zich zal realiseren dat je klanten zo weggejaagd in plaats van bind.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2014 om 09:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De 2 jaren fabrieksgarantie is overdraagbaar!
Wel kunnen ze de 5 jaren extra voorwaarden bij voegen.
Dus iedere 2e hands koper heeft 2 jaren garantie mits bewijs er bij zit.

Maar... een dealer hoeft niet de garantie van collega dealer over te nemen!
De reparatie vandaag en over enkele weken geld.
Dan mag deze wel tegen betaling dit uitvoeren en zodra hij het geld heeft U weer terug betalen.

Wel zou ik gezien het aantal klachten de extra garantie voorwaarden nalezen, zit de accu daar ook bij?
Omdat meestal deze minder als 5 jaren mee ging zou ik afhankelijk van beperkingen en uitsluitingen deze pas afsluiten.

alfatrion
door alfatrion - Jul 13, 2014 om 11:50
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Garantie is overdraagbaar per cessie, maar alleen als dit niet uitgesloten is in de voorwaarden. U heeft nog steeds wel rechten, alleen daarvoor moet u zijn bij de gene van wie u het product heeft gekocht. Die moet dan met de fiets in de weer.