Garantie van een gewonnen artikel op veilingsite.
In april 2018 een windscherm "gewonnen". Een paar maanden geleden werkt het oprolmechanisme ineens niet meer, veer gesprongen waarschijnlijk.
Ik heb contact opgenomen met de veilingsite, filmpje gestuurd met het probleem.
De aanbieder doet geen naleveringen en ook geen reparaties. Vakantieveilingen komt nu uit coulance met de volgende oplossing: de helft van het veilingbedrag kan ik terugkrijgen en een kortingsbon van € 10 van de site. Het windscherm heeft een waarde van ca. € 150 en ik heb € 52 betaald. Voor €25 + 10 kan ik dus geen nieuw windscherm kopen... Wie is er nu uiteindelijk aansprakelijk en wat kan ik het beste doen?
De term "winnen" bij een veiling betekent niet meer en niet minder dat u het hoogste bod gegeven heeft en dus de koper wordt. Niks 'gewonnen' dus. Ergo, de veiligsite is geen winkel echter een verkoopkanaal, niet meer en niet minder, dus ook niet aansprakelijk voor garantie's enz. Dat u nog € 35 heeft kunnen krijgen is meegenomen. U heeft € 52 betaald en heeft een waarde van € 150, u dacht toch niet dat u of een nieuw artikel of € 150 zou gaan krijgen?
Wat u het beste kan doen? Accepteren en wees blij met die € 35,00, de veilig site is niet aansprakelijk, immers die heeft het artikel nooit 'ingekocht' maar alleen voor anderen verkocht.
Dus u hebt een jaar met dat ding gedaan en toen ging hij kapot. Het is ook nog maar de vraag ofhet ern garantiekwestie zou zijn. Maar ik zou zeggen, maakt dat oprol mechanisme eens open. Maar u hebt voor € 17,00 ern heel jaar uit de wind gezeten.
Koop uw spullen in het vervolg via de normale kanalen.
Herstel: mijn eerdere reactie blijkt foutief, zie https://ictrecht.nl/2013/12/13/nieuwe-consumentenwetgeving-in-2014-wat-betekent-dat-voor-webwinkels-deel-2/
Dat neemt niet weg dat ik de houding van vakantieveilingen.nl in deze kwestie wel coulant vind en ook mijn adies is: accepteren.
Recht hebben betekent niet altijd ook recht krijgen en om het recht te krijgen zal dan mogelijk een vorderingsprocedure nodig zijn die ook kostbaar kan zijn.
Bovendien kan in deze ook sprake zijn van 'de aanvaardbare levensduur' en kan/mag rekening worden gehouden met afschrijving.
De consumentenwetgeving is bij veilingen wel van toepassing.
@TIJGER1, dank voor de opmerking. Ik heb mijn reactie aangepast met een m.i. adequate verwijzing.
De consumentenwetgeving is wel van toepassing. En ook Vakantieveilingen is aan te spreken, maar zoals eerder gezegd, het is de vraag nog maar of het probleem wel onder de garantie valt. Ik zou daar voor die € 17,00 geen moeite meer doen.
https://ictrecht.nl/2017/06/22/online-veilingen-regels-aandachtspunten/
Je schade is €52. Op windschermen krijg je meestal 2 jaar garantie. Je hebt het windscherm 1,5 jaar gebruikt en krijgt bijna de helft van de waarde terug.En daarboven op nog een kortingsbon.
Maak het oprolmechanisme open en ga naar de bouwmarkt voor een nieuwe veer.
Welke veilingsite was het en wat voor veiling was het? Bij een faillisementsveiling staat u met lege handen, immers bestaat het bedrijf waar u het gekocht hebt niet meer. Als het een commerciele veiling is, dan moet u aankloppen bij de verkoper. U hebt dan gewoon recht op garantie.
Ik denk dat je tevreden moet zijn met de aangeboden 35,- Volgende keer gewoon bij een normale winkel kopen. Dubbeltje eerste rang verhaal.
Of goedkoop op een veiling kopen en het risico nemen dat er iets kapot gaat waar je geen garantie op krijgt. In heel mijn leven heb ik misschien 2 of 3 keer aanspraak moeten maken op garantie. Alle andere aankopen gingen gewoon niet defect binnen de garantietermijn. Dan kan je best wel het risico nemen als de prijs laag genoeg is.
Wat u het beste kunt doen? Voortaan spullen bij een normale winkel kopen.
Was(is) mijn idee ook. Een gewone goede webwinkel kan natuurlijk ook.....
Topantwoord
Consumentenrecht is gewoon van toepassing op veilingen van nieuwe producten. Alleen bij tweedehands producten en faillissementsveilingen geldt deze bescherming verminderd of helemaal niet.
Van een windscherm kun je onder normale omstandigheden verwachten dag deze langer dan een jaar, anderhalf jaar mee gaat.
TS heeft dus recht op deugdelijk herstel, vervanging of ontbinding van de overeenkomst tenzij de verkopende partij aan kan tonen dat het defect is ontstaan door onjuist gebruik van het artikel.
Het scherm is ouder dan 6 maanden, TS zal dus moeten aantonen dat het probleem bij normaal gebruik ontstaan is.
En hoe komt het windscherm bij de leverancier? Het gaat nu nog maar om €27.
Dat is bij garantie het probleem van de verkoper. De koper word beschermd door de wet.
Deze les ter harte nemen, nooit meer via zo'n site denken een slaatje te kunnen slaan, en gewoon naar een winkel of 'normale' webwinkel gaan.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Bol heeft mijn koffie apparaat zoek gemaakt. had volgens bol naar philips, gemoeten, en wil het niet vergoeden
Aan Bol.com Pakketweg 2 5145NG Waalwijk Mijn Koffiemachine lekte van onderen . Philips Saeco Grand Aroma sm 6585/00. Gekocht 3 Januari 2024 met 2 j garantie. Volgens u had het naar Philips reparateur gemoeten !, maar van hun nooit geen label met adresgegevens gekregen. De antwoorden van jullie service en contact staan hieronder Volgens hun wordt het als verloren beschouwd. Wat h ... Lees meer
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Koken op gas of inductie
Dear forum members,
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose?
Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible).
Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Populair in Vrije tijd & Tuin
Buurvrouw heeft heg verwijderd
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie) Lees meer
Woningbouw haalt beschutting weg
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden.
Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
kattenverjagers, werkt dat?
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin.
Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet!
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer