GG
door GGJ Jun 15, 2022 om 14:47
Vrije tijd & tuin

'Garantie verlopen' na meerdere verkeerde oplossingen binnen garantietermijn?

Ik heb een korte vraag met een lange aanloop (zie hieronder): kan een bedrijf zich na het verlopen van de garantietermijn ontdoen van de garantievoorwaarden, als je ruim binnen de garantietermijn meerdere malen problemen met het product hebt gehad, die steeds niet zijn opgelost? Hebben mensen tips hoe om te gaan met de onderstaande situatie? (Probleem > niet structureel verholpen > nog steeds probleem > niet structureel verholpen > probleem > sorry, maar nu zit uw garantietermijn erop).

In 2019 hebben we tuinmeubelen (tuintafel en -stoelen) gekocht bij Buitenhof Tuinmeubelen. Na de eerste regenbui het volgende probleem: de tafel 'lekte' en de stoelen en stoelkussens kregen daar vervelende vlekken van. Bij navraag werd ons verzekerd dat dit alleen de eerste dagen zou zijn. Bijna een jaar later hebben we echter nog steeds contact over het feit dat de tafel bleef 'lekken'. We kregen netjes kosteloos 'cleaners' om de stoelen en kussens mee schoon te maken. Na een tijd is het lekken van de tafel gestopt, maar de kussens bleven vervelende bruinige vlekken krijgen/houden (alsof ze al jaren buiten liggen), ondanks het gebruik van de cleaners. Ook had het spul in de cleaner roze strepen op de stoelen tot gevolg. Om die reden hebben we opnieuw contact gehad, waarna een monteur is gekomen, die de stoelen en kussens zelf nog maar eens heeft behandeld met cleaner. Gevolg was dat we voor korte tijd geen (of eerder: minder duidelijke) vlekken meer hadden. Omdat het mailcontact tot dan toe steeds niet tot structurele oplossingen leidde, hebben we het contact per telefoon voortgezet. Ook hierop zijn geen echte oplossingen gekomen (nog meer cleaner; advies om kussens in de was te doen: echter hebben we bij vrienden met vergelijkbaar probleem gezien dat dat het probleem alleen maar verergerde). We hebben de strijd een tijdje gestaakt (het was Corona, dus weinig bezoek over de vloer om je te schamen voor de bevlekte stoelen en kussens) en in mei van dit jaar hebben we de 'strijd' weer opgepakt met een mailtje. Daarop kwam de toch wel stuitende reactie: uw garantie is verlopen (dat klopt: die was toen met 1 of 2 dagen verlopen). Daarop gereageerd met een stevige e-mail met de boodschap dat de klachten die we binnen garantietermijn hebben gecommuniceerd nog steeds niet zijn opgelost. Daarop kwam een reactie met opnieuw het bericht dat de garantie was verlopen, maar dat we voor een deel van het aankoopbedrag (40%) iets nieuws mogen uitzoeken in de winkel (tegen inname van de stoelen). Dit is voor ons geen oplossing. Opnieuw een poging gedaan om te bellen, waarin wordt toegezegd dat we zouden worden teruggebeld. Nadat dat al 1,5 week niet gebeurd was, vandaag opnieuw gebeld. Reactie in het kort: 'nadat de monteur is langs geweest, hebben we tot mei 2022 niet meer van u gehoord'. Van de telefoongesprekken die we daarna nog hebben gevoerd, kunnen de medewerkers helaas niets terugvinden in het systeem. Het bedrijf wil de kussens omruilen voor nieuwe kussens, waarbij we zelf 1/3 van het bedrag + de kosten voor de gestegen prijzen van de kussens moeten betalen. Dit is namelijk het garantiebeleid van het bedrijf wanneer klanten tussen 2 en 3 jaar na aankoop aankloppen. Dat we al sinds aankoop met dit probleem worstelen en dat het steeds niet structureel is opgelost, doet er blijkbaar niet toe. En dat we na komst van de monteur nog meerdere keren telefonisch contact hebben, kan het bedrijf niet in zijn systeem terugvinden, dus dat 'telt' niet. Uiteindelijke uitkomst is een zeer frustrerend telefoongesprek, een medewerker die maar blijft aangeven dat dít is wat ze kan aanbieden, de opmerking dat we verdere klachten of vragen maar per mail moeten stellen en bovenal een machteloos gevoel. Ook voor de roze strepen op stoelen moeten we maar een mailtje sturen.

1488 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 15, 2022 om 14:59
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Kunnen wij ergens de garantievoorwaarden van het bedrijf terugvinden?

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 15, 2022 om 15:02
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Tuinmeubelen en kussens kunt u het beste beschermen door ze af te dekken bij regenverwachting.

GG
door GGJ - Jun 15, 2022 om 15:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Mahadma: https://www.buitenhof-tuinmeubelen.nl/klantenservice/garantie-en-reparatie/

mahadma
door mahadma - Jun 15, 2022 om 15:30
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Gekocht  in 2019, dus NU 2022 is jaar 3 of 4 van de garantie, (= 1/3 of 2/3 afschrijving {hangt van de koopdatum af} volgens garantievoorwaarden.) komt neer op aftrek 60% die u geboden is.

GG
door GGJ Jun 15, 2022 om 15:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik. Het gaat er echter om dat we al sinds aankoop (dus ruim binnen de garantietermijn) problemen met het product hebben, wat na jaren nog steeds niet afdoende is opgelost. Dus mijn vraag: Kan een bedrijf zich verschuilen achter het verlopen garantietermijn, terwijl het bínnen de garantietermijn meermaals het probleem helemaal niet heeft opgelost?

1paul
door 1paul Jun 15, 2022 om 16:50
3188 Antwoorden / 0 Vragen

NEE

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 15, 2022 om 15:35
11545 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - Jun 15, 2022 om 16:28
6599 Antwoorden / Vragen

Wat wil je? Een hele nieuwe tuinset inclusief kussens?
Wat mij verbaast is het volgende;
Je koopt een nieuwe tuinset, laat zelfs de kussens in de regen liggen en de tafel lekt op de stoelen en kussens. Je krijgt cleaners om het probleem op te lossen.
Maar ondanks dat de tafel in de regen nog steeds aflaat, laat je de stoelen met kussens onder de tafel staan. Waarom niet even weggezet in de regen
Want dat kan een probleem worden bij een klachtencommissie. Van een klant mag je verwachten dat hij maatregelen neemt om verdere schade aan stolen en kussens te voorkomen. Je had 3 jaar geleden ook kunnen zeggen dat de tafel niet voldoet aan de normale eisen voor het gebruik en een vervangende tafel kunen vragen of de koop kunnen ontbinden.
Maar je hebt alles kennelijk op zijn beloop gelaten en gaat na 3 jaar weer klagen.
Dan zit je met ook nog eens met de vraag, hoelang zo'n tuinset meegaat.
De garantie gaat volgens de CBW voorwaarden met nog 1 jaar extra van de winkel las ik in de voorwaarden.
https://www.cbw-erkend.nl/garanties-wonen

marita5
door marita5 Jun 15, 2022 om 19:57
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 ,

Garantietermijn
Standaard heeft u via de CBW een garantietermijn van 2 jaar. Buitenhof verlengt de CBW garantietermijn echter met een extra jaar. U heeft bij ons drie jaar garantie met in het laatste jaar een afschrijving van 1/3e

panter22
door panter22 Jun 16, 2022 om 08:08
6599 Antwoorden / Vragen

2@marita5, heb ik gelezen. Maar in het hele verhaal staat de volgende zin:
Daarop kwam de toch wel stuitende reactie: uw garantie is verlopen (dat klopt: die was toen met 1 of 2 dagen verlopen).
en:
Daarop kwam een reactie met opnieuw het bericht dat de garantie was verlopen, maar dat we voor een deel van het aankoopbedrag (40%) iets nieuws mogen uitzoeken in de winkel (tegen inname van de stoelen). Dit is voor ons geen oplossing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2022 om 16:44
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullenop al gegeven antwoorden deze info (waarvan enkele verwijzingen dubbel zijn) m.b.t. de wettelijke garantie met nadrukkelijk de aantekening dat het aan u is om te bewijzen dat oorzaak aan de gekochte producten ligt. Een e-mail met bericht dat de garantie is verlopen is in  ieder geval onjuist omdat men overduidelijk de wetgeving in deze negeert.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen nu kennelijk sprake kan zijn van niet naleven van  de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM  tenslotte kunt u ook deze benutten: www.klachtenkompas.nl

1paul
door 1paul - Jun 15, 2022 om 16:53
3188 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft een non-conform produkt, en kunt nu de koop alsnog ontbinden waarbij u terug gezet moet worden in de situatie zoals deze was voor aankoop, dit wil zeggen, u levert de goederen in en krijgt daarna uw geld terug.

lees even op het www hoe t ehandelen, zijn zat voorbeeldbrieven zo hier en daar, let daarbij ook op het voortraject!

sw
door swat1500 - Jun 15, 2022 om 19:10
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen sprake van een garantieclaim maar van gevolg schade. Doordat de tafel kennelijk lekte heeft u schade aan uw kussens.
De garantie claim betrof uw tafel maar die "lekt" niet meer.
Vraag blijft dan in hoeverre verdere schade had  kunnen voorkomen. Door de stoelen onder de tafel te laten staan wetende dat deze lekte en vlekken veroorzaakte heeft u wellicht te weinig gedaan om verdere schade te voorkomen.
Gezien de verstreken tijd is het aanbod van nieuwe kussens onder bij betaling van meer kosten niet heel onredelijk.