mhofman
door mhofman Aug 24, 2010 om 15:41
Vrije tijd & tuin

Gat in vijverfolie

Was aan het werk in de vijver wat wegknippen en ja hoor oen die ik ben een gaatje in het vijverfolie geknipt.ongeveer 2cm lang.Zit bovenaan de vijver dus niet diep maar ja water stroomt wel weg.Iemand een idee hoe te plakken.Heb er een zware kei opgelegt en schijnt te helpen.Maar gat moet wel dicht Iemand tip bvd mhofman

30984 17 Rapporteer

mhofman
door mhofman - Aug 24, 2010 om 16:52
530 Antwoorden / 93 Vragen

Zal er morgen mee aan de slag.Waterpeil laten zakken enz. bedankt en ja ik baal.

snah
door snah - Aug 24, 2010 om 19:12
654 Antwoorden / 61 Vragen

Als de folie niet strak gelegd is kan je het stuk met het gat voorzichtig iets omhoog trekken zodat het gat boven het wateroppervlak komt te liggen daarna een stukje duck tape op het gat . wel eerst de vijver zoveel als mogelijk is leeg laten lopen .
Hans

robert11
door robert11 - Aug 24, 2010 om 20:20
310 Antwoorden / 25 Vragen

Gebruik a.u.b. geen siliconenkit! het werkt niet op de vijverfolie!!!
U kunt beter een heel klein stuk vijverfolie halen en de speciale zwarte lijm. Eerst water laten zakken uiteraard, rond het gat schoonmaken en schuren. Indien u nog primer heb, deze aanbrengen op een stuk van 5 X 5 cm en dan pas met de lijm werken. De stuk folie van 5 X 5 cm plakken, laten drogen en u vijver is morgen weer klaar voor gebruik!
De kleine stuk folie zou u misschien gratis krijgen, maar de lijm niet. Deze is vrij duur!
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?categoryID=464&merk=SOUDAL%20LIJM&nop=1
Succes....

zu
door zuidlimburg - Aug 25, 2010 om 22:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon bison tix gebruiken, ergens wat overtolige folie weghalen 1.5 cm groter als lek hiervan de achterzijde en lek vijver schoon en droog maken eventuweel iets opruwen (met schuursponsje) insmeren met bison tix ca 5 min. laten aandrogen (mag niet meer aan vingers plakken) en op elkaar drukken.
ook na jaren is deze plek nog lekvrij.

ru
door ruitenboer - Aug 26, 2010 om 01:26
64 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor soort vijverfolie is het? Bovengenoemde oplossingen gaan uit van PVC (landbouwplastic) folie.
Echter ook veel gebruikt is EPDM. Dit is niet te lijmen met bovengenoemde oplossingen maar bv wel met http://www.geotop.nl/lijmen-en-toebehoren.html .
Overigens zo maar een merk. Neem voor de reparatie een stuk met flinke overmaat. Voor jouw kleine gaatje is een stukje van 40x40 een duurzame oplossingen. EPDM kan ver uitrekken. Tot 400% van zijn normale afmetingen. Maar EPDM heeft ook een natuurlijke krimp (ca 1%) in de loop der tijd.

mhofman
door mhofman - Aug 26, 2010 om 17:12
530 Antwoorden / 93 Vragen

Allemaal bedankt voor tips en antwoorden.Wat voor folie het is weet ik niet maar wel voor de vijver en vrij dik.Zal een stukje meenemen naar winkel en met de hulp van jullie moet het goed komen.Kan nu niet veel doen niet erg droog hier.Nogmaals bedankt en laat die rode duimen zeg gewoon wat fout is kan iedereen zijn voordeel mee doen groet mhofman.

robert11
door robert11 - Aug 26, 2010 om 18:20
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=mhofman schreef op donderdag 26 aug 2010, 17:12]Allemaal bedankt voor tips en antwoorden.Wat voor folie het is weet ik niet maar wel voor de vijver en vrij dik.Zal een stukje meenemen naar winkel en met de hulp van jullie moet het goed komen.Kan nu niet veel doen niet erg droog hier.Nogmaals bedankt en laat die rode duimen zeg gewoon wat fout is kan iedereen zijn voordeel mee doen groet mhofman.

Ik was vrij verbaasd over de rode duimen hier en der......
De bestaande vijver (4X3 meter breed en 2,20 meter diep) van mijn neef hebben we groter gemaakt en hebben de noodlottige verlijmig moeten maken. In principe hetzelfde als een gaatje dicht maken. Wij hebben geen enkele waterverlies, en alles is keurig volgens de normen gebeurd. Wel is gebruikt van degelijke dure lijm (naam kwijt) en de EPDM folie is hetzelfde als er in de oorspronkelijke vijver was!
Gezien mijn neef een fervent kooiliefhebber is en met zijn kooien show loopt en alles keurig in de gaten houdt, ga ik van uit dat zijn methode de beste is....

edrick3
door edrick3 - Sep 2, 2010 om 17:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mhofman.

Van de site van huistuinkeuken:

Repareren
Ben je er zeker van dat het om een lek gaat, markeer de plek en repareer het met een reparatieset die bij het tuincentrum of de vijverspecialist verkrijgbaar is. Let wel op van welk materiaal de vijverfolie gemaakt is. Laat het waterpeil zakken tot onder de gemarkeerde plek en maak het materiaal rondom het lek goed droog. Ruw het op en repareer het met de set. Het is verstandig om bij de aanschaf van de reparatieset een stukje van dezelfde folie mee te nemen.

Kijk ook even hier

Suc6

kiran
door kiran - Sep 2, 2010 om 17:07
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@mhofman

Er zijn reparatiekits in de handel. Maar heb ook een aardig linkje gevonden, zou er eens naar kijken. Deze meneer beweert dat die kits voornamelijk bestaan uit contactlijm die niet goed uitzetten/krimpen bij warm/koud weer.

Hij gebruikt silicone kit.
Ook ff de Google erbij nemen en intikken: vijverfolie repareren.
Klik hier voor de benodigdheden en behandeling.

Succes! Zal balen zijn!

mhofman
door mhofman - Sep 2, 2010 om 17:08
530 Antwoorden / 93 Vragen

Vijver is weer als vanouds dankzij jullie advies en antwoorden.BEDANKT mhofman

ca
door carladonald - May 10, 2014 om 16:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

De gaten in mijn vijverfolie gerepareerd met loodband met bitumen. Normaal gebruik ik de loodband voor reparatie van mijn zinken goot. Eerst de vijver leeg gepompt, de folie rond het gat goed schoongemaakt, de loodband rond geknipt met ruime overlap en goed aangedrukt. Na een jaar is mijn vijver nog steeds niet lek. Het loodband met bitumen is te koop bij alle doe het zelf zaken in verschillende breedtes en lengtes. Ik betaalde € 12,50 voor 10 meter.

mhofman
door mhofman - May 10, 2014 om 16:37
530 Antwoorden / 93 Vragen

Deze vraag is al een paar jaar oud en mijn vijver is prachtig .
Maar misschien nog een tip voor sommige vijver bezitters is echt balen als zoiets gebeurt.

mhofman
door mhofman - May 10, 2014 om 18:45
530 Antwoorden / 93 Vragen

Trouwens lood in vijver ?
Lijkt me niet de beste oplossing.
Gewoon ducktape hielp hier.

door 0110klm48 - Jun 26, 2014 om 16:23
3 Antwoorden / 4 Vragen

Beste mhofman,
Hoe hebt u nu uiteindelijk uw vijver gerepareerd?
Ik heb er een scheurtje in van +/- 5 cm.
b.v d voor de reactie.

mhofman
door mhofman - Jun 26, 2014 om 16:34
530 Antwoorden / 93 Vragen

Mijn vijver weer prachtig en lekt niet meer al jaren niet gezien de tijd dat ik de vraag stelde.
Ducktape dus met wat stenen erop kon hier gemakkelijk en zit er nu nog wel planten die er nu overheen groeien dus de wortels helpen ook.
KLM 48
Had geluk dat hij bovenin zat dus kon er gemakkelijk bij een paar cm water weg.

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2014 om 16:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mhofman,

.....Mijn vijver weer prachtig en lekt niet meer al jaren niet gezien....

Fijn dat het geen problemen meer gegeven heeft.

Met vr.gr.

mhofman
door mhofman - Jun 26, 2014 om 16:58
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dank edrick3
Gaat prima hier!!
Kikkers salamanders padden zit allemaal in of bij de vijver geen pomp hier gewoon veel zuurstofplanten erin met een pomp gaan de salamanders in de gehaktmolen.
Ook de vissen hebben het na de zin.
GENIETEN!!!