Wi
door Wintertje0 Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze een zakelijkcontract zijn aangegaan en hierop geen bedenktijd geld. Nu heb ik dit opgezocht en lijken ondernemers inderdaad geen bedenktijd te hebben.

Echter mijn ouders zijn beide gewoon in loondienst. Iemand een zakelijkcontract verkopen maakt iemand nog geen ondernemer zou ik dan denken. Tevens een vreemde praktijk om een zakelijkcontract aan een consument te verkopen. Wat is hier wijs?

2558 10 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 24, 2024 om 21:44
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kan dus niet! Men had nooit een zakelijkl contract kunnen en mogen aanbieden indien er geen sprake is van een onderneming.en er dus ook geen KvK inschrijving is. Uw vader is klaarblijkelijk in een agressieve verkoper getrapt. In ieder geval is m.i de overeenkomst onwettig en en/of onrechtmatig en is er srake van misleiding.

Hoe dan ook is al aan de orde of uw vader er voor heeft getekend en indien het uitsluitend telefonisch is gegaan zal ook dat niet het geval zijn . Zie in ieder geval dit: https://www.wetrecht.nl/9-manieren-om-van-een-getekende-overeenkomst-af-te-komen/ en dat kunt u ook lezen als: hoe kom ik van deze overeenkomst af.

Ook deze info is bruikbaar: https://radar.avrotros.nl/artikel/slachtoffer-van-agressieve-energieverkoop-via-telefoon-zo-kom-je-er-vanaf-55060  en deze en lees dan ook: onrechtmatig i.p.v. ongewenst (onrechtmatig omdat er m.i. ook sprake is van misleiding. https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/ongewild-energiecontract-afgesloten  Zie ook nog deze  Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl om eventueel nadere hulp te krijgen en indien uw vader een rechtsbijstandsverzekering heeft, schakel dan de verzekeraar in.

Aaanvullend: M.b.t. ACM resp. consuwijzer zie ook dit: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/agressieve-misleidende-verkoop-van-energiecontracten-meld-het-bij-acm-consuwijzer

Wi
door Wintertje0 Apr 24, 2024 om 22:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Het contract is al bevestigd begrijp ik via een per mail toegestuurde link. Mijn vader gaat morgen bellen met het argument dat hij geen ondernemer is, eens kijken wat dat oplevert. Ze hebben in iedergeval een rechtsbijstand verzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 25, 2024 om 09:53
16867 Antwoorden / 202 Vragen

De rechtsbijstandverzekeraar dus inschakelen en het lijkt mij dat hij dat nu ook meteen moet doen en niet eerst afwachten wat de leverancier als antwoord geeft.

anduril
door anduril May 1, 2024 om 11:28
167 Antwoorden / 1 Vragen

@WINTERTJE0.  Niet bellen ter voorkoming van welles-nietes gezeur.  Begin vast een dossier op te bouwen door betwistingen schriftelijk of per e-mail te sturen.  Later kan je er profijt van hebben.  Rechtsbijstandverzekering is beter, maar die moet je vader dan wel hebben.

anduril
door anduril May 1, 2024 om 11:31
167 Antwoorden / 1 Vragen

@WINTERTJE0. Nog gevonden op internet:
"Sloot u het contract via de telefoon? Dan is het energiecontract pas geldig als u schriftelijk akkoord hebt gegeven: op papier, per e-mail of via internet. Gaf u dit niet? Dan hebt u geen contract afgesloten en hoeft u niets te betalen aan de leverancier. Hij mag u als klant niet overnemen."

marita5
door marita5 - Apr 25, 2024 om 05:25
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wintertje0,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel ( scroll naar beneden onder : zakelijk contract gekregen voor mijn woonhuis )

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energiecontracten/energiecontract-vernietigen-of-annuleren.

ne
door neodutchio - Apr 25, 2024 om 07:43
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Om een zakelijk contract te kunnen krijgen zullen uw ouders een zaak moeten hebben. Dus een KVK inschrijving en een bedrijfspand waar de energie geleverd word. Voor leveren in een woonhuis geldt gewoon het consumentenrecht.

Mochten uw ouders wel een KVK nummer op hun adres hebben (eenmanszaak of bv penningmeester van een vereniging), dan nog geldt dan het consumentenrecht.

Av
door AvR21057 May 1, 2024 om 11:34
14 Antwoorden / Vragen

Nu ken ik iemand die standaard de post voor de VVE ontvangt en dit ook kenbaar gemaakt heb gemaakt bij de afzender, de KvK en de VVE zelf. Maar ze blijft de post ontvangen. Ze heb nu een zakelijke abonnement op Ziggo genomen wat goedkoper blijkt te zijn en waar ze ook geen zaak heb. Het kan dus wel.

1paul
door 1paul - Apr 25, 2024 om 08:23
3161 Antwoorden / 0 Vragen
Wi
door Wintertje0 - Apr 26, 2024 om 00:10
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Mijn ouders hebben vandaag telefonisch contact gehad met de klantenservice. Die hebben toegezegd de overeenkomst te annuleren en hoervan een bevestiging te sturen. De bevestiging is nog niet binnen dus hier is vanavond og per mail opnieuw voor gevraagd. Afwachten wat er morgen als antwoord terug komt.

la
door lagerweij - Apr 27, 2024 om 15:42
32 Antwoorden / 1 Vragen

IK ben zzp-er met een normale energie overeenkomst bij Vattenfall. Wordt gebeld namens Vattenfall ik kan een zakelijke overeenkomst krigen scheelt bijna € 125 per maand. Beetje warrige mevrouw maar ik krijg een bevestging op briefpaper van Vattenfall. Blijkt dat ik later 2 contrcaten heb bij Vattenfall; een particulier en een zakelijk contract. Het duurde meerdere uren voordat dat uitgezocht was. Bij dat zakencontrcat moest mijn 3jarig prive contract wel eerst geannuleerd worden met een forse boete,. dat had die warrige dame niet verteld. Ik heb dat zakencontract na veel gedoe laten annuleren zonder boete na mijn grote bezwaar. Blijkt dat ook Vattenfall een bedrijf inhuurt om, ik denk via KvK, zakencontrcaten aan te bieden, en die maken er een potje van. Dus opgepast je komt van de regen in de drup.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 27, 2024 om 17:59
2071 Antwoorden / Vragen

Het kan niet vaak genoegen gezegd worden, nooit nooit nooit ook maar luisteren naar telefonische aanbiedingen, om over lieden aan de deur maar te zwijgen. Iedereen die denkt, maar wie weet loop ik wel wat mis, jij bent precies de doelgroep, bang wat te missen, dat zijn de mensen die ze moeten hebben en die ze feilloos manipuleren.

Om het heel bijbels te zeggen; de mens heeft geen grotere zonde dan inhaligheid en dat is wat je belet onmiddellijk op te hangen want eigenlijk weet je ook wel dat ze geen geweldige aanbieding hebben. Geweldige aanbiedingen verkopen zichzelf, daar hoeven ze niet voor te bellen.

Wi
door Wintertje0 - Apr 30, 2024 om 17:58
2 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels hebben mijn ouders een opzegboete doorgestuurd gekregen dus de persoon van de zakelijke tak van dezelfde energieboer notabenen is zijn afspraak niet nagekomen dat hij het zakelijke contract zou annuleren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 30, 2024 om 18:15
2071 Antwoorden / Vragen

Dan zou ik echt heel snel in actie komen want die boete is één ding maar wees niet verbaasd als de tarieven hoger blijken dan ze nu betalen. De truc is een gunstig voorschot vragen dat helemaal niet gebaseerd is op de verbruiksprognose en dan denken mensen dat valt mee. En weer opzeggen is ook direct kassa.

marita5
door marita5 May 1, 2024 om 07:44
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@winterjeo , welke energieleverancier is dit ? neem eens contact op met acm https://www.consuwijzer.nl/contact

wi
door wilhelmina59 - May 1, 2024 om 09:02
516 Antwoorden / 0 Vragen

Opzegboetes zijn standaard in de software van het rekenprogramma  ingebouwd. Er moeten extra handelingen worden uitgevoerd om die eruit te halen.
De leverenancier mocht eens een cent tekort komen. Soms Eneco als leverancier?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 1, 2024 om 09:23
2071 Antwoorden / Vragen

Opzegboetes zijn gewoon de logische consequentie van contractbreuk, verbreek je je contract ben je die oozegboete verschuldigd. Wat heeft dat te maken met een rekenprogramma?

wi
door wilhelmina59 May 1, 2024 om 10:50
516 Antwoorden / 0 Vragen

Fout met hoofdletters.
Het mijne is zonder toestemming beeindigd door een derde partij en heb werkelijk alles zelf moeten regelen inclusief HERAN en of ze AUB de onterecht berekende boetes wilden terugbetalen(heeft een jaar geduurd).
Waarom? O je bent maar een particulier contraktje en daar gaan wij geen aandacht/energie in stoppen.
Toen werd mij ook medegedeeld dat dat de boetes er standaard in zitten en alleen de extra handelingen deze eruit haalden.