al
door alida43 Sep 14, 2007 om 17:21
Vrije tijd & tuin

Grammofoonplaten

Hoe kan ik oude grammofoonplaten het beste reinigen,eventueel een onevenheidje verhelpen

23815 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2007 om 18:11
16900 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich is reinigen zeer eenvoudig: insmeren met een afwasmiddel en daarna goed afspoelen met handwarm water. Ik maar mijn vinyl en ook tweede hands aangekochte platen altijd op die manier schoon. Laten drogen/afdeppen met keukenpapier. Oneffenheden verhelpen is lastiger en gaat niet, als er vuil in de groeven zit en u bedoelt dat dan kunt u ook de plaat na het afspoelen eerst een keer nat draaien. U hoort dan ook minder ruis en als u een beschadigde plaat wilt opnemen met minder ruis, dan ook nat maken.

poltol
door poltol - Sep 14, 2007 om 19:17
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Aanvulling op @gerrit. Ik doe afwas verdund ongeveer half afwas en de rest water in een oude spuitfles van reinigings middel. Fles wel eerst hel goed schoonspoelen. Dan spray ik de LP's. Even laten intrekken en afspoelen in de wasbak die gevuld is met schoon lauw  water. Onder de kraan is link omdat het te warm kan worden, en dat is niet goed voor de platen en de hand die ze vasthoudt. Het vuil/oneffenheden krijg je er erg moeilijk af soms wil het wel helpen als je tijdens het afspoelen, onder water, een beetje wrijft met een nat stuk niet pluizend keukenrol.

Veel succes, Poltol

ge
door geugjes - Apr 6, 2008 om 17:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

dat reinigen is ok. Alleen kan dat meestal niet met 78-toerenplaten, omdat de schellaklaag in de plaat dan gaat uitzetten. Nat afdraaien van 45- en 33-toeren platen kan ook goed werken. De firma poort uit Leeuwarden levert daar materiaal voor. Een vinyl-correctie, die ruis, tikken en rumble van de pickup zal verwijderen kan alleen via de computer met een daarvoor geschikt programma (bv soundforge) gebeuren. Het resultaat wordt zo wel fantastisch. Bovendien kan je een 78-toerenplaat, natuurlijk alleen met een daarvoor geschikt element, op 45 toeren afdraaien en via dat programma omsamplen naar de juiste snelheid en toonhoogte met alle vinyl-correcties erbij.

succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2008 om 17:48
16900 Antwoorden / 202 Vragen

78 toeren platen zijn met lauw water evengoed te reinigen. Goed afdeppen met keukenpapier, maar dat geldt ook voor vynyl.

lu
door lupus - Jun 11, 2011 om 13:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Um.. niet om het een of ander... maar afwasmiddelen zijn niet gezond voor uw vinyl evenals gewoon kraanwater (hoog kalkgehalte, dus mineraal, dus 'vuil')

De elpee heeft een groot oppervlak en is dus gevoeliger voor beschadigingen tijdens 'handling'.

Beste is om je platen zeiknat af te draaien met 70 of 90% alcohol. Dat haalt het geluid omhoog en onderdrukt tikjes en krasjes en maakt de groef schoon. Naast de alcohol mag je ook demi-water (gedemineraliseerd water) gebruiken.

Let op! De alcohol kán er voor zorgen dat het 'zetting' van je naald aantast (is vastgezet met hechtlak in de fabriek) zodat je diamant er vandoor kan gaan tijdens het draaien!

Simpele procedure:

Giet wat alchohol op de draaiende plaat aan de binnenkant, door de snelheid zal de alcohol uitlopen naar buiten over de rest van het vinyl.

Neem een velours borstel en houdt die lichtjes op de draaiende plaat.

Herhaal bovenstaande handelingen maar laat nu de naald zakken op de natte plaat... Als het goed is heb je nu goed geluid en na het afspelen een vuile naald met 'baard'.

De 90% alcohol verdampt helemaal en je houdt een schone plaat over. Meteen terug in de hoes en klaar.

Ik heb ooit de fout gemaakt door de alcohol te verwisselen met ammonia! Ammonia bijt vinyl uit! NIET DOEN DUS!. Spiritus maakt platen VET en dus gaat de geluidskwaliteit achteruit en je houdt een waas over na het schoonmaken.

au
door audioman - Aug 28, 2014 om 15:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees een hoop foute tips die hoewel goed werken op den duur de platen aantasten.

Vinylplaten reinigen met speciale reinigingsvloeistoffen, mijn tip: kop een Knosti Disco Antistat, dit is een bakje met schoonmaakvloeistof op alcoholbasis waarin je je plaat ronddraait en de ingebouwde borstels reinigen dan de groef, de plaat zit tussen twee schotels waardoor de labels droog blijven, er zijn nog mooiere methodes maar deze is betaalbaar met goed resultaat.

Voor 78 toeren is alles wat ik gelezen heb FOUT, iedereen gebruikt leidingwater, NOOIT DOEN, maak een sopje met gedemineraliseerd water en Dreft, gedemineraliseerd water bevat geen kalk of andere mineralen welke in de groef kunnen aankoeken, kalk is wel het laatste wat je in de groeven van je platen wil.

Ga voor 78 toeren platen geen andere middelen gebruiken dan gedemineraliseerd water met een scheutje Dreft, want moderne schoonmaakmiddelen LOSSEN SCHELLAK OP en gaan je platen onherroepelijk beschadigen, de tip van lupus is desastreus voor 78 toeren platen en voor vinylplaten zou ik het ook niet doen waardoor de weekmakers in het vinyl oplossen en de plaat op den duur harder wordt waardoor hij meer gaat kraken en zelfs kan breken, googel maar eens op "Nat afspelen" dan zie je dat het meer nadelen dan voordelen heeft..

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 28, 2014 om 15:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat echt geweldig werkt is houtlijm. Ik heb zo'n grote pot van de Ikea zorg dat
de hele plaat evenredig van een dun laagje lijm is voorzien. Nachtje laten drogen
En je trekt voorzichtig het inmiddels doorzichtige vel lijm los. Alle vuil is weg en je plaat
Klinkt als nieuw.

Die wil Ik.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 28, 2014 om 15:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zie filmpje

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 28, 2014 om 15:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Herkansing voor het filmpje

au
door audioman - Aug 28, 2014 om 16:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diewilik schreef op donderdag 28 aug 2014, 15:45]Wat echt geweldig werkt is houtlijm. Ik heb zo'n grote pot van de Ikea zorg dat
de hele plaat evenredig van een dun laagje lijm is voorzien. Nachtje laten drogen
En je trekt voorzichtig het inmiddels doorzichtige vel lijm los. Alle vuil is weg en je plaat
Klinkt als nieuw.

Die wil Ik.

Klopt helemaal bij vinyl echter NOOIT op 78 toeren platen toepassen want je krijgt het vel er NOOIT meer af, op dit blog heb ik de houtlijm methode al eens uitgelegd.

http://dma-faq-nl.blogspot.nl/2010/12/lps-schoonmaken-met-houtlijm-mijn.html