Op
door Opgezwolle Jul 4, 2024 om 23:49
Geldzaken & recht

Verhuurder komt na sleuteloverdracht pas met gebreken

Verhuurder en ik hebben samen een ronde gemaakt door het appartement of alles oke was voor sleuteloverdracht door einde huurperiode. Hier heeft hij alleen aangegeven dat de plinten vastgezet moesten worden. Verder geen op of aanmerkingen gehoord.  Na onze check al de sleutels ingeleverd en achteraf komt die met een waslijst aan punten die gerenoveerd/hersteld moeten worden op mijn kosten. Zoals de vloer die bol stond dit komt door vocht in de ondervloer en dus niet door de vloer die wij hebben aangebracht. 2 muren moesten terug wit geverfd worden. Terwijl bij oplevering een blauwe muur kregen. Tijdens de check heeft die dit ook niet benoemd. Deze afspraak was wel op 24 juni en de huurperiode liep door tot 1 juli. Maar de 24ste tijdens de check heb ik direct al mijn sleutels ingeleverd. Nu houdt de verhuurder zonder pardon 500€ borg achter. En eist ook nog eens dat ik er een nieuwe vloer in leg of betaal voor de nieuwe vloer. Wat te doen en wie staat er in het gelijk? Tevens houdt die ook geld in van de borg  voor een eventuele afrekening van de stookkosten (stadsverwarming) volgens hem

939 7 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2024 om 01:30
11631 Antwoorden / 51 Vragen

Contact het juridisch loket!

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 5, 2024 om 01:46
1832 Antwoorden / 31 Vragen
marita5
door marita5 Jul 5, 2024 om 09:55
11577 Antwoorden / 15 Vragen

@Ga , In het vervolg niet reageren op reacties in de Engelse taal / of andere taal , maar rapporteren , dit zijn spammers .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2024 om 10:01
1832 Antwoorden / 31 Vragen

Goeiemorgen Marita5,

Ik reageer erop zodat de moderator kan ingrijpen...;<))soms kun je niet rapporteren als spammers een reactie plaatsen, maar bedankt voor de tip.

marita5
door marita5 Jul 5, 2024 om 10:08
11577 Antwoorden / 15 Vragen

Ik reageer erop zodat de moderator kan ingrijpen...;<)) denkt u nu werkelijk dat de redactie alle reacties leest , zonder te rapporteren ? Daar is de rapporteerknop voor . Als u rapporteert , reageert de redactie door te verwijderen , zoals u kunt zien is de Franse reactie verwijderd . soms kun je niet rapporteren als spammers een reactie plaatsen , nog nooit meegemaakt .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2024 om 10:10
1832 Antwoorden / 31 Vragen

@Marita5,

Hoe rapporteer je iemand, die spamt bij een reactie zoals deze?komt regelmatig voor.;<))

marita5
door marita5 Jul 5, 2024 om 10:18
11577 Antwoorden / 15 Vragen

Als het gegeven antwoord spam is direct rapporteren , rapporteerknop , is het een ( spam ) reactie onder een gegeven antwoord : Door bovenaan in het topic op de rapporteer te drukken , en dan naam van de spammer te vermelden , en erbij schrijven spam reactie onder een gegeven antwoord .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 5, 2024 om 10:21
1832 Antwoorden / 31 Vragen

@Marita5,

Het komt regelmatig voor dat iemand bij een reactie onder een antwoord reclame plaatst .

marita5
door marita5 Jul 5, 2024 om 10:23
11577 Antwoorden / 15 Vragen

Lees wat ik geschreven heb .

Mabelle
door Mabelle Jul 5, 2024 om 10:30
512 Antwoorden / 1 Vragen

Ik reageer erop zodat de moderator kan ingrijpen.. Nee, je reageert erop omdat je spammers niet eens herkent. En HELAAS leest de redactie niet alle antwoorden, anders zouden er van jou een hoop verdwenen zijn. Die verdwijnen pas als 1 van ons jou en/of jouw antwoorden rapporteert.

Mabelle
door Mabelle Jul 5, 2024 om 10:33
512 Antwoorden / 1 Vragen

@Marita: +10. Correctie: +100;-))

sjjoppy
door sjjoppy Jul 5, 2024 om 10:52
7261 Antwoorden / 3 Vragen

@Geboren Amsterdammer +10

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jul 5, 2024 om 07:27
545 Antwoorden / Vragen

Hallo, in eerste instantie mondelinge afspraken en uiteindelijk totaal afwijkende schriftelijke afspraken?
Ik zou de verhuurder eens bellen of, nog beter, er persoonlijk langsgaan om om opheldering te vragen.
Zoals u bij deze info van het Juridisch Loket kunt lezen zou er een door beide partijen getekende opnamestaat moeten zijn.
Zolang die er niet is gaat u uiteraard niet akkoord met de gang van zaken.

Wat ook speelt is de opnamestaat van het moment dat u de huurwoning accepteerde.
Is daar een schriftelijk rapport van?

Mocht die er niet komen dan inderdaad zoals genoemd advies inwinnen via het Juridisch Loket en het verder schriftelijk juridisch aankaarten via deze weg.
De afrekening van de stookkosten moet die verhuurder u gewoon sturen zodra die beschikbaar is.
Daar geld voor achterhouden lijkt nergens op en lijkt me juridisch niet in de haak. Mogelijk krijgt u zelfs geld terug. Kan ook nog.
Dat kan men u bij het Juridisch Loket wel vertellen.
Sterkte en succes!

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jul 5, 2024 om 08:01
3235 Antwoorden / 0 Vragen

dit is echt uit de boze, als er geen opnamestaat is gemaakt dan heeft de verhuurder geen poot om op te staan, schrijf hem aan en meld hem daarimn dat u binnen 15 dagen het restant van uw borg terug wilt hebben..

geld achter houden voor de verwarming is al helemaal van de gekke, als u uw nieuwe adres achterlaat en er komt een afrekening op uw naam kan de verhuurder of de nieuwe huurder deze post nasturen, bedrijf welk de warmte levert is ook een mogelijkheid..

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-opleveren/

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 5, 2024 om 09:49
11577 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Opgezwolle ,

Wat is een Opnamestaat ?

Een opnamestaat is een beschrijving van het gehuurde. Een opnamestaat kan zowel aan het begin en aan het einde van de huurperiode worden opgesteld. Hierin worden bijvoorbeeld de eigenschappen en eventuele gebreken van het gehuurde opgenomen, vaak met foto’s. De verhuurder zal de huurder verzoeken om de opnamestaat voor akkoord te ondertekenen.

Wat is het belang van een opnamestaat?

Uitgangspunt in de wet is dat als er geen opnamestaat is gemaakt, de huurder de woning wordt geacht te hebben verlaten zoals hij deze ook heeft aanvaard ex art. 7:224 lid 2 BW. Indien er een opnamestaat is gemaakt, geldt dat de huurder de woning moet opleveren, zoals deze was conform opnamestaat bij het aangaan van de huurovereenkomst.

Een opnamestaat is dus vooral van belang als de huurder schade aan het gehuurde heeft veroorzaakt en de verhuurder deze schade wenst te verhalen op de huurder of (een deel van) de borg daarvoor wenst in te houden. Het versterkt de bewijspositie van verhuurders in dit soort situaties. De huurder is namelijk aansprakelijk voor schade die hij zelf heeft veroorzaakt, maar om te bewijzen dat die schade niet al bestond, voordat de huurder in de woning trok, kan een goede opnamestaat uitkomst bieden

Hebben partijen geen opnamestaat gemaakt, dan is het voor een verhuurder moeilijk om te bewijzen dat de huurder bepaalde gebreken heeft veroorzaakt. Daardoor is het dus lastig om de schade die daaruit voortvloeit op de huurder te verhalen. De huurder is dan in principe niet aansprakelijk voor de schade, tenzij de verhuurder kan bewijzen dat de huurder deze schade heeft veroorzaakt.

https://www.nova-legal.nl/blogs/opnamestaat/

Noud Verkoej
door Noud Verkoej - Jul 6, 2024 om 18:48
1 Antwoorden / Vragen

Contact het juridisch loket of bezoek hier.