ju
door jukwis Jul 3, 2024 om 20:15
Auto & vervoer

Geen papieren handleiding meer bij nieuwe Volvo.

Bij Volvo kun je de handleiding bij een nieuwe auto alleen op het schermpje in de auto raadplegen. Een, naar mijn ervaring, zeer verkeersonveilige situatie.
Het papieren exemplaar is vanwege het millieu afgeschaft. !?

2860 20 Rapporteer
sira
door sira - Jul 3, 2024 om 20:18
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Klopt, u kunt de gehele handleiding op intenet vinden en de zaken die u belangrijk vindt, uitprinten.

Gevaarlijke c.q. verkeersonveilige situatie lijkt mij niet, want met een boekje had u de auto ook aan de kant moeten zetten.

ka
door kaartendraak Jul 5, 2024 om 12:13
188 Antwoorden / 2 Vragen

Hahaha, ja dat dacht ik ook meteen. Zelfs als je pech hebt en daardoor stil staat is het niet onveilig. Als het mistig is behoor je ook eerst te kijken/weten waar je mistlampen zitten, die ga je niet tijdens het rijden eens even op je gemak opzoeken in een boekje/op een scherm

sira
door sira Jul 5, 2024 om 12:53
2430 Antwoorden / 24 Vragen

In feite is het natuurlijk al een logische onveilige verkeerssituatie als je half onder het dashboard naar een handleiding op een scherm kijkt en toch heb ik een keer, volgens mij was het Wegmisbruikers, gezien dat politie vanuit een bus automobilisten observeert en dat er eentje was die de krant op het stuur zat te lezen en zelfs eentje met een boek op het stuur.
Ik begrijp ook niet dat mensen kunnen appen onder het rijden, mij zou het niet lukken, want ik voel zelf al aan dat de afleiding zeer gevaarlijk is.

ne
door neodutchio - Jul 3, 2024 om 20:37
5198 Antwoorden / 12 Vragen

Een boekje achter het stuur lezen is net zo gevaarlijk als een scherm bedienen. Daarbij was een boekje nooit heilig aangezien dit algemene zaken bevatte en je altijd moest kijken naar wat voor jouw type auto bedoeld was.

Re
door Reinier182 - Jul 3, 2024 om 22:04
194 Antwoorden / Vragen

Het is goedkoper het op een schermje te tonen. Niet de bedoeling al rijdend de handleiding te lezen. Op internet is het te vinden en uit te printen. Niet de bedoeling om eerst te gaan rijden en dan gaat lezen. Schermpjes zijn wel eens lastig te lezen maar zoek via de Volvo website en lees daar rustig de handleiding thuis. Tijdens deelnemen verkeer doe je namelijk niks buiten alles wat met rijden te maken heeft.

mahadma
door mahadma - Jul 3, 2024 om 22:10
11631 Antwoorden / 51 Vragen

In deze tijd gaat veel/alles per internet. Dus niet vreemd dat dit ook nu bij u zo is.

Daarnaast is het vele malen sneller zoeken naar één bepaalde functie/vraag met het internet als zoeken in een boekje.

Welkom in de jaar 2024!

rj
door rjw - Jul 3, 2024 om 22:24
3312 Antwoorden / 5 Vragen

Een papieren handleiding is al niet meer up to date zodra die gedrukt is. Auto's krijgen immers continu softwareupdates.

Kunt u uitleggen waarom het onveilig is om de handleiding van het scherm te lezen ipv van papier?

Ja
door JannyBoe - Jul 4, 2024 om 07:08
545 Antwoorden / Vragen

Hebt u de dealer gevraagd? In de handleiding van de XC40 staat: 'Het is mogelijk een gedrukt exemplaar van de gebruikershandleiding en het bijbehorende
supplement te bestellen. Neem voor bestelling contact op met een Volvo-dealer.'
Misschien geldt dat ook voor uw nieuwe Volvo.

1paul
door 1paul - Jul 4, 2024 om 08:51
3235 Antwoorden / 0 Vragen

die verkeersonveilige situatie ontstaat enkel als je rijdende voort de handleiding raadpleegt, zou trouwens hetzelfde zijn al je de papieren handleiding rijdende voort raadpleegt!!

Franske1958
door Franske1958 - Jul 4, 2024 om 09:25
441 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mijn laatste nieuwe auto in 2008 zat een heel erg dik boek bij met teksten als: hebt U die optie? Ga dan naar Bladzijde zoveel etc.
Was heel erg onhandig, had liever een boekje gehad waar alleen maar dingen in stonden die in mijn auto aanwezig zijn.
Ben trouwens wel benieuwd als iemand een gedrukt exemplaar besteld wat die dan krijgt??  Een passende handleiding met alleen
beschrijvingen van zijn opties of een handleiding waar ook alle opties uitgebreid staan beschreven die niet in zijn auto zitten?

sira
door sira Jul 5, 2024 om 13:02
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Inderdaad een dik boek met veel opties voor bepaalde modellen en die krijg je ook als je een boek bestelt.
Daar zijn die gele post-it velletjes zo prettig voor.
Het is eigenlijk ook onmogelijk om een digitale versie met 500 à 800 pagina's uit te printen. Zaken die je relatief weinig gebruikt en daardoor vergeet, maar wel af en toe nodig hebt, print je, de rest laat je zitten.

ro
door ronny530 - Jul 4, 2024 om 15:12
2829 Antwoorden / 41 Vragen

Een onveilige situatie wordt het pas als u tijdens het rijden de handleiding gaat lezen maar terzijde.
Online is de handleiding ook in te zien maar een printversie van de gehele handleiding is er dan weer niet en dat zie ik dan wel als een tekort koming in de service want er zijn nog voldoende mensen die de handleiding op papier willen raadplegen.
Ik ben zo iemand die bij de aanschaf van een auto een papieren versie de voorkeur geeft want die kan in de verloren uurtjes zonder gebruik van een pc gelezen worden en is ook veel uitgebreider dan een beknopte handleiding.
Hoe de auto gestart en gereden dient te worden is het saaiste deel van de handleiding maar het ontdekken hoe alle extra snufjes bedient kunnen worden kan best wel verbazing opwekken en nodigt uit tot uit proberen en leer je de auto beter kennen.

Redacteur
door Redacteur - Jul 4, 2024 om 16:53
1068 Antwoorden / 62 Vragen

Graag (weer) ingaan op het aan de orde gestelde, of je onthouden van een bijdrage.
De redactie

ju
door juliomariner Jul 4, 2024 om 18:59
1353 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom blijft de grotendeels offtopic reactie van GA wel staan. Heeft hijbdus toch een beschermde status?

Redacteur
door Redacteur Jul 5, 2024 om 09:54
1068 Antwoorden / 62 Vragen

Die heeft hij toch niet, uiteraard.

ju
door jukwis - Jul 4, 2024 om 19:43
3 Antwoorden / 3 Vragen

Een handleiding thuis volledig en grondig bestuderen voordat je met een complexe auto aan het verkeer gaat deelnemen, moet naar mijn oordeel verplicht worden. Door dit in de auto alleen vanaf het schermpje te doen is verkeersonveilig. Je brengt je medeweggebruikers in gevaar.

ne
door neodutchio Jul 4, 2024 om 19:58
5198 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan het gewoon halen bij de dealer of online bekijken. Verder is de ene auto echt niet zo anders als een andere auto. Wellicht specifieke zaken die je even moet nakijken, maar daar heb je geen dik boek voor nodig.

Mabelle
door Mabelle Jul 4, 2024 om 21:34
511 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, als jij de handleiding grondig en volledig moet bestuderen, vraag ik me af hoe veilig het is dat jij met die auto de weg op gaat.

rj
door rjw Jul 5, 2024 om 11:14
3312 Antwoorden / 5 Vragen

Onzin. Je kunt met iedere auto die op de markt is gewoon rijden zonder de handleiding in detail te lezen. De handleiding heb je alleen maar nodig om specifieke zaken op te zoeken die niet direct nodig zijn. Alle functies die nodig zijn om te rijden zijn voor vrijwel alle auto's hetzelfde.

En je kunt het op het scherm alleen maar lezen als je stil staat, niet tijdens het rijden. Maar het is natuurlijk altijd makkelijker om een mening te vormen zonder te weten waar je het over hebt.

gerbera
door gerbera - Jul 5, 2024 om 10:20
7392 Antwoorden / 14 Vragen

Ook is de handleidng op internet te vinden. Zet in het zoekveld "handleiding Volvo" en u ziet hem, afhankelijk van het type, staan.

rj
door rjw Jul 5, 2024 om 11:12
3312 Antwoorden / 5 Vragen

Veel te modern voor all boomers :-) Wat wel weer grappig is: van jong tot oud zitten mensen continu op internet maar als een bedrijf opeens iets verandert waardoor het alleen via internet beschikbaar is gaat men klagen....

sira
door sira Jul 5, 2024 om 13:06
2430 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, en op de pagina van handleiding Volvo kun je ook gewoon pagina's printen.

Zo worden er ook op Marktplaats regelmatig handleidingen van diverse merken auto's aangeboden.

CP
door CPV - Jul 5, 2024 om 13:30
23 Antwoorden / Vragen

Bij mijn auto kun je de handleiding in de auto alleen lezen, als deze stil staat.

loes63
door loes63 - Jul 5, 2024 om 19:13
15 Antwoorden / 4 Vragen

Verkeersonveilig is lezen tijdens het rijden natuurlijk in beide gevallen.
Als je auto stilvalt lijkt mij een papieren exemplaar wel handig want geen stroom geen beeld lijkt mij? Ik heb nog een auto zonder schermpje en met radio-cdspeler, dus geen ervaring hiermee. Ik zou het digitale bestand dus ook maar op de smartphone bewaren, dan kan je er in geval van.. altijd bij.

ne
door neodutchio Jul 5, 2024 om 21:14
5198 Antwoorden / 12 Vragen

Als de auto helemaal stilvalt is het tijd om de pechhulpservice te bellen. Voor die tijd kan je met een oranje waarschuwingslampje nog rijden naar de garage of een veilige plek en moet je bij een rood brandend lampje direct de auto aan de kant zetten. Daar is geen boekje voor nodig.