Lu
door Luna1979 25 nov. 2018 om 09:20
Auto & vervoer

Mag een dealer een koop intrekken?

Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.


De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was helemaal naar onze wens en we hebben de overeenkomst getekend en tevens de private lease geregeld.
Helemaal blij weer 100 km naar huis gereden.
2 uur later worden we gebeld dat er slecht nieuws is. De auto was al verkocht door iemand op een andere vestiging.
HUH, hij was toch voor ons gereserveerd en we hebben toch de overeenkomst getekend???
ja maar helaas het gaat niet door.
Punt is dat het een voorraad auto betreft waar een 1000euro cashback actie op geldt.
Nergens was deze meer te krijgen dus helaas geen oplossing.
Wij hebben voorgesteld dat zij de auto dan voor ons bestellen, we moeten dan wel langer wachten tot we de auto kunnen gaan rijden. Op de site van de aanbieder kan ik de auto configureren en voor dezelfde prijs als getekend gewoon bestellen echter hebben we dan de 1000euro cashback niet.De dealer wil de 1000euro niet betalen en komt verder dus niet met een oplossing.
Weet iemand wat onze rechten zijn?


En zijn wij nu onredelijk?

20814 10 Rapporteer

Topantwoord

door panter22 - 25 nov. 2018 om 09:35
2477 Antwoorden / Vragen
13

De overeenkomst  kan de dealer nog steeds nakomen, alleen verliest hij €1000.
Jammer voor de dealer, maar ik zou er geen genoegen mee nemen,
Jij bent niet verantwoordelijk voor een rommelige administratie bij de dealer en zijn collega's.
Neem contact op met een juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering als de dealer bij zijn standpunt blijft.
https://www.juridischloket.nl/

Topantwoord

door heremietkreeft - 25 nov. 2018 om 10:14
9247 Antwoorden / 153 Vragen
14

De dealer heeft hier een groot probleem, volgens helt geldende civiele recht want hij is nalatig in het naleven van een overeenkomst.
Spreek de dealer daar op aan en wijs hem op de inhoud van artikel http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

I
n dat arikel is geregeld dat hij nu schadeplichtig is als hij de € 1.000,00 niet levert. Kort en krachtig is dat uw wettelijk recht.
U bent dus helemaal niet onredelijk, de dealer zit als gezet 'goed fout'. 

U kunt ook de klachtregeling van de BOVAG benutten aannemend dat de dealer bij de BOVAG is aangesloten.

Topantwoord

Se
door Senior Be - 25 nov. 2018 om 10:19
2 Antwoorden / Vragen
12

Pleeg eens overleg met de BOVAG.
Deze organisatie houdt de leden graag aan de regels.
U heeft immers een door beide partijen getekende koopovereenkomst!
De dealer zal zijn verlies van 1000 euro moeten nemen.

Topantwoord

door tijger1 - 25 nov. 2018 om 10:20
37928 Antwoorden / 21 Vragen
12

Mijns inziens staat u gewoon in uw recht. Die dealer zal ook wel bij de Bovag aangesloten zijn. Neem ook daar eens contact mee op.

door 1paul - 26 nov. 2018 om 15:42
867 Antwoorden / 0 Vragen
1

Koop is koop, als het andersom was geweest zou hij ook nakoming vorderen, u heeft gewoon recht op nakoming van de overeenkomst TENZIJ er een clausule in het koopkontrakt is opgenomen waarin deze reden vermeld staat voor eventuele ontbinding...

Fo
door Folkertmeteenf - 26 nov. 2018 om 15:59
2 Antwoorden / Vragen
2

Wees blij, koop nooit een citroen.

mo
door mof - 26 nov. 2018 om 19:47
1139 Antwoorden / 2 Vragen
0

Normaalgesproken koopt u een product dat dan binnen 30 dagen geleverd moet zijn. Als dit niet zo is kunt u d3 koopovereenkomst ontbinden en uw geld terugvragen.
in dit geval had de dealer dertig dagen kunnen wachten tot u uw gwld terugeiste. Heeft hij niet gedaan, maar meteen duidelijk gemaakt dat de auto niet naar u gast.
Het is een tweedehands auto dus kan niet gegarandeerd in dezelfde kwaliteit voor dezelfde prijs worden geleverd. Uw al betaalde geld en kosten die u heeft gemaakt kunt u vorderen, meer niet. De cashback, dat is pech voor u.

door tijger1 26 nov. 2018 om 19:51
37928 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een nieuwe auto. En dat ding is niet op internet gekocht.

he
door henry1942 - 26 nov. 2018 om 21:40
85 Antwoorden / 25 Vragen
0

Als een verkoper ( werkend bij die dealer ) de auto heeft verkocht, staat er vaak op de koopovereenkomst e.e.a. onder goedkeuring van de directie.
 Kijk dus eerst maar eens goed op de koopovereenkomst, staat daat er nit op dan moet de dealer leveren enz..

Pi
door Piet 01 - 31 jan. 2019 om 00:46
6 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het is niet uw schuld, mijn motto voor de dealer is als je nog nooit wat verloren heb heb je ook nog nooit wat gewonnen Als je een foutje maakt moet je op de blaren zitten, dus dealer wees een vent en los het op !
Bovag, geschillencommissie leg het daar voor.

OF
door OFJM - 18 feb. 2019 om 23:59
2 Antwoorden / Vragen
0

Je hebt een contract ondertekend, mits zowel jij als de dealer hebben getekend is ook hij gehouden aan de overeenkomst.

Dus dan zou je gewoon kunnen eisen dat de dealer de betreffende auto volgens overeenkomst levert.
Waarschijnlijk betekent het wel, dat je relatie met deze dealer nooit meer goedkomt.

Wel zou ik voor de zekerheid in je contract/overeenkomst even nakijken of er ontbindingsvoorwaarden zijn.

En of er ook in staat of en wanneer de dealer de overeenkomst zou mogen ontbinden (vaak als je bv. niet betaald etc.) 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

jj
jjjj. - 16 apr. 2019 om 13:30
Winkels & webshops

Meubels gekocht maar (nog niet) betaald. Hoe zit het juridisch

Meubels gekocht. 1 meubelstuk is beschadigd/defect. Had nog niet betaald. Meubelzaak zegt: alles betalen behalve defect meubelstuk. Ik zeg: betalen bij aflevering en dit is geen aflevering. Hoe zit het juridisch in elkaar. Lees meer

aw
awm - 21 apr. 2019 om 16:45
Huishouden & energie
Wat is bij zonnepanelen het verlies?

Wat is bij zonnepanelen het verlies?

Ik heb nu een input van 1175W (dc) en een output van 1141W (ac) een verlies van bijna 3%
Is dat normaal? Lees meer

yu
yulmuzigne - 22 apr. 2019 om 19:41
Computers & telefonie

Telfort mobiel prepay

hallo allemaal,     telfort maakt het wel heel bont door ineens per 20 juli de tarieven en voorwaarden te veranderen,voortaan moet je 2 keer per jaar opwaarderen om je beltegoed geldig te houden anders vervalt na 9 maanden je beltegoed en nr en als je na 6 mnd niet opwaardeerd dan wordt je beltegoed voor 90 dgn bevroren zodat je niet meer kunt bellen smsen of internetten,je wordt gewoon gedwo ... Lees meer