Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : )
Het rijden in een auto met automaat is feitelijk niet anders dan rijden in een schakelauto maar het kan geen kwaad om enige ervaring op te doen vooraf. Het is even wennen dat o.a. de voet waarmee normaal de koppeing wordt bediend niet benut behoeft te worden.
Mogelijk is er wel een rijschool bij u in de buurt die met een automaat lesauto werkt. 1 of twee lessen zal voldoende zijn om er even aan te wennen.
Maar het hoeft niet, behoudens niet behoeven te koppelen en een iets andere manier om te schalenen, die zich van zelf wijst is alles hetzelfde.
Hallo Gerrit,
Als je nog nooit met een automaat hebt gereden,is het inderdaad verstandig om het te oefenen.
Het gevaar bestaat,dat je de rem aanziet als koppeling omdat je dit gewend bent in een schakelauto.
Het rijden is dus toch heel anders voor beginnende automaatrijders.
Ook moet je uitkijken,dat je zeker weet,dat je in de juiste versnelling zit als je wegrijdt.
Tijdens het rijden,moet je ook uitkijken,dat je niet per ongeluk de versnellingspook in z'n achteruit zet,dan is de versnellingsbak waarschijnlijk stuk...
Geboren amsterdammer,
Blijkbaar heeft u nog nimmer met een auto met een automatische versnellingsbak gereden.
Een automaat kiest zelf in de drive-stand de juiste versnelling, daar hoef je dan ook niet op te letten of over na te denken, dat is nu juist het gemak van een automaat en tijdens het rijden de automaat in de R (van racen) zeten is onmogelijk.
Hallo Mein,
Mijn Suzuki is een automaat.
Bij parkeren moet je altijd goed kijken of je in D of R zit.
Tijdens het rijden ,kan er inderdaad niet veel fout gaan, alhoewel ik de pook wel eens per ongeluk in "N" stootte.....
Bij een grote Dodge Ram zal dit niet snel gebeuren! Haha!
De linker voet in het begin wat dichter bij je houden dan is de kans wat kleiner dat je daarmee onder het rijden per ongeluk op de rem trapt, want koppelen blijft een automatische handeling en de versnelling wijst zich vanzelf.
@geboren amsterdammer,
Gelet uw reactie dacht ik echt dat u geen automaat rijder zou zijn, maar niets blijkt minder waar in dit geval. ;-))
Hallo Mein,
Ik heb 2 oude auto's.
Mijn Smart Forfour is wel een schakelbak en daarom kan ik het verschil goed uitleggen.
Een automaat is natuurlijk ideaal in de stad en bij al die files hier op de A10.....
Het rijden met een automaat is op zich erg simpel maar ongetwijfeld zal het ook jou gebeuren dat je bij het willen afremmen met je linkervoet per ongeluk toch vol op de rem trapt....;) Het intrappen van de koppeling is zo ingesleten, dat bij het rijden in een automaat dat onbewust toch gaat voorkomen.
Tip: Bij veel automaten is het zo dat de contactsleutel alleen verwijderd kan worden als de automaat in 'P' staat.
Bij een rood verkeerslicht kun je de bak in 'D' laten staan. In sommige gevallen 'kruipt' de auto naar voren als je de rem loslaat, maar bij andere automaatbakken weer niet; kwestie van even uitproberen (hoewel er niks op tegen is de voet gewoon op de rem te houden). Je hoeft bij korte tijd stilstaan dus niet de automaat in 'P' te zetten; de bak gaat echt niet stuk. Alleen bij langere tijd stilstaan (open brug bijvoorbeeld) zet je de bak in 'P'.
Veel plezier daar!
@LEMMY, de vraag is gesteld op 29/11 jl.
@heremietkreeft, de vraag werd gesteld op 27/11 j.l. ;-))
Ps. Er rijden ook 'schakel auto's in de VS.
Niet veel hoor en zeker geen huur auto’s.
De meeste Amerikanen weten zich geen raad met een schakelauto.
De vraag was van 27 oktober 2018 en vraagsteller is geen VS burger maar Nederlander naar ik aanneem en daar is wel bekendheid met automische schakelbakken .
Zou een lesje nemen hier, het voelt wat anders (heerlijk automaat tijden). 't Went erg snel, is comfortabel en gemakkelijker. Hoewel ik zelf het pookje nog steeds prefereer. Lekker daar je lane houden, net als in andere landen wordt men links en rechts in gehaald, dus is rustiger rijden daar. Nou ja, een beetje. ;-)
Voor het rijden in een automaat hoeft u echt geen lessen te gaan nemen want het went heel erg snel. Gasgeven en remmen blijft hetzelfde maar de neiging om te schakelen en daarbij de koppeling gebruiken dient wel enige gewenning. leg het linkerbeen ver weg van de pedalen bijvoorbeeld onder het rchterbeen want als u dat niet doet en u krijgt de neiging om te ontkoppelen dan trapt u met die voet op de rem en dat gaat met zo'n kracht dat bijna direct stilstaat en dat wil u niet meemaken en uw passagiers ook niet. Als u de motor uitzet dient de handle in de P van park gezet te worden en dat wordt ook nog wel eens vergeten dus gebruik de parkeerrem als u de auto gaat parkeren. De bedieningsvolgorde is P parkeren, R achteruit rijden, N vrijstand, D vooruitrijden 1,2,3,4, handmatig een versnelling kiezen maar die zult u in de praktijk bijna niet gebruiken. De auto start enkel in de P en de N stand dus als de auto niet wil starten controleer eerst de positie van handle.
Om de auto te starten is niet alleen noodzakelijk het keuze handel op P of N te zetten maar ook het rempedaal in te trappen
Mijn antwoord is op 27 november 2018 geplaatst en anno nu 18-09-2019 komt u met deze reactie. Het lijk me rijkelijk laat omdat vraagsteller of allang terug is van de vakantie of zonder uw toevoeging de reis in Amerika te voet heeft afgelegd omdat vraagsteller uw tip niet gelezen heeft. Uw bedoeling is wel goed maar wel bijna een jaar te laat.
Rij al decennia met een automaat en dat alleen en uitsluitend voor het gemak die een dergelijk schakelsysteem met zich brengt. Dit zowel in onze dagelijkse auto als in het 'Zondagse speeltje.
U kunt er inderdaad zo mee wegrijden.
Voet op de rem en zet de bak in de 'drive' en geef weinig gas en de auto gaat rijden en naar mate u meer gas geeft gaat het alsmaar sneller en sneller, tot u de gewenste snelheid heeft berijkt.
Afremmen door gewoon "tijdig" gas te verminderen of door het gaspedaal los te laten op het laatst even bijremmen.
Bij het stilstaan voetje op de rem en de rem loslaten en gasgeven als u weer verder wilt.
Door het ontbreken van het koppelingspedaal heeft uw linkerbeen geen werkjes te doen onderweg.
Het bewuste "addertje" in het geheel is het buitendienst stellen van uw linkerbeen, anders komt deze in conflict met het (bredere) rempedaal en dan is het maar te hopen dat u en uw reisgenoten goed in de gordel zitten en nog belangrijker is dat er niemand kort achter u rijdt, want een kop-staart botsing ligt dan zeer voor de hand.
Om die ellende te voorkomen kunt u, om te wennen, uw linkerbeen optrekken tot tegen de stoel en die daar (voor uw gevoel) te blokkeren tot u het kunt opbrengen om de linkervoet niet meer te gebruiken.
Gebruik de R (van racen) als u achteruit wil rijden en ook dan de linkervoet verstoppen
Bij het parkeren de bak in de parkeerstand zetten en klaar, als u dat niet doet gaat overigens de contactsleutel er niet uit.
Veel rijplezier in uw vakantie !
Bij het parkeren de bak in de parkeerstand zetten en klaar, als u dat niet doet gaat overigens de contactsleutel er niet uit.
Moet je wel een sleutel hebben. Veel auto’s hebben inmiddels een startknop zeker als je Keyless entry hebt. Had de mijne laatst vergeten in de P te zetten en heeft hele nacht in N gestaan. Gelukkig een automatische electrische handrem anders had die wel weg kunnen rollen lol.
Hallo Epcot,bij mijn oude Suzuki Jimny gaat de contactsleutel in elke stand van de versnellingspook eruit......haha!
Vooral heel goed dat linkerbeen in de gaten houden. Juist op momenten dat het instinct boven komt gaat het mis. Zo vaak naar Amerika geweest maar 1 keer echt een tand door de lip gehad toen ik plots moest remmen en trapte toen loei hard met linker been op de rem zoals je een koppelingspedaal helemaal naar beneden trapt, en letterlijk met Mn bek op het stuur. Dat doet wel zeer. Overkomt je ook maar 1 keer hoor.
maar 1 keer echt een tand door de lip gehad toen ik plots moest remmen
Gordeltje niet om !!!
Ik rijd probleemloos van schakel naar automaat en andersom. Desnoods per uur verschillend.
U zult merken dat het probleemloos van schakel naar automaat gaat. Gewoon je linkerbeen op de plaats rust zetten en u wilt uw leven niks anders meer.
Bent u een echte twijfelaar dan kunt u 1 lesje nemen, maar achteraf zult u zeggen: zonde van het geld.
Niet vergeten: u kunt alleen starten in de P stand en schakelen naar D drive of R reverse gaat alleen met ingetrapte rem bij stilstand.
Een lesje kan deze persoon net iets meer zekerheid geven en dat is dan niet persé zonde van het geld.
Je rijdt zo weg in een automaat.De auto trekt lekker op. Ben je er aan gewend, dan wil je niet anders.
Bij het automaat rijden moet je er rekening mee houden dat als je op het gaspedaal trapt de auto direct gaat rijden.
En bij het stilstaan het rempedaal meestal ingedrukt moet houden, anders rolt de auto door. (niet bij alle auto's)
En bij het naderen van een zijstraat niet alleen het gas loslaten, maar de voet boven de rem houden. Dan druk je automatisch op de rem als je moet stoppen en niet op het gaspedaal. En de kick down, helemaal leuk. Schiet je vooruit.
Ik zou wel een rijles nemen. Als is het maar om even te proberen. Dan voorkom je dat je in de stress naar de VS gaat.
De “kickdown” is bij de huidige automaten gewoon vervangen door rustig terug schakelen en opschakelen. Vroeger ja toen had je nog een echte kickdown maar nu niet meer.
Bij de huidige automaten heb je de kick down nog steeds. En je hoeft niet te schakelen in een automaat.
Plankgas geven en dan schakelt hij automatisch even terug.
Nieuwe auto’s met automaat hebben geen kickdown meer maar versnellingen. De juiste versnelling wordt automatisch gekozen door een gerobotiseerde bak of het zijn cvt’s. Kickdown is nog uit de tijd dat automatische bakken 3 of 4 versnellingen hadden of heel Mischien bij kleine goedkope auto’s.
Dure automaten hebben meer toeters en bellen. Maar het pricipe blijft gelijk. Je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen. Je gebruikt je eigen auto als schakelauto zonder koppelingspedaal.
Daar rij je zo in weg. Tenminste, als je ‘m weet te starten... Dat was mijn probleem jaren geleden! Met wat hulp van de verhuurder snel opgelost gelukkig. Zou geen geld aan een les besteden.
Hallo Heha,
Heb je in je vrienden-/kennissen-/familie- kring geen mensen met een automaat auto om even te oefenen?
Wat ik ook gevaarlijk vind bij een automaat,is inhalen op de snelweg.
Ik geef toe,ik heb een kleine auto,maar bij inhalen met kickdown/plankgas gebeurt er niet zoveel qua snelheid.
Bij een Porsche heb je dit probleem natuurlijk niet....
Meeste nieuwe auto’s met automaat zijn zeker niet langzamer dan handgeschakeld en hebben vaak meer versnellingen waardoor er sneller tussen versnellingen wordt geschakeld.
De tijd van de Daf 66 is voorbij.
De tijd van de Daf 66 is voorbij.
Helaas, want het is tot op de dag van vandaag nog steeds een revelutionair versnellingssysteem.
Hallo Mein,
Ik vind de Daf 66 ook een mooie auto.
Mijn oom reed er vroeger in.
Helaas zijn de meesten weggeroest.....
De huidige auto's zijn kwalitatief beter,maar ze lijken erg op elkaar qua vormgeving.
Het grootste nadeel van een versnellingsautomaat (dus bijvoorbeeld een 4traps- automaat) is het hogere brandstofgebruik.
@geboren amsterdammer,
Heb voor dagelijks gebruik een 6 traps-automaat en het gemak ervan is voor mij veel belangrijker dan een cl meer brandstof verbruik.
Als je bij een doe het zelf schakelauto het gas een keertje doortrapt in een (te) lage versneling is er ook een kolk in de benzinetank merkbaar. Ons zondagse speeltje is een Oldsmobile Tornado 1966 met een vette V8 in het vooronder en voorwiel aangedreven met een 3 traps automaat, maar wel op LPG.
@ Mein,
Ik moest even googlen wat voor een model die Oldmobile Toronado uit 1966 is : wat een beauty!!!
Ik ga hem zeker bij mijn schaalmodel - collectie toevoegen,haha!
Ik durf bijna niet te vragen wat je dagelijkse auto is,maar ik vermoed een BMW of Mercedes.....
@geboren amsterdammer,
Een kleurloze en onopvallende grijze (gelijk zijn berijder) VW Passat 1.8 Tsi sedan comfortline automaat.
Tik eens op internet in: rijden in een automaat (of iets van die strekking) en lees e.e.a. van bijv. Wikihow. Dus wat rijlessen op papier doorlezen(huiswerk doen).
Voor de rest hangt het er wat vanaf hoe virtuoos u bent met rijden, hoe gemakkelijk, of juist niet u kunt omschakelen tussen verschillende rijsystemen, soorten auto's en vooral ook of u gestresst raakt van de weg niet kennen, rijden in een ander land etc., of een kalme figuur bent.
Bedenk vooral dat u in een vreemd land rijdt met ander verkeersgedrag en dat u de weg niet kent. En of reisgenoten paniekzaaiers zijn, zich met het rijden bemoeien of gewoon lakoniek in de auto zitten.
Lees ook het instructieboekje van de gehuurde auto vooraf.
Stap niet uit een automaat met lopende motor om bijv. de weg te vragen o.i.d. want dan kan de auto alleen op pad gaan. Bovendien is dat verboden.
Als u gewend bent overwegend op het platteland en in dorpen te rijden dan is oefenen in uw eigen auto in en rond Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag mogelijk een beter idee dan rijlessen in een automaat nemen.
[Q]Stap niet uit een automaat met lopende motor[/q]
In een automaat moet je bij stilstand altijd je voet op de rem houden, anders kán hij niet gaan rijden, maar hij gáát (lanngzaam) rijden/ rollen. Bij uitstappen altijd de handel in de 'P' zetten.
U heeft vast het wiel uitgevonden.
Gelukkig was mijn reactie voor vraagsteller en niet voor u bestemd.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer