Lu
door Luna1979 Nov 25, 2018 om 09:20
Auto & vervoer

Mag een dealer een koop intrekken?

Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.

De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was helemaal naar onze wens en we hebben de overeenkomst getekend en tevens de private lease geregeld.
Helemaal blij weer 100 km naar huis gereden.
2 uur later worden we gebeld dat er slecht nieuws is. De auto was al verkocht door iemand op een andere vestiging.
HUH, hij was toch voor ons gereserveerd en we hebben toch de overeenkomst getekend???
ja maar helaas het gaat niet door.
Punt is dat het een voorraad auto betreft waar een 1000euro cashback actie op geldt.
Nergens was deze meer te krijgen dus helaas geen oplossing.
Wij hebben voorgesteld dat zij de auto dan voor ons bestellen, we moeten dan wel langer wachten tot we de auto kunnen gaan rijden. Op de site van de aanbieder kan ik de auto configureren en voor dezelfde prijs als getekend gewoon bestellen echter hebben we dan de 1000euro cashback niet.De dealer wil de 1000euro niet betalen en komt verder dus niet met een oplossing.
Weet iemand wat onze rechten zijn?

En zijn wij nu onredelijk?

169501 14 Rapporteer

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 25, 2018 om 09:35
6599 Antwoorden / Vragen

De overeenkomst  kan de dealer nog steeds nakomen, alleen verliest hij €1000.
Jammer voor de dealer, maar ik zou er geen genoegen mee nemen,
Jij bent niet verantwoordelijk voor een rommelige administratie bij de dealer en zijn collega's.
Neem contact op met een juridisch loket of je rechtsbijstandsverzekering als de dealer bij zijn standpunt blijft.
https://www.juridischloket.nl/

jhogaarts
door jhogaarts Aug 14, 2019 om 12:19
101 Antwoorden / 1 Vragen

als ze op een andere vestiging de auto hebben gereserveerd dan moet dit in de computer staan waar elke vestiging ik kan kijken. Dit heeft deze verkoper ook gedaan en heeft niey gezien dat de auto gereserveerd was. Foutje dealer dus.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2018 om 10:14
16835 Antwoorden / 202 Vragen

De dealer heeft hier een groot probleem, volgens helt geldende civiele recht want hij is nalatig in het naleven van een overeenkomst.
Spreek de dealer daar op aan en wijs hem op de inhoud van artikel http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

I
n dat arikel is geregeld dat hij nu schadeplichtig is als hij de € 1.000,00 niet levert. Kort en krachtig is dat uw wettelijk recht.
U bent dus helemaal niet onredelijk, de dealer zit als gezet 'goed fout'.

U kunt ook de klachtregeling van de BOVAG benutten aannemend dat de dealer bij de BOVAG is aangesloten.

Topantwoord

Se
door Senior Be - Nov 25, 2018 om 10:19
2 Antwoorden / Vragen

Pleeg eens overleg met de BOVAG.
Deze organisatie houdt de leden graag aan de regels.
U heeft immers een door beide partijen getekende koopovereenkomst!
De dealer zal zijn verlies van 1000 euro moeten nemen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2018 om 10:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens staat u gewoon in uw recht. Die dealer zal ook wel bij de Bovag aangesloten zijn. Neem ook daar eens contact mee op.

1paul
door 1paul - Nov 26, 2018 om 15:42
3138 Antwoorden / 0 Vragen

Koop is koop, als het andersom was geweest zou hij ook nakoming vorderen, u heeft gewoon recht op nakoming van de overeenkomst TENZIJ er een clausule in het koopkontrakt is opgenomen waarin deze reden vermeld staat voor eventuele ontbinding...

Fo
door Folkertmeteenf - Nov 26, 2018 om 15:59
2 Antwoorden / Vragen

Wees blij, koop nooit een citroen.

ju
door juliomariner May 28, 2019 om 18:56
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een dom gelul. Mijn vorige had bijna 4 ton op de km teller

mo
door mof - Nov 26, 2018 om 19:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaalgesproken koopt u een product dat dan binnen 30 dagen geleverd moet zijn. Als dit niet zo is kunt u d3 koopovereenkomst ontbinden en uw geld terugvragen.
in dit geval had de dealer dertig dagen kunnen wachten tot u uw gwld terugeiste. Heeft hij niet gedaan, maar meteen duidelijk gemaakt dat de auto niet naar u gast.
Het is een tweedehands auto dus kan niet gegarandeerd in dezelfde kwaliteit voor dezelfde prijs worden geleverd. Uw al betaalde geld en kosten die u heeft gemaakt kunt u vorderen, meer niet. De cashback, dat is pech voor u.

tijger1
door tijger1 Nov 26, 2018 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is een nieuwe auto. En dat ding is niet op internet gekocht.

he
door henry1942 - Nov 26, 2018 om 21:40
100 Antwoorden / 28 Vragen

Als een verkoper ( werkend bij die dealer ) de auto heeft verkocht, staat er vaak op de koopovereenkomst e.e.a. onder goedkeuring van de directie.
 Kijk dus eerst maar eens goed op de koopovereenkomst, staat daat er nit op dan moet de dealer leveren enz..

Pi
door Piet 01 - Jan 31, 2019 om 00:46
9 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet uw schuld, mijn motto voor de dealer is als je nog nooit wat verloren heb heb je ook nog nooit wat gewonnen Als je een foutje maakt moet je op de blaren zitten, dus dealer wees een vent en los het op !
Bovag, geschillencommissie leg het daar voor.

OF
door OFJM - Feb 18, 2019 om 23:59
2 Antwoorden / Vragen

Je hebt een contract ondertekend, mits zowel jij als de dealer hebben getekend is ook hij gehouden aan de overeenkomst.

Dus dan zou je gewoon kunnen eisen dat de dealer de betreffende auto volgens overeenkomst levert.
Waarschijnlijk betekent het wel, dat je relatie met deze dealer nooit meer goedkomt.

Wel zou ik voor de zekerheid in je contract/overeenkomst even nakijken of er ontbindingsvoorwaarden zijn.

En of er ook in staat of en wanneer de dealer de overeenkomst zou mogen ontbinden (vaak als je bv. niet betaald etc.)

jpm
door jpm - May 1, 2019 om 10:37
820 Antwoorden / 28 Vragen

Bij niet levering houdt de leverancier zich niet aan de verplichting het gekochte te leveren. U kunt hem daaraan houden, echter zult u ook liever geen zaken meer met deze dealer willen doen. Aan u de keuze: via BOVAG/gezchillencommissie oplossen of genoegen nemen met ongedaan maken van de koopovereenkomst. Misschien is dit laatste te prefereren want met zo’n dealer wil je later ook niets te maken hebben. Onbetrouwbaar, dus op naar iemand die wel betrouwbaar is.

ne
door neodutchio May 1, 2019 om 10:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Na 5 maanden zal die betrouwbare dealer wel gevonden zijn denk ik.

Gr
door Grunn1 May 28, 2019 om 19:34
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En zo komt er weer een oude vraag bovenaan te staan.

Te
door Tegen onzin - Jun 29, 2019 om 09:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Luna,

U bent zeker niet onredelijk, en er is nog op redelijke wijze met de dealer hier uit te komen.

Stel een mail op met de de iemand van de bovag vereeniging in de CC

Spreek de dealer daar op aan en wijs hem op de inhoud van artikel http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html

Gebruik dit stuk je tekst, maar benadruk dat u naar een faire oplossing wil werken. Wellicht heeft de dealer nog andere opties om toch een oplossing aan te bieden die uw ook goed past.

Meld ook zeker dat u op kassa heeft gezocht naar antwoorden.

marita5
door marita5 Jun 29, 2019 om 09:05
11509 Antwoorden / 15 Vragen

@tegen onzin , let a.u.b op de datum van dit topic , is 7 maanden geleden .

costnix
door costnix Jun 29, 2019 om 16:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zou @tegen onzin soms een nieuwe naam zijn van@geboren amsterdammer?

ne
door neodutchio Jun 29, 2019 om 21:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een indruk zal dat maken als je bij een bedrijf aankomt zetten dat je bij een televisieprogramma gezocht hebt naar antwoorden.

So
door SommetM - Aug 30, 2019 om 18:43
3 Antwoorden / Vragen

Een deal is gemaakt en het komt op neer dat de leverancier zich niet aan de verplichting om het gekochte te leveren. Hoe zou dit dan verlopen buiten de auto branche? Een deal is een deal en je hebt recht op waar je voor hebt getekend.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2019 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

gerbera
door gerbera Aug 31, 2019 om 15:26
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Met dergelijke pillen auto rijden lijkt mij niet zo verstandig.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2019 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sommetm

Maar even als spam gemeld.