ko
door kompalaya Mar 5, 2010 om 23:19
Auto & vervoer

Kwaliteit motorolie

Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.

498324 42 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 6, 2010 om 02:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag kompalaya:

Wanneer je motor steeds op bedrijfstemperatuur komt, dus redelijk lange ritten maakt, zou ik me daar geen zorgen over maken.

Na de garantieperiode vervang ik normaal gesproken geen motorolie meer en vul alleen de goedkoopste genormeerde olie. Meestal van Aldi of Lidl. korte ritten maak ik op de fiets. Mijn vorige (benzine+LPG) auto liep ruim 4 ton km en de huidige op 3 k km na 3 ton km. Op de motoren was en is niets aan te merken, zelfs geen overmatig oliegebruik of blauwe walm!

Maar goed, ik gebruik de auto nagenoeg niet in mijn woonplaats. Dan pak ik de fiets. Geen parkeerproblemen. Korte ritten met koude motor is slecht voor jou en de motor...

Hardware ERror MAN.

grindweg
door grindweg - Mar 6, 2010 om 17:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij de verschillende merken olie zit het echte grote verschil in de stand tijd van de olie de levensduur zeg maar. als een olie voldoet aan de eisen gesteld door de fabrikant { de codes staan in uw instruktie boekje} . dan is het goed. maar er is weldegelijk een kwaliteits verschil. een merk olie zoals elf of het broertje total hebben een langere standtijd als nodig volgens de fabrikant. er zijn natuurlijk nog meer goede merken. bij vw staat bv 500100 dan moet uw olie er ook minimaal aanvoldoen. zoniet dan zorgt dat bij bv pompverstuivers voor lager schade aan de piston pennen met alle gevolgen van dien. hoe moderner de auto destebelangrijker is men gehouden aan de voorgeschreven soort en type. bij bv een roetfilter is een lowsaps vereist gebruikt u die niet dan zijn de raapen gaar.als men de auto gaat chip tunnen heeft men ook meer last van roet deeltjes in de motor olie . het resultaat is dat men dan eerder moet verversen... dus echt slechter niet maar merk olie voldoet veelal aande eisen gesteld van af 2004 de goedkopere merken aan de eisen van 1998 en daar zit veel verschil in. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

jftm
door jftm - Mar 6, 2010 om 21:00
182 Antwoorden / 5 Vragen

Kwaliteit speelt wel mee in racesport en zeer fijn afgestelde ge-tunede of ge-chipte auto´s maar dat is logisch.
U vertelt niet of dit bij u van toepassing is dus neem ik aan dat het voor normaal gebruik is.
Veel maakt het dan niet uit welke olie u gebruikt. Ik zou dan kiezen voor die goedkope.
John

toolboy
door toolboy - Mar 6, 2010 om 21:09
965 Antwoorden / 40 Vragen

Natuurlijk is er verschil,Maar dat is er ook in auto`s en merken en bouwjaren.
Als er nimmer een verversing van olie heeft plaats gevonden raad ik dit dan ook ten zeerste af.
Ga na welks een soort olie gebruikt is /was in uw voertuig.

T

ko
door kompalaya - Mar 6, 2010 om 23:40
11 Antwoorden / 2 Vragen

Heren, dank voor jullie antwoord. Ik had voorheen altijd een Opel vectra waarbij ik nooit olie hoefde bij te vullen. Nu ik een jaartje een Vectra SW hebt brand het lampje bijvullen regelmatig.

Er was altijd 5w30 gebruikt, maar dat niet overal verkrijgbaar en als het verkrijgbaar is alleen in flesjes van een liter en dan voor meestal rond de 30 euro.

5w40 was wel in beter verkrijgbaar en vaak voor een veel lager bedrag. Bij navraag kreeg ik te horen dat het geen probleem was deze olie te gebruiken, zolang het maar 100% synthetisch zou zijn.

Nu dus 5w40 gekocht voor 4euro per liter vandaar mijn vraag.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 7, 2010 om 00:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kompalaya:

Nu je deze olie al hebt: Geen probleem. gewoon gebruiken. Voor de zomer is 5W30 n.m.m te dun. Alhoewel vroeger mijn Kadett's niet op multigrade olie liepen doch zomer en winter op SAE 20W. Motoren onverwoestbaar!

Sinds 1992 vervang ik geen olie meer. Mijn Ascona 1,8 L. was toen 4 jaar en 2 ton km's. Dus altijd flinke ritten. Die is 8 jaar geleden met ruim 4 ton km naar de schroothoop gegaan, doch voor de motor was dat eigenlijk zonde.
Ik zou die motor nu nog wel willen ruilen voor de 1,8 L in mijn huidige 1995-er Vectra die ik 8 jaar geleden kocht met 164 k km's. Die was zuiniger (met Weber carburator) dan de huidige 1,8 L. (met injectie.) Nu dus 287 k km's.
Zonder olie verversen en soms bijvullen met Aldi/Lidl olie. Dat gaat wanneer je de auto niet laat racen. Komt nooit boven de 4 k toeren. Kruisend 2750 toeren. Hoge toeren vereist goede olie. Wanneer olie zwart wordt heeft geen betekenis. Ook roet smeert!

H.

nb
door nbw - Mar 7, 2010 om 00:46
521 Antwoorden / 24 Vragen

Hoi allemaal. Olieverversen is eigenlijk een fabeltje in het leven gehouden door de auto-industrie. De olie wordt door gebruik wel zwarter maar de functie als smeermiddel blijft veel langer dan voorgeschreven bestaan. Een (nieuwe )auto kan zonder problemen 200.000 km lopen zonder verversen van olie en het oliefilter.
En als je echt wilt weten wanneer de olie slecht is ga naar de Ludolfs. Die bepalen de kwaliteit door de olie te proeven.

2p
door 2poedels - Mar 7, 2010 om 01:51
6 Antwoorden / 3 Vragen

ha kompalaya. waar koop je 100% synthetische oly voor 4 euro? ik heb een 220 cdi mb, dus een comm. rail. groet 2 poedels.

ko
door kompalaya - Mar 7, 2010 om 07:31
11 Antwoorden / 2 Vragen

@2poedels,

Pas geleden is hier een Action in de buurt gekomen, daar hebben ze veelspullen voor de autovoor een habbekrats.

Lampenset H4 en H7 voor 2,95 en dus die motorolie voor 4 euro.

grindweg
door grindweg - Mar 7, 2010 om 08:59
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte kompalaya.gelooft u echt dat de kwaliteit gelijk is. hrd man weet uit zijn verleden ook heel goed hoe belangrijk smeren is. bij machine parken worden constant olie monsters genomen om de kwaliteit te bepalen . en het moment van verversen te bepalen.en hebben de mensen dan nooit van indikken gehoord. als zelfs sommige lease bedrijven al van long life afstappen moet er bij u toch ook een lampje gaan branden. bij bv citroen de 2 liter benzine motoren kun je lachen als er 20 w 40 in gaat en dan ook nog met deze temperaturen de kleppen blijven gewoon open staan. de stoters pompen zich gewoon op .een 20w is meestal niet synthetise een 0 of 5w wel.

pa
door palmpje28 - Mar 8, 2010 om 14:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Van één keer goedkope olie zal de motor niet veel last hebben. Er zit toch echt wel veel verschil in olie. De duurdere smeren veel beter. Het is net als bij een mens.
Van slechte voeding wordt je niet direct ziek, maar er zijn wel degelijk negatieve effecten. De problemen met je motor zullen er zeker komen.

ho
door honza23 - Mar 8, 2010 om 15:42
259 Antwoorden / 3 Vragen

5w olie is erg dun: goed bij een ijskoude winter maar te dun voor normaal weer

mijn ervaring na 28 jaar en 2 miljoen km's:

- na het starten even laten lopen zodat de olie de hele motor kan bereiken, hoe kouder de motor hoe langer: motor koud en vriest het: 10 sec, motorkoud en >0: 4-6 sec, motor en temp. warm: 2-3 sec.
- de eerste 10 minuten rustig rijden, geen hoge toeren maken en dus vroeg opschakelen, gewoon rijden als een ouwe l*l
- hoge belastingen van de motor kunnen geen kwaad als de motor echt warm is (is iets anders dan dat de koelvloeistof warm is!)
- zorg er in ieder geval voor dat er genoeg olie in zit: als een olielampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat
- als je olie wil verversen: wacht op een aanbieding van KwikFit of Euromaster, bij die laatste pas Shell olie plus filter (half synthetisch 10w40) voor 45 euro
- voor de meeste auto's is de kwaliteit van de gemiddelde olie genoeg, let gewoon op de specifikaties (ouwe auto of zuipt-olie auto: SF/CD, iets nieuwere auto SL/CF)
- deze week bij de action: 4 liter 10w40 SL/CF voor 5,79
- bij de kruidvat hebben ze ook huismerk olie in handige 1-liter flessen, makkelijk om er altijd 1 of 2 in de auto te hebben

ga
door gabberpiet - Mar 8, 2010 om 17:48
136 Antwoorden / 23 Vragen

hallo allemaal

ik zou zeggen ga naar je garage voor olie heb je altijd de goede olie (kost misschien iets duurder) maar dan weet je zeker dat het je motor niet verpest en gaat het ook niet schuimen in samenwerking met andere soorten olieen

groetjes gabberpiet

bi
door bioloog_1 - Mar 8, 2010 om 19:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

2 hele belangrijke zaken :

A synthetische olie beschermd veeeel beter tegen slijtage, de oliefilm tussen de metalen is twee keer zo sterk. in alle motoren is 5w-40 te gebruiken (volsyntheet )

B je rijdt beduidend meer kilometers met een dunne synthetische olie op een liter
benzine bv. 0w-30 is de allerbeste smeerolie (kroon verkoopt het )
citroen c1 rijdt in de winter op 5w-40 olie 1 op 18 en met 0w-30 komt hij niet
onder de 1 op 20 , zelfs met vrieskou .

grindweg
door grindweg - Mar 8, 2010 om 20:08
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de vi index zegt niets over oliegebruik cq verbruik. je moet altijd de JUISTE olie gebruiken .een motor fabrikant is de gene die de eisen stelt aan de olie en niemand anders. de lager spelingen de soort lagers, de diameter van de olie kanalen,de verbrandings drukken bij een pomp verstuiver 8 ton op het piston lager ja dat leest u goed 8 ton. hat lager is ongeveer 17 mm breed., de asafzetting wel of geen roet filter etc dit alles heeft met de soort olie temaken. dan mag iedereen zelf expirimiteren maar ik hou mij aan dee fabrieks voor schriften. mijn race verleden heeft genoeg bewezen wat olie wel en of niet kan. dus liever geen onzin meer over motor olie taken zijn smeren, koelen ,afdichten en vuil afvoeren.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2010 om 22:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jaarlijks voeren garage bedrijven miljoenen liters afgewerkte motorolie af.
Deze vuile olie wordt door speciaal bedrijven ingenomen, hierna gefilterd, en voorzien van nieuwe dopes of additieven. Additieven ( in het Engels dopes) zijn toevoegingen aan motorolie om de smerende en reinigende werking van de olie te verhogen. (dopes zitten ook in nieuwe olie maar verliezen langzaam hun werking) Deze ge-recyclede olie wordt meestal in supermarkten en bij prijsvechters aangeboden voor lage prijzen. Het is niet aan te raden deze olie te gebruiken in motoren met een hoog vermogen en bestuurders met een laag IQ. De toegevoegde additieven bereiken hun maximale werking vanaf een motor temperatuur boven de 60 graden Celsius. Daarom is het zinvol om niet gelijk met een koude motor te gaan "scheuren".De kwaliteit van deze supermarkt olie is redelijk genoeg voor auto's die normaal bereden worden. Ikzelf bezit een Volvo 850 met 450.000 km op de teller. De motor gebruikt nagenoeg geen olie, en de olie zit er al 5 jaar in. Af en toe een klein scheutje goedkope olie erbij, dat vind ie lekker.

grindweg
door grindweg - Mar 10, 2010 om 18:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wimmi20 wat u stelt klopt niet deze afgewerkte olie gaat niet opnieuw voor motor olie. deze word gecetrifugeerd en gebruikt in de industrie en scheepvaart als brand stof. daar om mag er bv geen remvloeistof in zitten. u rijd met een oud type motor die kan gewoon op 20w50 of 5 w 40

gompy2
door gompy2 - Mar 10, 2010 om 18:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 9 mrt 2010, 22:40]Jaarlijks voeren garage bedrijven miljoenen liters afgewerkte motorolie af.
Deze vuile olie wordt door speciaal bedrijven ingenomen, hierna gefilterd, en voorzien van nieuwe dopes of additieven. Additieven ( in het Engels dopes) zijn toevoegingen aan motorolie om de smerende en reinigende werking van de olie te verhogen. (dopes zitten ook in nieuwe olie maar verliezen langzaam hun werking) Deze ge-recyclede olie wordt meestal in supermarkten en bij prijsvechters aangeboden voor lage prijzen.

Kun je mij ook zeggen/aanwijzen hoe je aan deze wereldschokkende informatie bent gekomen???
M.a.w, geef eens wat url's door waar je beweringen worden beschreven...

grindweg
door grindweg - Mar 10, 2010 om 19:24
2308 Antwoorden / 28 Vragen

vraag het o.a aan koeweit. kijk in de havens waar een zwager van mij werkt.goedkopere motor olie komt meestal via het rekraak proces.

grindweg
door grindweg - Mar 10, 2010 om 19:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ps gompy wat is eenurl daar heb ik geen verstand van?

gompy2
door gompy2 - Mar 10, 2010 om 20:32
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@grindweg

Wat is een url

Ik zal het anders vragen.
Kan iemand mij aangeven waar op internet concreet staat bescheven dat afgewerkte/vuile olie wordt gereinigd en bewerkt om weer als nieuwe olie te worden verkocht door supermarkten, prijsvechters of bouwmarkten...
Verder wil ik geen discussie starten, daar is dit gedeelte van vara-kassa ook niet voor, het is puur nieuwsgierigheid.

M.vr.gr

grindweg
door grindweg - Mar 10, 2010 om 21:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

In Nederland werd het aantal inzamelaars gereduceerd van éénentwintig naar zes. De
totale inzamelcapaciteit van deze zes ondernemingen bedraagt 90 000 m³ per jaar; ze
werd in 1992 voor ca. 65% benut. Er zijn vijf bewerkers actief met een totale
bewerkingscapaciteit van 110 000 m³ per jaar; deze werd in 1992 voor ca. 60% benut
(3).
Alle bedrijven in Nederland bewerken afvalolie via mechanische behandelingen, in casu
graviteren/bezinken, filtreren, centrifugeren en blenden. Er gebeurt geen regeneratie van
afvalolie naar (tweedehands)basisolie.
Naar schatting worden er in Nederland per jaar 165 000 ton minerale olieproducten
ingezet, waarvan er ca. 65 000 ton verbruikt wordt en ca. 100 000 ton vrijkomt als
afgewerkte olie. In 1988 is ca. 53 000 ton afgewerkte olie bewerkt tot substituut
brandstof. Ca. 15 000 ton werd ingezameld als (klein) chemisch afval, ca. 10 000 ton
werd verbrand zonder opwerking, ca. 10 000 ton werd illegaal verhandeld en 9 000 à
13 000 ton werd geloosd.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 10, 2010 om 22:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een Belgisch bedrijf dat zich o.a.bezighoud met het recyclen van afgewerkte motorolie is het bedrijf Recyc-oil. Deze gefilterde olie wordt weer doorverkocht aan bedrijven die er opnieuw bruikbare motorolie van maken. Of is Google te moeilijk dat je om een url vraagt.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 11, 2010 om 00:51
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 10 mrt 2010, 22:40]Een Belgisch bedrijf dat zich o.a.bezighoud met het recyclen van afgewerkte motorolie is het bedrijf Recyc-oil. Deze gefilterde olie wordt weer doorverkocht aan bedrijven die er opnieuw bruikbare motorolie van maken. Of is Google te moeilijk dat je om een url vraagt.
Oh Ja, ik ga nog wat toevoegen, je moet niet alleen in het Nededrlands Googleloeren maar ook in het Engels. Daar vind je heel wat informatie.
Op de site earth911.com in de Verenigde Staten van Amerika leer je dat 1 miljard liter afgewerkte olie per jaar in de U.S. wordt hergebruikt, en dat een groot gedeelte wordt gerecycled voor nieuwe motorolie. Zoals ik al eerder schreef. .

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 14, 2010 om 02:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ kompalaya:

Vandaag kocht ik bij de lokale Action de laatste 3 jerrycans van 5 ltr 15W40 à €5,79. De 4 ltr cans 10W40 heb ik laten staan want die waren me voor hetzelfde geld te duur. Kennelijk heeft Action bij jullie openingsaanbiedingen gehad, gezien het prijsverschil. Onder de €5,- /5ltr (aldi) heb ik verleden jaar en dit jaar geen 15W40 kunnen kopen. De verkoper en ik waren tevreden, dus heb ik marketing technisch kwaliteit gekocht....
Enfin, met de 20 ltr die ik nu in voorraad heb kan ik jaren vooruit om de auto bij te vullen en voor de kettingzagen.

H.

gratisrijden
door gratisrijden - Mar 14, 2010 om 03:33
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zondag 14 mrt 2010, 02:25]Vandaag kocht ik bij de lokale Action de laatste 3 jerrycans van 5 ltr 15W40 à €5,79. De 4 ltr cans 10W40 heb ik laten staan want die waren me voor hetzelfde geld te duur.Vreemde logica, want hoe groter het verschil tussen beide Cijfers is hoe beter de olie.

De twee cijfers geven de Verhouding aan tussen de temperatuur en de Viscositeit(strooperigheid). Het eerste cijfer moet laag zijn, dan wordt de olie minder dik bij een koude motor. Het tweede cijfer moet hoog zijn, want dan wordt hij minder dun bij hoge temperaturen.

En ja de viscositeit van de olie scheelt enorm in verbruik! Dunnere olie kan je tot 20% benzineverbruik besparen, maar niet elke auto kan tegen 0W30 en zeker in de hete zomerdagen mag je die olie niet gebruiken.

Zelf pak ik altijd 5W40 olie van de klassificatie API-SL (Hoe hoger de laatste letter deste beter) en die hecht als een magneet aan het metaal. Bij een auto die vrij heet wordt gebruik ik ook wel 5W50 of 10W50.

Vooral als je veel korte ritten maakt is het belangrijk dat het eerste cijfer laag is, de olie kan zich dan sneller in de motor verdelen.

Als de olielamp brandt ben je te laat. Dan is namelijk de oliedruk in het systeem te laag en loopt je motor al schade op; je moet dan onmiddelijk stoppen!

Mijn raad: bespaar op alles, maar niet op de olie! Ik laat dit nooit bij een garage doen, want daar is de keuze meestal beperkt en moet je het vrijwel altijd doen met olie van mindere kwaliteit voor de viervoudige prijs.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 14, 2010 om 13:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gratis:

"Vreemde logica, want hoe groter het verschil tussen beide Cijfers is hoe beter de olie."

Heb je wel goed gelezen?Is die logica nog zo vreemd wanneer je goed leest?

Nog één keer om het goed te lezen:
"Vandaag kocht ik bij de lokale Action de laatste 3 jerrycans van 5 ltr 15W40 à €5,79. De 4 ltr cans 10W40 heb ik laten staan want die waren me voor hetzelfde geld te duur."

Verder hoef je mij over viscositeit en consistentie niets te vertellen.

Ik heb geen raceauto noch een 16 klepper. mijn kruissnelheid ligt bij 2750 toeren. Dus 15 W 40 is voor onze auto goed genoeg! Deze doet het er al bijna 300.000 km mee en de vorige met nagenoeg identiek motorblok ruim 400.000 km op dezelfde olie en niet meer verversen. Dat zegt genoeg toch? Daar heeft in een scherpe bocht het oliedruklampje ook wel eens van gebrand. De olie was niet meer aan de stok te zien. Nooit wat met het blok gehad als een lekke koppakking, toen onze zoon net zijn rijbewijs had, en de auto al ruim 300.000 km had. Ik zie oorzakelijk verband.

H.

grindweg
door grindweg - Mar 14, 2010 om 13:32
2308 Antwoorden / 28 Vragen

gratis rijden. waar heeft u de onzin vandaan dat een auto met een 0w meer verbruikt als een 20 w. of u weet niet waar u over praat of u heeft niet goed begrepen wat de verschillen van olie zijn. de taken van de olie heb ik reeds omschreven.de vi improver is belangrijk voor het gebruiks doel. in ons bedrijf zou ik graag alles met een bulk smeren maar er zijn bij ons helaas 5 type olie op voorraad. en die zijn echt nodig helaas.

gratisrijden
door gratisrijden - Mar 14, 2010 om 14:03
226 Antwoorden / 8 Vragen

@gringweg: Ik zie het verband niet tussen uw reaktie en hetgeen ik geschreven heb. En ja ik weet wel waarover ik praat.

@hrdwerrorman: Ik raad niemand aan om 3 ton te gaan rijden zonder de olie te verversen. Ik heb de auto's gezien waar zelfs de membraan van de oliefilter kapot gescheurd was. Een koppakking gaat ook niet zomaar lekken, maar meestal als ie te heet loopt, door te weinig smering bijvoorbeeld.

Een raceauto is een heel ander verhaal, die werken met een Dry-sumpsysteem. De motor ligt dan niet in de olie, maar wordt contnue met olie besprenkelt.

Een auto werkt wellicht prima met goedkope olie, maar mijn ervaring is dat goede olie toch stukken beter is en flink benzine bespaart.

toolboy
door toolboy - Mar 14, 2010 om 14:11
965 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=nbw schreef op zondag 7 mrt 2010, 00:46]Hoi allemaal. Olieverversen is eigenlijk een fabeltje in het leven gehouden door de auto-industrie. De olie wordt door gebruik wel zwarter maar de functie als smeermiddel blijft veel langer dan voorgeschreven bestaan. Een (nieuwe )auto kan zonder problemen 200.000 km lopen zonder verversen van olie en het oliefilter.
En als je echt wilt weten wanneer de olie slecht is ga naar de Ludolfs. Die bepalen de kwaliteit door de olie te proeven.

Behalve die ludolfs ben ik het hier helemaal mee eens

gratisrijden
door gratisrijden - Mar 14, 2010 om 14:20
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=toolboy schreef op zondag 14 mrt 2010, 14:11]Behalve die ludolfs ben ik het hier helemaal mee eensDie Ludolfs waren juist het enige waar ik het wel mee eens ben :-) Meningen mogen verschillen uiteraard, da's de vrijheid waar ons landje tenslotte trots op is.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 14, 2010 om 18:45
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gratis:

Kletskoek:
"Een koppakking gaat ook niet zomaar lekken, maar meestal als ie te heet loopt, door te weinig smering bijvoorbeeld."

Het oorzakelijke verband had ik al aangegeven en heeft n.m.m. met het eerste deel van de quote te maken. Wanneer het laatste deel van de quote aan de orde was geweest, dan had de motor geen ruim 4 ton km gedraaid en zou er een blauwe walm uit de uitlaat gekomen zijn wanneer er een dot gas gegeven werd na een tijd stationnair draaien. Dat laatste wijst op slijtage en dat was met die motor duidelijk niet aan de orde toen we de kar naar de sloper brachten.

Nee, die lekke koppakking kwam voor mij duidelijk van planken met het oude 3 ton km karretje. Bij cyl. 4 zat een heel smal wandje tussen de cylinderwand en het koeling kanaal. Daar was de pakking tussen weggeblazen.

H.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 15, 2010 om 02:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op zondag 14 mrt 2010, 03:33][quote=hrdwerrorman schreef op zondag 14 mrt 2010, 02:25]Vandaag kocht ik bij de lokale Action de laatste 3 jerrycans van 5 ltr 15W40 à €5,79. De 4 ltr cans 10W40 heb ik laten staan want die waren me voor hetzelfde geld te duur.Vreemde logica, want hoe groter het verschil tussen beide Cijfers is hoe beter de olie.

De twee cijfers geven de Verhouding aan tussen de temperatuur en de Viscositeit(strooperigheid). Het eerste cijfer moet laag zijn, dan wordt de olie minder dik bij een koude motor. Het tweede cijfer moet hoog zijn, want dan wordt hij minder dun bij hoge temperaturen.

En ja de viscositeit van de olie scheelt enorm in verbruik! Dunnere olie kan je tot 20% benzineverbruik besparen, maar niet elke auto kan tegen 0W30 en zeker in de hete zomerdagen mag je die olie niet gebruiken.

Zelf pak ik altijd 5W40 olie van de klassificatie API-SL (Hoe hoger de laatste letter deste beter) en die hecht als een magneet aan het metaal. Bij een auto die vrij heet wordt gebruik ik ook wel 5W50 of 10W50.

Vooral als je veel korte ritten maakt is het belangrijk dat het eerste cijfer laag is, de olie kan zich dan sneller in de motor verdelen.

Als de olielamp brandt ben je te laat. Dan is namelijk de oliedruk in het systeem te laag en loopt je motor al schade op; je moet dan onmiddelijk stoppen!

Mijn raad: bespaar op alles, maar niet op de olie! Ik laat dit nooit bij een garage doen, want daar is de keuze meestal beperkt en moet je het vrijwel altijd doen met olie van mindere kwaliteit voor de viervoudige prijs.

Wat een onzin, 20% brandstofbesparing met dunne olie.
Als je een olie 5 w 30 in je motorblok hebt gedraagt deze olie zich bij het starten als dikheid 5 en als het blok op werktemperatuur is gedraagt de dikte 30 zich als dikte 5. En is dus warm even dun als bij een koude start.. Brandstofbesparing van 20% is dus een sprookje. De dikte 5 is dus alleen van kracht bij een koude start, enkele minuten later, als de motor warm is, gedraagt de dikte 30 zich als dikte 5. In die paar minuten kun je dus geen 20% brandstof besparen op je totale rit. Het zomer en winter olie verhaal is ook onzin. Dat is een verhaal uit de oude doos toen er alleen single grade olie bestond.
Single grade wil zeggen dat de olie 1 dikte heeft. Of het nu zomer of winter is, de motor
temperatuur zal de 90 graden Celsius niet overschrijden, dat wordt bepaald door de thermostaat. En de olie past zich 's zomers en 's winters aan. Daar zijn geen verschillende motor olieen voor nodig. Een leuk weetje: de Bugatti auto's uit de dertiger jaren (toen al peperduur) werden gesmeerd met raap olie. Raap olie is een plantaardig produkt, net zoiets als lijnzaad olie of sla olie..

jo
door johanna17 - Feb 10, 2014 om 15:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ooit heb ik van een monteur van de ANWB vernomen dat goedkope(re) olie niet onderdoet dan du(u)r(der)e olie. Hij gaf me zelfs een tip de olie te kopen bij Kwantum. Daar verkopen, of verkochten, ze 5 liter jerrycans. Ik denk dat de olie van de Action vergelijkbaar is. Ik gebruik zelf olie van Kruidvat en mijn auto rijdt nog steeds!! ;-)) Ik heb er verder geen verstand van maar iemand van de ANWB zal toch wel deskundig zijn in zijn oordeel. Toch?

grindweg
door grindweg - Feb 10, 2014 om 16:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=johanna17 schreef op maandag 10 feb 2014, 15:54]Ooit heb ik van een monteur van de ANWB vernomen dat goedkope(re) olie niet onderdoet dan du(u)r(der)e olie. Hij gaf me zelfs een tip de olie te kopen bij Kwantum. Daar verkopen, of verkochten, ze 5 liter jerrycans. Ik denk dat de olie van de Action vergelijkbaar is. Ik gebruik zelf olie van Kruidvat en mijn auto rijdt nog steeds!! ;-)) Ik heb er verder geen verstand van maar iemand van de ANWB zal toch wel deskundig zijn in zijn oordeel. Toch?

er is veel veranderd in vier jaar heb ik gehoord van een man van de anwb.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 10, 2014 om 21:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Haha, je bent weer goed bij de tijd..... in tegenstelling tot Johanna.

De 15W40 olie heb ik bijna op. De Vectra A 1,8i '95 waar deze ingaat (niet verversen doch wat op tijd bijvullen) loopt nog steeds bij onze zoon, doch staat op internet te koop voor €950,-. Intussen 360k km. Nog steeds minder dan ruim 425k km met de Ascona 1,8 GLS van '88. Deze kreeg dezelfde oliebehandeling sinds '92. Geen spoortje blauwe rook toen we die in 2002 wegens totaal rotte carrosserie naar de sloper brachten.
Nu Zafira B 2,2i van '07. Met deze Amerikaanse 16 klepper ben ik wel wat "pingeliger" geworden. Er gaat alleen 5W40 of 30 in. En geen methanol door de benzine, want daar kan de brandstofpomp niet tegen.
Kijken hoe lang deze meegaat: nu 158k km, waarvan 10k sinds november zelf.
En geen LPG meer, na 34 jaar wel. Te duur geworden met 20k km/jr.

Groet, H.

grindweg
door grindweg - Feb 11, 2014 om 15:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hrdwerrorman
goedendag.
hopelijk alles goed en gezond.
overigens goede motoren.
de distributie is wel gevoelig.
5w30 is inderdaad de beste keus
mvgr

bi
door bioloog_1 - Feb 11, 2014 om 16:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

MENSEN ONTHOUD HET VOLGENDE :

DE BESTE OLIE MET DE BESTE ANTI SLIJTAGE EIGENSCHAPPEN IS :
0W-30 MET DE VW NORM: 506.01
DEZE OLIE IS VOOR DE ALLERHOOGSTE DRUKKEN IN DE MOTOR GEMAAKT
VOOR BENZINE EN DIESEL MOTOREN.

DE EENA BESTE OLIE IS DE 5W-40 OLIE .
WAAR U DIE KOOPT SPEELT GEEN ROL, HET MERK OOK NIET .
DE ACTION IS MET 4 EURO DE GOEDKOOPSTE PER LITER .
BEIDE OLIE SOORTEN ZIJN VOL SYNTHETISCH.
OOK VOOR BENZINE EN DIESEL MOTOREN.

MINERALE OLIEN KUNNEN MAAR DE HELFT VAN DE DRUK VERDRAGEN TUSSEN
DE METALEN OPPERVLAKKEN, DUS VEEL MEER KANS OP SLIJTAGE.
DIE KOMT DUS NOOIT IN MIJN MOTOR VAN AUTO OF BOOT . DIESEL OF BENZINE.MOTOR.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 11, 2014 om 18:42
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ bioloog:

Waarom al die hoofdletters? In ieder geval op deze site wordt dit ervaren als schreeuwen. Dat is toch niet nodig?

"Doe gewoon, dan doe je gek genoeg"! Placht mijn moeder zaliger te zeggen, wanneer ik onnodig stond te schreeuwen. Ze was niet doof.....

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 11, 2014 om 18:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg

Is bekend.
Bij deze motoren gaat de distributie rammelen tussen de 50 en 150k km volgens ervaring van anderen. (Leve internet.)

Deze rammelde bij 148k behoorlijk. Op €250,- onkosten aan onderdelen en een hoop werk zat ik niet te wachten. Dus kettingen, kettingwielen, geleiders en een paar andere zaken w.o. brandstofpomp, achterremschijven en -blokken zijn vóór de koop al vervangen. Toen durfde ik zonder garantie wel te kopen na een goede testrit. Spaarde €500,-.

H.

door 1974frank - Oct 20, 2015 om 23:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Allemaal,

Als je olie koopt moet na gaan of hij de officiële is goedgekeurd door de constructeur is goedgekeurd. De lijsten kun je vinden op het internet in deze lijsten vind je niet de "B" merken die bij de Action of Lidl of Aldi kan kopen. In deze lijsten zal je ook geen Kroon olie, MPM olie, Eurol, enz. Dit komt omdat deze merken werken met op gekochten olie die wordt gefilterd en op nieuw worden geactiveerd. Deze olie is niet slecht maar garage bedrijven kunnen je geen garantie geven dat als er iets stuk gaat dat dit wordt vergoed. En daar door heb je het prijsverschil.

Frank

door 1953 - Oct 20, 2015 om 23:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=1974frank schreef op dinsdag 20 okt 2015, 23:13]Hoi Allemaal,

Als je olie koopt moet na gaan of hij de officiële is goedgekeurd door de constructeur is goedgekeurd. De lijsten kun je vinden op het internet in deze lijsten vind je niet de "B" merken die bij de Action of Lidl of Aldi kan kopen. In deze lijsten zal je ook geen Kroon olie, MPM olie, Eurol, enz. Dit komt omdat deze merken werken met op gekochten olie die wordt gefilterd en op nieuw worden geactiveerd. Deze olie is niet slecht maar garage bedrijven kunnen je geen garantie geven dat als er iets stuk gaat dat dit wordt vergoed. En daar door heb je het prijsverschil.

Frank

Deze topic is al 5 jaar en 7 maanden oud.

Voor mijn Panda is motorolie 5W40 van toepassing met expliciet de toevoeging van (ACEA) C3 op de verpakking.

Of de toevoeging ACEA C3 een lulkoekpraatje is? Neen! Essentieel voor uw motor!