p
door p weerts Oct 13, 2023 om 12:01
Vrije tijd & tuin

Grondopgehoogt tegen mijn schutting aan die binnen erfgrens staat mag dat zomaar

buurman heeft zijn grond opgehoogd ,,die voorheen 40 cm lager lag.
hij heeft hem nu  opgehoogt, tegen mijn houte schutting ,deze schutting staat 25 cm binnen de erf grens .
mag dit zomaar.?

5884 6 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 13, 2023 om 12:16
2074 Antwoorden / Vragen

Dus jouw schutting staat al 25cm op eigen grond en buurman heeft de zaak volgestort tegen jouw schutting? Nee, dat mag niet en ik zou er maar gelijk iets van een advocaat of de rechtsbijstand bijhalen want de boodschap gaat gegarandeerd niet lekker landen.
Met 40 cm aarde duwt hij je schutting dan mogelijk ook nog eens omver.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2023 om 12:16
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag in feite niet, edoch wat wilt u er tegen doen? Mij advies is: ga een gesprek aan mat de buren en wijs hen dan vooral op het feit dat uw schutting (indien hout) beschadigd kan raken door vocht door de er tegen aangebrachte grond en de schade dan geheel voor hen is. De Schutting is niet mandelig, wettelijk zou men de grond zelfs weg moeten halen maar bij weigering zou dat preocedren betekeken (of de Rijdende Rechter inschakelen). Heeft u een rechtsbijstanfsverzekering, benut die dan, bent u lid van 'Eigen Huis' (bij eogen woning) is dat ook een eoptie.

sira
door sira - Oct 13, 2023 om 13:04
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Wat is de reden van het ophogen? Woont u in een streek met veengrond waar de tuinen verzakken en daarom om de x-jaar opgehoogd moeten worden?
Betreft het een koop- of huurwoning? Heeft u een kadastertekening waaruit blijkt dat uw buurman over de erfgrens werkzaamheden verricht?

Mogelijk heeft uw buurman dit niet te kwader trouw gedaan, omdat hij betrekkelijk nieuw is en dacht dat de schutting op de erfgrens stond.

Ga gewoon even een gesprek met hem aan en vraag of hij wil zorgen dat de grond niet tegen de schutting aanligt. Dat kan d.m.v. L-elementen (keerwand) of borderranden, zie onderstaande foto's.
keermuur, keerwand, grondkering, waterkering
L-element Roestbruin 30x50x50 Voet x lengte x hoogte
Nature borderrand pennen klein zwart - Koopzaden.nl

1paul
door 1paul - Oct 18, 2023 om 11:31
3161 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, hij zal dit moeten vragen aan u en als u nee zegt is het ook nee, het is immers uw grond, of u nu huurt of eigenaar bent doet hier niet ter zake trouwens..

mo
door mof - Oct 18, 2023 om 11:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. De buurman mag zijn eigen tuin ophogen, niet die van u.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 18, 2023 om 12:46
169 Antwoorden / Vragen

Officieel niet. Aan de andere kant...het is aan de andere kant van je schutting. Dus blijkbaar was dat dood grond waar jij in ieder geval niets mee deed. Dus waarom heb jer een probleem mee?

Had die schutting dan eerder op de juiste plek gezet.

En als laatste. Heb je dit al eens met je buurman besproken. Je weet wel, beter een goede buur...

Hajon
door Hajon Oct 18, 2023 om 13:16
9 Antwoorden / Vragen

Probleem is dat een houten schutting gaat rotten als je daar aarde tegenaan legt.