je
door jelle1st May 17, 2009 om 13:07
Vrije tijd & tuin

Hekwerk beplanten met klimop

Om de hond van de buren uit mijn tuin te weren heb ik onlangs een laag draadhekje geplaatst aan mijn kant van de erfscheiding.

Nu heeft mijn buurman op de erfscheiding een hoger draadhek geplaatst waardoor ik het mijne weggehaald heb.

Mag ik dat hekwerk nu beplanten met klimop?

3452 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 17, 2009 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het hekwerk op zijn kant staat, is het zijn eigendom. Beplanten mag eigenlijk niet zonder overleg. Vooral ook omdat klimop nogal woekert en ook aan zijn kant zal groeien, zou ik dit overleggen als ik u was!

ve
door verwijderd - May 17, 2009 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft hij het precies op de erfgrens gezet, dan zijn jullie eigenlijk beide verantwoordelijk. Hij had dat wel in overleg moeten doen. Dat geldt ook voor het laten begroeien met klimop. Wil hij dat pertinent niet, dan kun je overwegen op je eigen grond een andere afscheiding te maken. Hou er wel rekening mee dat klimop géén rekening houdt met erfgrenzen...

ve
door verwijderd - May 17, 2009 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de erfafscheiding?
Ja hoor, dan mag dat maar uw buurman mag alles wat aan zijn kant erdoorheen gaat groeien (en helix=klimop is een groeier hoor!) mag hij weer wegknippen.
====struik en planten 50 cm van de erfafscheiding / bomen 2 meter van de erfafscheiding ===
'k Zou eigenlijk adviseren om een andere oplossing om het krijgen van boze buren te vermijden en te gaan kiezen voor doornachtige laagblijvende struiken aan uw zijde.

Laat u in dat geval adviseren door een tuincentrum, maar beter = praat eens met uw buurman daarover!
Immers, ook helix kent bladverliezers 's winters (met prachtig roodbont blad in de herfst, of passieflorum en zelfs snij- of sperzieboon zou een mogelijkheid kunnen zijn want dan heeft u     allebei wat biologisch aan groenteoogst.

M.vr.gr;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 17, 2009 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jelle1st: Dit is wat er wettelijk is toegestaan:

Als u zonder instemming van de buren op uw eigen grond een haag wilt plaatsen (een rij heesters), dan dient deze minimaal 50 cm uit de erfscheiding geplant te worden. De buren mogen hieraan uiteraard niets veranderen. Zou de haag op de erfafscheiding staan, dan bent u gezamenlijk eigenaar, en mag u zonder de instemming van de andere partij evenmin iets aan de haag veranderen.

Kortom: u mag (onder voorwaarden) een hekwerk of schutting op de erfscheiding plaatsen. U mag op 50 cm uit de erfscheiding een haag planten, waar de buren vanaf moeten blijven. Alleen als de takken over hun erf hangen, mogen zij u vragen deze te knippen, of deze op deskundige wijze zelf (laten) knippen. Formeel kunt u bij schade via de rechter met getuigenrapportages uw gelijk halen. Maar misschien is er samen met de buren een erfafscheiding te bedenken waar u zich beiden in kunt vinden? Dat is aanzienlijk goedkoper, en levert minder ruzie op.(Ik zou voor de laatse optie gaan overigens.....) En iets palnte met doorns? Zou ik niet doen, aan mijn kant, ivm huisdier dan, hij/zij kan zich er lelijk aan openhalen...

Succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - May 18, 2009 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Grootvader: Het is Hedera, Helix is een van de soorten en ik heb in mijn tuin passieflora.

ve
door verwijderd - May 18, 2009 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eerst bij uw gemeente te informeren hoe het zit met het plaatsen van hesters binnen de erfgrens.

Soms wordt er afgeweken van de 50 cm en mag het zelfs op de erf grens zoals in amsterdam(noord) het geval is.

Ook als u een woning huurd moet u nagaan of een klimop mag omdat deze plant hecht wortels heeft die de gevel zouden kunnen beschadigen.

Al wilt u alleen een hek werk er mee beplanten zelfs dan nog zou de plant zich kunnen gaan hechten aan de muur.

Zorg tevens voor goed bemeste grond anders groeid deze niet zo snel als u wel zou willen.