adjepatatje
door adjepatatje Oct 3, 2013 om 10:48
Vrije tijd & tuin

Hoe krijg ik geknetter uit kleding

Het schaatsseizoen begint deze week. De ijsbanen zijn weer open. Ik doe er aan mee! Met speciale schaatskleding. Nu is één van mijn schaatsshirts heel erg statisch. Als ik 'm uitrek vliegen de vonken in het rond. Kan ik hier iets aan doen? Weggooien is geen optie...

12859 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 3, 2013 om 10:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb wel eens gehoord dat je dan het kledingstuk zo'n 8 uur in de vriezer moet leggen.

edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2013 om 11:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo adjepatatje,

Het beste is natuurlijk om geen synthetische kleding te dragen.

Lees eens hier ter info: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54509-statische-elektriciteit.html

Schaats ze.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Oct 3, 2013 om 11:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je kunt bovenstaande link ook hier aanklikken.

ge
door gerboe - Oct 3, 2013 om 12:13
806 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb aan mijn sleutelbos een sleutelhanger tegen statische elektriciteit. Die hou je even tegen een metalen voorwerp zodat de statische elektriciteit wordt ontladen zonder schokken etc. Ik kocht 'm bij de Halfords.

tijger1
door tijger1 - Oct 3, 2013 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meer wasverzachter gebruiken schijnt ook te helpen.

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2013 om 12:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Van in de vriezer leggen had ik ook gehoord. Heb je wel erg veel ruimte nodig ;-)
maar zodra je het aantrekt bouwt het magnetisch veld zich weer op. Ik heb er zomer en winter last van, zodanig aan gewend dat ik, voor een deurknop aan te raken, eerst mijn elleboog tegen alles aantik, en met aantikken: auto, magnetron en zelfs iemand ter begroeting kus geven; dan is het goed. Met kleding uittrekken heb ik 's-avonds geen licht nodig: het knettert en vonkt dat het een lieve lust is. Maar als er een oplossing voor zou zijn: ik lift graag op je vraag mee, want je word er wel knetter van. (Wasverzachter helpt mij in ieder geval niet).

viejo
door viejo - Oct 4, 2013 om 18:15
63 Antwoorden / 4 Vragen

Geef 'm van katoen ! :(
Als aanvulling op de al gegeven tips kun je proberen om je handen en onderarmen (langemouwen) in te smeren met huidcreme. Mijn ervaring is dat ik dan geen tikken meer krijg bij het vastpakken van deuren of kranen e.d.

aurora1
door aurora1 - Oct 5, 2013 om 00:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, probeer eens huidcreme of vaseline. Vaseline is overigens ook goed tegen de kou. Voor het aantrekken even uitkloppen wil soms ook nog wel iets helpen.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2013 om 00:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 5 okt 2013, 00:02]Inderdaad, probeer eens huidcreme of vaseline. Vaseline is overigens ook goed tegen de kou. Voor het aantrekken even uitkloppen wil soms ook nog wel iets helpen.

Het probleem komt juist bij het uitkleden, aurora1.

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 5, 2013 om 02:58
619 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 3 okt 2013, 11:02]Hallo adjepatatje,

Het beste is natuurlijk om geen synthetische kleding te dragen.

Lees eens hier ter info: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54509-statische-elektriciteit.html

Schaats ze.

Met vr.gr.

Je bedoelde dit natuurlijk: Statische-elektriciteit

wendy-claire
door wendy-claire - Oct 5, 2013 om 03:03
619 Antwoorden / 29 Vragen

Het ligt aan de samenstelling van de stoffen van het schaatspak, de omgeving ook met synthetische vloerbedekking en de periode van het seizoen e.d.

Mogelijk dat als u in de badkamer (op een stenenvloer) staat en eerst de deurkling heeft aangeraakt de statische-elektriciteit niet meer aanwezig is.

Statische-elektricitet

megaman63
door megaman63 - Oct 5, 2013 om 11:37
20 Antwoorden / 2 Vragen

Als je iemand een kusje geeft gebeurd het ook wel eens, kun je wel zeggen dat de vonk over sloeg hihihihihi.

tenormin
door tenormin - Oct 5, 2013 om 14:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=megaman63 schreef op zaterdag 5 okt 2013, 11:37]Als je iemand een kusje geeft gebeurd het ook wel eens, kun je wel zeggen dat de vonk over sloeg hihihihihi.

Ja, dan zegt men: de vonken spatten er van af, maar meestal trekt men zich terug "als door een wesp gestoken". ;-)

il
door iljaha - Oct 6, 2013 om 14:45
179 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring is dat als ik geen leren zolen aanheb, ik even moet stampen om te ontladen. Misschien werkt het bij jullie ook!