Ll
door Llins Aug 24, 2023 om 22:17
Vrije tijd & tuin

Hoe voorkom ik fruitvliegjes?

Ik gebruik HG tegen fruitvliegjes en was het fruit af vooraf ik het in de fruitschaal leg. Toch stikt het telkens van de fruitvliegjes.

10814 15 Rapporteer
sira
door sira - Aug 24, 2023 om 22:47
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Zet een geurig kruidenplantje in de buurt van je fruit. De vliegjes houden niet van de geur van basilicum, dille of salie. Of leg wat kruidnagels, knoflook of takjes lavendel tussen het fruit: ook die geur vinden ze vies. Zet ramen of deuren tegen elkaar open: fruitvliegjes houden niet van tocht.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/ongediertebestrijding/fruitvliegjes/

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2023 om 22:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2023 om 06:27
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin,
je link moest bij mij worden bijgewerkt.

https://www.samenaandebak.nl/tips/veel-fruitvliegjes-in-de-keuken-2/

tenormin
door tenormin Aug 25, 2023 om 11:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemd hé @Sjjoppy, toen ik het gisteren paatste zag ik het 'gewoon'. Anders had ik het natuurlijk weggehaalt. Maar bedankt hoor.

sjjoppy
door sjjoppy Aug 25, 2023 om 21:19
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, inderdaad vreemd en dat is bij mij ook eens het geval geweest.
Ik vond het een goede link en mocht niet verloren gaan, daarom graag gedaan. :-))

tenormin
door tenormin Aug 25, 2023 om 23:58
16836 Antwoorden / 108 Vragen

®. ! Top. @Sjjoppy.

hereistom
door hereistom - Aug 24, 2023 om 23:24
736 Antwoorden / 1 Vragen

Elke fruit, en ook sommige groentes e.d., in huis lokken fruitvliegjes.
Wassen helpt daar niks tegen, alleen luchtdicht afsluiten en geen fruit- of groenteafval in prullenbak of groentebak in huis.

in
door inno1 - Aug 25, 2023 om 09:55
119 Antwoorden / Vragen

Fruitvliegjes betekenen rijping of rotting van het fruit. Ik heb ontdekt dat zelfs perziken en andere vruchten die binnen twee dagen uitbarsten van de rijpheid, dat in de koelkast helemaal niet meer doen. Dat is dus mijn oplossing. Meer dan twee of drie stuks zie ik nooit.
En als ik mijn afvalbak open en ik zie fruitvliegjes dan leeg ik hem sneller. Ik vind het zelf nutteloos om speciale middelen te gebruiiken, behlave mijn gezond verstand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 25, 2023 om 10:00
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend is het vooral een kwestie van het zo goed als mofelijk schoonhouden van afvalbakken / kliko's en vooral de laatste die vaak slechts 1 x per twee weken worden geleegd. Ik composteer zelf alles (in een afgesloten daavoor bestemde to) en om daar fruitvliegjes zo veel mogelijk te voorkomen spuit ik er vrijwel iedere ochtend een beetje mileuvriendelijke op vliegende insecten gerichte insecticide in. Teneinde ze toch ook in huis te bestrijden laat ik steeds een fleswijn met een heel klein laagje erin open staan en het resultaat is sims verbluffend. De vliegjes kruipen in de fles en kunnen er dan niet meer uit. Helaas heb ik in deze ook hinder van een ondergrondse afval container in de buurt en soms sta ik versteld welke 'wolken' fruitvliegjes uit kliko's van buren komen bij het geleegd worden vlak voor mijn deur. Op de ophaaldagen houd ik in ieder geval aan de voorzijde alles dicht.

he
door hebepago - Aug 25, 2023 om 10:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vul een glas met  eenderde zoete rode limonadesiroop, vul dit aan met water en tot slot een scheutje afwasmiddel erbij doen. Zet het glas in de buurt van de fruitschaal  en de fruitvliegjes zullen in het glas verdwijnen.
Ik doe dit al jaren. Als de fruitvliegjes verspreid zitten dan kun je meerdere glazen, gevuld zoals aangegeven, wegzetten.

Barns
door Barns - Aug 25, 2023 om 11:20
12 Antwoorden / Vragen

Gewoon overal waar ze zijn, een takje Lavendel neerleggen. Ben er net mee begonnen, maar het is te merken en.... het ruikt lekker.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Aug 25, 2023 om 11:33
30 Antwoorden / Vragen

Bij het Kruidvat blijven ze in plakken ideaal

rj
door rjw - Aug 25, 2023 om 11:41
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Ik koop in deze tijd minder fruit tegelijkertijd en eet het sneller op en fruit wat er tegen kan leg ik in de koelkast.

DenzelD
door DenzelD - Aug 25, 2023 om 12:06
4 Antwoorden / Vragen

Tegenwoordig koop ik minder fruit in één keer, consumeer het sneller en bewaar de soorten die daarvoor geschikt zijn in de koelkast.

eddopeddo
door eddopeddo - Aug 25, 2023 om 13:02
30 Antwoorden / 8 Vragen

Heb een vleesetend plantje staan en die zit vol met dit soort vliegjes..

gerbera
door gerbera - Aug 25, 2023 om 14:25
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn het wel fruitvliegjes een geen rouwvliegjes die op fruitvliegjes lijken maar iets kleiner zijn. U wast uw fruit maar droogd u ook goed want juist op vocht komen de rouwvliegjes af. Fruitvliegjes komen op fruit af waar het zgn rottingsproces in begin stadium is, zoals beurse plekken en beschadiging. Stop dus met wassen waardoor het fruit makkelijk beschadigd. Zo het fruitvliegjes zijn volg dan het advies van @SIRA.

Jo
door JohnnyH - Aug 25, 2023 om 17:30
15 Antwoorden / Vragen

Vaak komen ze uit de potgrond bij planten.
deze plantenpotten met een laagje brekerszand/scherp zand afdekken.

gerbera
door gerbera Aug 25, 2023 om 21:31
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dat zijn geen fruit- maar rouwvliegjes, die komen o.a. als de potgrond te vochtig is.

ke
door keesbakels - Sep 5, 2023 om 18:40
54 Antwoorden / 20 Vragen

Voorkomen lukt bij ons niet echt. Geurige plantjes bij ons ook niet. Een schaaltje met azijn en een scheutje afwasmiddel kunnen ze niet weerstaan, ze sneuvelen bij bosjes.

Kees