Pa
door Paul Duivis Oct 12, 2022 om 14:02
Vrije tijd & tuin

Ik heb een huurhuis nu wil ik op mijn vrijstaande overkapping zonnepanelen laten

Ik heb een huurhuis nu wil ik op mijn vrijstaande overkapping zonnepanelen laten plaatsen
De woningbouw wil dat niet kunnen ze dat verbieden

7487 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 12, 2022 om 14:03
16871 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, ik vrees van wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2022 om 14:07
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan. De vraag is echter wel: is de overkapping van u zelf resp. door u zelf geplaatst en zou dan bij opzehhen van de huur verwijderd moeten worden? dan lijkt het mij dat het wel kan! De overkapping is dan uw eigendom.

Uw verhuurdeer heeft verplichgt een huurdersbelangenorganisatie (verder genoemd HBO) . Leg uw probleem voor aan het bestuur van uw BBO opdat die mogeijk u van dienst kunnen zijn door bemiddeling of raadpleeg: woonbond contact met de aantekening dat de meeste HBO's voer hun leden collectief lid zijn van de woonbond

borg queen
door borg queen - Oct 12, 2022 om 14:19
128 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, dat kunnen ze. Wij wilden 10 jaar geleden al zonnepanelen laten aanleggen op het dak( toen was er het geld voor), maar dat mocht ook niet van de woningbouwvereniging met de smoes: Dan kunnen we niet bij het dak als dak nodig is. En er achteraan: We gaan binnenkort renoveren. Dat laatste moet nog steeds gebeuren, maar veelal als woningbouwverenigingen gaan renoveren, komen er ook zonnepanelen op het dak die je dan weer moet huren. Zo krijgen zij extra inkomsten, terwijl jij er maandelijks voor gaat betalen. Of dat kosten/baten plaatje voor jou als huurder goed gaat uitpakken voor maandelijkse huurlasten weet ik niet, maar wel voor je gas/elektriciteit kosten, zeker nu. Vervelend is alleen dat je moet wachten totdat je verhuurder wat doet. Bij ons wordt alles al jaren op de lange baan geschoven.

mi
door miennaamishaaz - Oct 12, 2022 om 14:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

Afhankelijk van hoe en wat de situatie is, kunnen ze dit verbieden.

Daarnaast heeft u alsnog toestemming nodig, omdat bij zonnepanelen u ook de meterkast moet aanpassen

Ja
door Janvd1den Oct 31, 2022 om 12:20
Antwoorden / 1 Vragen

Tot 600 Wp per groep mag je gewoon op het stopcontact aansluiten.

panter22
door panter22 - Oct 12, 2022 om 16:30
6599 Antwoorden / Vragen

Wat geeft de woningbouw als reden waarom je de zonnepanelen niet mag plaatsen?

marita5
door marita5 - Oct 12, 2022 om 17:13
11557 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Paul Duivis ,

Mag je zelf zonnepanelen plaatsen op huurhuis?

Ja dat mag, volgens Trip van de woonbond . "Voor veel huurders is dat financieel wel een drempel. Voor het plaatsen moet je toestemming hebben van de verhuurder, omdat het een wijziging aan de buitenkant van de woning is." Als je de woning verlaat moet je de panelen ook weer meenemen, maar je kan hierover ook afspraken maken met de verhuurder. "De verhuurder kan de zonnepanelen te zijner tijd overnemen tegen de restwaarde." Tien panelen inclusief installatie kosten ongeveer 4400 euro, blijkt uit cijfers van Milieucentraal.

Mocht een verhuurder geen zonnepanelen willen (laten) plaatsen, dan kan je ook afdwingen om enkel glas te laten vervangen door dubbel glas, het laten isoleren van de spouwmuur en het vervangen van de energieketel om de energierekening omlaag te krijgen

Bron : nporadio1.nl

Iv
door Ivo W - Oct 12, 2022 om 18:55
741 Antwoorden / Vragen

Wat er precies mag hangt af van wie eigenaar is van de overkapping. Is de overkapping uw eigendom, dan mag u daarop zoveel zonnepanelen plaatsen als u wilt.
De enige voorwaarde is dat de aansluiting op de elektrische installatie op professionele wijze wordt uitgevoerd (extra groep, aardlekschakelaar en voldoende dikke bedrading vanaf de meterkast naar de omvormer). Bij een correcte uitvoering valt er niets te verbieden als de overkapping uw eigendom is.

Is de overkapping eigendom van de verhuurder, dan mag de verhuurder wel weigeren om veranderingen aan de buitenzijde van het gehuurde aan te brengen.

pl
door pleunBraet - Oct 14, 2022 om 11:26
5 Antwoorden / Vragen

Ik heb een huurhuis en mijn huisbaas heeft 8 panelen op mijn dak geplaatst en betaal een klein bedrag voor de panelen incl.onderhoud en garantie.

gerbera
door gerbera Oct 14, 2022 om 14:33
7387 Antwoorden / 14 Vragen

leuk om te lezen dat u zo'n huisbaas heeft alleen....daar heeft de TS niets aan

pl
door pleunBraet - Oct 14, 2022 om 11:30
5 Antwoorden / Vragen

Ik heb een huurhuis en mijn huisbaas heeft 8 zonnepanelen op mijn dak geplaatst en ik betaal alleen maar een paar euro per maand.

ro
door ronny530 - Oct 14, 2022 om 12:43
2813 Antwoorden / 41 Vragen

Begrijpelijk dat de woningbouw de aanleg van zonnepanelen niet toestaat want er zitten nogal wat haken en ogen aan. De afgesloten opstalverzekering dekt geen schade ontstaan door zonnepanelen en vaak dient er voor zonnepanelen een vergunning aan gevraagd te worden en als laatste dient in de meterkast e.e.a. aangepast te worden. Daarbij is het ook zo dat de zonnepanelen uw eigendom blijven en die bij verhuizing dient te verwijderen en ook voor de kosten van het demonteren van de gehele installatie op gaat draaien. Uw initiatief is te waarderen maar voor huurders van woningen geen optie. Hopelijk heeft u de woningbouw wel aan het denken gezet want uw idee kan aanleiding zijn voor het collectief plaatsen van zonnepanelen.

Ja
door JannyBoe - Oct 14, 2022 om 13:17
534 Antwoorden / Vragen

Hallo Paul, wat misschien kan helpen is dat u de woningbouwvereniging aanbiedt om gebruik te maken van dezelfde installateur als de WBV ook doorgaans gebruik van maakt. Dan heeft men in elk geval de zekerheid van een vertrouwd adres.
Verder kun je prima afspraken maken cq een contractje opstellen met de WBV over hoe om te gaan met zo'n zelf aangebrachte voorziening (ZAV).

Zo hebben wij het ook aangepakt bij de installatie van zonnepanelen op onze sociale huurwoning.
Dat had wat voeten in de aarde maar het is uiteindelijk in goed overleg gelukt.

Onze installatie valt wat betreft de verzekering onder het huurdersbelanggedeelte van de inboedelverzekering.
Ze zijn dus verzekerd via de inboedelverzekering. Dat zou u ook nog even aan de WBV voor kunnen leggen voor het geval men dat niet weet.
Succes.

mo
door mof - Oct 14, 2022 om 14:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kunnen ze. Zij zijn eigenaar van de woning en verantwoordelijk voor de deugdelijke bevestiging maar ook bijvoorbeeld voor het aangezicht van de straat of overlast die zou kunnen ontstaan. De woning is niet van u maar van de woningstichting.

mahadma
door mahadma - Oct 31, 2022 om 13:11
11606 Antwoorden / 51 Vragen

Stel dat U een eigen huis verhuurd, zou u dan ja of nee zeggen?